رقابت لبه به لبه در شلوغی بازار لپ‌تاپ

  لپ‌تاپ‌های میت بوک هوآوی

شرکت هوآوی به‌تازگی دو لپ‌تاپ MateBook D‌۱۴ و MateBook D‌۱۵ را در انگلستان رونمایی کرد. طبق اعلام هوآوی دو لپ‌تاپ MateBook D ۱۴ و MateBook D ۱۵ نسبت به نسل قبلی عملکرد بهتر، کیفیت ساخت بیشتر و طراحی جذاب‌تری ارائه می‌دهند. همچنین وزن این لپ‌تاپ‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی کاهش یافته است. MateBook D ۱۴ با توجه به قابلیت حمل بیشتر، باتری قدرتمندتر و حجم بیشتر فضای داخلی از قیمت بالاتری نسبت به MateBook D‌۱۵ برخوردار است.

  مشخصات و قابلیت‌های MateBook D ۱۴ و MateBook D ۱۵

هر دو محصول MateBook D ۱۵ و MateBook D ۱۴ از نمایشگری با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده می‌کنند و نسبت تصویر در آنها ۱۶ به ۹ است. در حالی که MateBook D ۱۴ از نمایشگری ۱۴ اینچی استفاده می‌کند، در MateBook D ۱۵ از نمایشگری ۶/ ۱۵ اینچی استفاده شده است. نسبت نمایشگر به پنل جلویی در این دو لپ‌تاپ به ترتیب ۸۴ و ۸۷ درصد است. این لپ‌تاپ‌ها می‌توانند تا ۱۷۸ درجه باز شوند.

هر دو لپ‌تاپ MateBook D ۱۴ و MateBook D ۱۵ از پردازنده ۱۲ نانومتری AMD Ryzen ۵ ۳۵۰۰U و کارت گرافیک AMD Radeon Vega ۸ استفاده می‌کنند.

میزان رم موجود روی هر دو لپ‌تاپ ۸ گیگابایت و از نوع DDR۴ است که با ۵۱۲ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی همراهی می‌شود. در این دو محصول از فناوری جدید خنک‌کننده هوآوی موسوم به Shark Fin ۲.۰ استفاده شده است که نسبت به نسل قبلی عملکرد بهتری دارد.

در حالی که هوآوی MateBook D ۱۴ از یک باتری ۵۶ وات ساعتی استفاده می‌کند، در نمونه بزرگ‌تر از یک باتری ۴۲ وات ساعتی استفاده شده است. هر دو لپ‌تاپ از شارژر ۶۵ واتی و پورت USB نوع C استفاده می‌کنند. از جمله امکانات ارتباطی این دو محصول می‌توان به یک پورت HDMI، یک پورت USB نوع C، دو پورت USB ۲.۰ با اندازه کامل، یک پورت USB ۳.۰ و یک ورودی جک صوتی ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون اشاره کرد. انتقال فایل در بین گوشی‌های هوآوی به لطف حضور OneHop بسیار ساده شده است و کاربران تنها با چند کلیک می‌توانند فایل‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین کاربران قادر خواهند بود به وسیله نسل جدید MateBook D  از امکانات OneHop روی لپ‌تاپ خود استفاده کنند یا حتی کلیپ‌برد را بین گوشی و لپ‌تاپ به اشتراک بگذارند.

هوآوی MateBook D ۱۴ در ابعاد ۵/ ۳۲۲  در ۸/ ۲۱۴ در ۹/ ۱۵ میلی‌متر و ضخامت ۸/ ۴ میلی‌متری در بخش نمایشگر عرضه می‌شود. MateBook D ۱۵ نیز در ابعاد ۸/ ۳۵۷ در ۹/ ۲۲۹ در ۹/ ۱۶ میلی‌متر عرضه خواهد شد که در بخش نمایشگر ضخامت آن به ۳/ ۵ میلی‌متر می‌رسد.

هوآوی MateBook D ۱۴ با قیمت ۶۴۹ یورو روانه بازار می‌شود. MateBook D ۱۵ نیز ۶۴۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. هر دو لپ‌تاپ به‌صورت پیش‌فرض به ویندوز ۱۰ مجهز خواهند بود و از تاریخ ۲۱ فوریه (دوم اسفند) عرضه می‌شوند. هوآوی هنوز قیمت و زمان انتشار جهانی این دو لپ‌تاپ را اعلام نکرده است.

  لپ‌تاپ مفهومی با صفحه نمایش تاشوی دل

آن‌طور که به نظر می‌رسد نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها با تمرکز روی نمایشگر منعطف راهی بازار خواهند شد. در همین راستا نیز شرکت دل دو نمونه مفهومی از لپ‌تاپ‌هایی با دو نمایشگر و صفحه نمایش تاشو را در معرض دید عموم قرار داده که احتمالا خط مشی محصولات آینده این شرکت را ترسیم می‎کنند.

هرچند دو لپ‌تاپ مفهومی دل در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسند، با این حال پیش‌تر نمونه هر دوی آنها را از سوی لنوو و مایکروسافت مشاهده کرده‌ایم.

بر این اساس لپ‌تاپ مفهومی Concept Orient از دو نمایشگر تمام صفحه با کمترین حاشیه بهره می‌برد که توسط یک لولا به هم متصل می‌شوند. لپ‌تاپ مفهومی Concept Orient این شرکت کاملا شبیه نمونه اولیه تاشو ThinkPad است که Lenovo در ماه مه گذشته آن را رها کرد. این دستگاه بسیار کوچک و به راحتی قابل انتقال است.

در سوی دیگر Concept Duet، همچون گوشی تاشو ویندوزی Surface Neo از صفحه نمایش تاشو از وسط بهره می‌برد. هرچند شرکت سازنده تایید کرده که نمایشگر این دستگاه قادر به نمایش محتویات با وضوح QHD است، با این حال از اعلام سایر مشخصات همچون نوع تراشه، حافظه رم و دیگر ویژگی‌ها خودداری کرده است. از آنجاکه مایکروسافت هنوز نسخه نهایی Windows ۱۰X، برای دستگاه‌هایی با نمایشگر منعطف را منتشر نکرده، شرکت دل در حال توسعه نسخه اصلاح شده از سیستم عامل ویندوز ۱۰ برای Concept Ori است که تمرکز اصلی آن ساده‌سازی چند وظیفگی و انجام آسان‎تر کارهایی مانند ویرایش اسناد بر پایه استفاده از حداکثر پتانسیل نمایشگر منعطف است.