نسخه اولیه محصول یک وردپرس ساده بود با همان قالب پیش‌فرض وردپرس.از اساتید این حوزه شنیده بودم که نسخه اولیه خیلی مهم نیست و باید تمرکز را بر یک چیز یا یک نقطه بگذارید. مثلا در سایتی مانند اسنپ‌فود، مهم غذا است و دیگر چیزها مانند طراحی ساده، گرافیک جذاب، استفاده از رنگ‌های متقارن و سرعت بارگذاری سایت کمک‌کننده آن هستند. در وب‌سایت چیستیو هم مهم مطالب بودند و طراحی و کیفیت طراحی سایت کمک‌کننده آن بود. این بود که با توجه این موارد، تمرکز اصلی را بر روی کیفیت مطالب گذاشتم و هنوز هم به نظرم کیفیت مطالب (حداقل برای چیستیو) مهم‌ترین نکته برای ادامه راه است. این را هم بگویم که همواره در حال تغییر هستیم و می‌توان گفت هر روز شروع کار چیستیو است.

تمرکز اصلی چیستیو ابتدا پیدا کردن بازدیدکنندگانی بود که به مطالب وب‌سایت علاقه‌مند شوند که بیشتر آنها طبیعتا از موتورهای جست‌وجو می‌آیند و به این ترتیب علاوه بر معرفی آن به دیگران، خود نیز مرتبا وارد وب‌سایت شده و از مطالب استفاده کنند. به‌نظرم به این صورت می‌توان یک اکوسیستم ایجاد کرد و دانشجو با مطالعه دروس و درک مطلب به سراغ مطالب دیگر رفته و این کار طبیعتا به رشد بازدید کمک می‌کند. البته نمی‌خواهیم به هر  قیمتی بازدید را بالا ببریم. بازدید باید با کیفیت و کمک‌‌کننده بازدید‌کننده باشد.

معمولا با آنالیز داده‌های کاربران متوجه می‌شویم که چه مطالب و دروسی بیشتر Trend هستند. همچنین با نظرات کاربران هم انرژی مثبت می‌گیریم و هم به مطالب ضعیف‌تر دقت می‌کنیم تا آنها را نیز رشد دهیم. آنالیز داده‌ها هرچند که تعداد آنها کم هم باشند بسیار مهم است. در واقع داده‌ها یک نقشه راه برای کسب و کارها هستند. شاید برای همین است که بسیاری از استادان حوزه استارت‌آپ می‌گویند سریع شروع کنید چون با شروع کردن می‌توانید داده‌ها را از مشتریان خود به‌دست بیاورید و با تحلیل این داده‌ها مسیر خود را پیدا کنید.

ما فعلا فقط محتوای نوشتاری داریم. احتمالا خدماتی مانند پادکست‌های صوتی، ویدئوهای آموزشی و همچنین آموزش تعاملی به‌صورت e-learning را در دستور کار قرار خواهیم داد. پس سبد خدمات و محصولات مهم است. ما نیز سعی داریم این کار را انجام دهیم ولی قدم به قدم.

Ecomotive.ir