بلیت بخت‌آزمایی برای رهایی از روبات‌ها

مشتریان بارها این سوال را مطرح کرده‌اند که چطور دلالان قادر به ثبت تقاضای خود در سایت‌های فروش اینترنتی خودروسازان هستند اما دیگر متقاضیان توان ثبت خودرو را در این سایت‌ها ندارند؟ و از سوی دیگر چگونه برخی با دریافت مبالغی سنگین قادر به ثبت هر تعداد خودرو برای مشتریان خاص هستند اما افراد عادی نمی‌توانند؟ این سوالات بارها از سوی مشتریان مطرح شده حال آنکه برخی از فعالان صنعت خودرو مدت‌ها قبل با تکذیب ثبت‌نام انبوه در قبال دریافت هزینه، سرعت عمل یا استفاده از اینترنت پرسرعت را از عوامل کلیدی موفقیت در این زمینه خوانده‌اند.

با توجه به اختلاف بالای قیمت خودرو در کارخانه و بازار تقاضا برای خرید خودرو به‌شدت افزایش یافته است،از سوی دیگر با آرامشی که در دیگر بازارها از جمله ارز و سکه برقرار است سرمایه‌های سرگردان زیادی به بازار خودرو سرازیر شده که همین امر تقاضا را به‌شدت افزایش داده است.آنچه مشخص است به دلیل فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار ترجیح بسیاری از مشتریان واقعی و غیرواقعی (دلالان) خرید از کارخانه است و این در شرایطی است که با توجه به میزان تولید خودرو، تولید‌کنندگان جوابگوی تمامی تقاضاهای موجود نیستند بدین ترتیب در شرایط کنونی هر مشتری که بتواند از فروش‌های اینترنتی خودروسازان بهره‌مند شده و امکان ثبت‌نام پیدا کند از هر جهت برد کرده است. با این حال کمتر مشتری‌ای امکان استفاده از فروش‌های اینترنتی را پیدا می‌کند چراکه سایت‌های فروش در همان دقایق اول اعلام می‌کنند که فروش به اتمام رسیده است. با این حال همانطور که گفتیم عده‌ای به‌راحتی هر تعداد خودرویی که بخواهند می‌توانند ثبت‌نام کنند. با وجود ابهامات و سوالاتی که در مورد چگونگی این اقدام از سوی عده‌ای مطرح شد، برخی از نمایندگان مجلس از وجود روبات‌هایی در این زمینه اطلاع دادند. آنها عنوان کردند که این روبات‌ها به سرعت جوابگوی متقاضیان در ثبت‌نام‌های اینترنتی است و اینکه برخی با استفاده از روبات‌ها از رانت قیمت حاشیه بازار و تنظیم بازاری بهره‌مند می‌شوند. همراه با اظهارنظر این نمایندگان گزارش‌هایی نیز در این زمینه از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که به سرعت با تکذیب خودروسازان همراه بود. به این ترتیب بعد از ادامه سکوت دستگاه‌های نظارتی، در ۲‌ماه اخیرنیز برخی افراد با انتشار آگهی‌هایی در کانال‌های تلگرامی مدعی شدند که می‌توانند با دریافت هزینه،‌ متقاضیان خودروهای تنظیم‌بازاری را در سامانه‌های فروش ثبت‌نام کنند.با توجه به این اخبار بازهم خودروسازان و وزارت صنعت زیر بار این اتهامات نرفتند تا اینکه در هفته جاری فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهاراتی صریح از وجود روبات در ثبت‌نام‌های اینترنتی خبرداد.

وی در این مورد عنوان کرد که برخی افراد روبات‌هایی را استفاده می‌کردند تا بتوانند ثبت‌نام سریعی برای خودروها داشته باشند که با استفاده از آنتی‌روبات‌ها در تلاش برای حذف آنها از سیستم فروش شرکت هستیم. مقیمی در ادامه همچنین از ورود دستگاه‌های امنیتی در این مورد خبر داد و تصریح کرد که دستگاه‌های امنیتی در این رابطه وارد عمل شده و در حوزه مرتبط با فروش اینترنتی نظارت کامل دارند. مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه ورود برخی افراد را که از طریق روبات‌ها وارد سایت مربوط به ثبت‌نام این گروه صنعتی می‌شوند، ممنوع اعلام کرد و این نکته را مورد تاکید قرار داد که این افراد دیگر نمی‌توانند وارد سایت شوند. وی استفاده از روبات در ثبت‌نام‌های اینترنتی را موجب ایجاد نابرابری برای مشتریان واقعی دانست و اظهار کرد که این گروه صنعتی در تلاش است مانع ورود این‌گونه افراد به سایت ثبت‌نام شوند و این در شرایطی است که سایت بار سنگینی را متحمل شده و این کار ریسک بالایی دارد. اما اظهارات مقیمی پیش‌زمینه خبری بود که هرچند اعلام رسمی نشد اما طبق شنیده‌ها قرار است از سوی خودروسازان برای فروش‌های فوری اعلام شود.آنچه مشخص است با هک شدن سایت‌ها و استفاده از روبات در ثبت‌نام‌های اینترنتی حقوق بسیاری از مشتریان ضایع و دست خیلی‌ها از خرید کارخانه‌ای خودرو کوتاه می‌شود. بر این اساس ظاهرا وزارت صنعت به دنبال قرعه‌کشی در فروش‌های فوری است تا هرکس بنا بر شانس صاحب خودرو شود. مدیرعامل ایران خودرو نیز تلویحا به این مورد اشاره کرد چراکه بعد از اظهارات وی مبنی بر استفاده از روبات در خرید‌های اینترنتی از طرحی گفت که قرار است فروش‌های خودروسازان را با تغییراتی همراه کند.