رقص گوشی‌ها دربازار رقابت

  کهکشانی‌های سامسونگ

نکته قابل‌توجه درمورد خانواده گلگسی اس‌۲۰ این است که سامسونگ این‌بار به‌جای اضافه کردن یک نسخه ارزان‌تر مانند گلکسی اس ۱۰e حالا یک نسخه گران‌تر اولترا را اضافه کرده است. همچنین سامسونگ نسخه ۵G این گوشی‌ها را نیز به‌صورت گسترده‌تر عرضه خواهد کرد و نسخه اولترا فقط در مدل ۵G معرفی شده است.

البته پشتیبانی از ۵G در این گوشی‌ها متفاوت است. گلکسی S۲۰ ۵G از باند فرکانسی mmWave ۵G پشتیبانی نمی‌کند، اما نسخه‌های پلاس و اولترا از این فرکانس پشتیبانی خواهند کرد. به این ترتیب گلکسی اس ۲۰ عادی تنها از باند sub-۶ ۵G پشتیبانی می‌کند که نسبت به mmWave گستردگی و آنتن‌دهی بهتری دارد اما سرعت ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگابیتی آن در حد سرعت گیگابیتی mmWave ۵G جذاب نیست.گلکسی اس ۲۰ در سه اندازه مختلف عادی، پلاس و اولترا عرضه می‌شود. گلکسی S۲۰ از صفحه‌نمایش ۲/ ۶ اینچی، +S۲۰ از صفحه‌نمایش ۷/ ۶ اینچی و سرانجام S۲۰ Ultra از صفحه‌نمایش ۹/ ۶ اینچی استفاده می‌کنند.بزرگ‌ترین تغییر پشتیبانی هر سه صفحه‌نمایش از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی است. البته گفته می‌شود این نرخ تازه‌سازی تنها در وضوح ۱۰۸۰p قابل فعال‌سازی خواهد بود که با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش دوام شارژ باتری در نظر گرفته شده است.گلکسی اس ۲۰ هم مانند نسل‌های قبلی در بازارهای مختلف با پردازنده‌های متفاوتی عرضه می‌شود. کاربران آمریکایی تراشه اسنپ‌دراگون ۸۶۵ و کاربران اکثر نقاط دیگر جهان از جمله خاورمیانه و ایران تراشه اکسینوس ۹۹۰ را دریافت می‌کنند.

هر سه نسخه گلگسی اس ۲۰ همچنین با حداقل ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی سریع UFS ۳.۰ عرضه می‌شوند.با پیشرفت آی‌فون ۱۱ در بخش دوربین انتظارات از سامسونگ هم بالاتر رفته است. این‌بار سامسونگ برای گلکسی اس ۲۰ از دوربین سه‌گانه و برای نسخه‌های پلاس و اولترا از دوربین چهارگانه استفاده کرده است.سامسونگ در ظرفیت باتری‌ها هم کم نگذاشته و گلکسی اس ۲۰، اس ۲۰ پلاس و اس ۲۰ اولترا را به ترتیب به باتری‌های ۴۰۰۰، ۴۵۰۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز کرده است. این باتری‌ها از شارژ بی‌سیم دوطرفه پشتیبانی خواهند کرد.برخلاف اپل که امسال کمی کوتاه آمده و‌ آی‌فون ۱۱ را با قیمت پایه ۷۵۰ دلار عرضه کرد، قیمت گلکسی اس ۲۰ از ۱۰۰۰ دلار (برای نسخه ۵G) آغاز می‌شود. قیمت نسخه پلاس هم ۱۱۰۰ دلار و سرانجام قیمت نسخه اولترا ۱۴۰۰ دلار در آمریکا اعلام شده است. به این ترتیب Galaxy S۲۰ گران‌ترین گوشی سری اس سامسونگ تاکنون لقب خواهد گرفت.زمان عرضه گلکسی اس ۲۰ سامسونگ در اروپا اواخر اسفند سال‌جاری است، اما انتظار داریم این سه‌گانه در آمریکا کمی زودتر هم به بازار عرضه شود.

  شیائومی می‌۱۰ و می‌۱۰ پرو

هر دو گوشی هوشمند شیائومی می‌۱۰ و شیائومی می‌۱۰ پرو به دوربین چهارگانه ۱۰۸ مگاپیکسلی و چیپست هشت هسته‌ای با معماری ۷ نانومتری اسنپ‌دراگون ۸۶۵ مجهز شده‌اند و هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. این دو گوشی هوشمند اولین گوشی‌های شیائومی هستند که از حفره دوربین سلفی بر روی نمایشگر بهره می‌برند.مهم‌ترین ویژگی مشترک و اصلی این دو گوشی شیائومی در قاب پشتی آنها جای گرفته که همان دوربین چهارگانه ۱۰۸ مگاپیکسلی است که شیائومی البته اولین‌بار این سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ را در گوشی می‌نوت ۱۰ به‌کار گرفته بود. قابلیت ارتباطی پشتیبانی از شبکه ۵G و وای‌فای نسل ۶ دیگر ویژگی مشترک این دو گوشی جدید شیائومی است.گوشی Xiaomi Mi ۱۰ Pro از صفحه نمایش امولد ۶۷/ ۶ اینچی فول اچ‌دی پلاس با لبه‌های خمیده با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی و نرخ الگوی لمس ۱۸۰ هرتزی بهره می‌برد و شیائومی میزان روشنایی آن را با افتخار حداکثر ۱۲۰۰ نیت اعلام کرده است که می‌تواند دارای ۴۰۹۶ سطح تنظیم متفاوت روشنایی باشد.بزرگترین نقطه قوت Mi ۱۰ Pro دوربین چهارگانه آن است. سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی این دوربین دارای لنز ۸P است و با سه سنسور چشمگیر دیگر، همراه شده است.

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی Xiaomi Mi ۱۰ Pro مجهز به فوکوس لیزری، فناوری‌های ضدلرزش OIS و EIS و همچنین قابلیت تشخیص صحنه با استفاده از هوش مصنوعی در هنگام عکاسی و فیلمبرداری است و شیائومی وعده فیلمبرداری K۸ را با آن داده است.گوشی شیائومی Mi ۱۰ Pro با سه اندازه مختلف رم و حافظه داخلی عرضه خواهد شد که شامل ۸ گیگابایت رم /  ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، ۱۲ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و در نهایت ۱۲ گیگابایت رم با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی است.این گوشی شیائومی به یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است که از شارژ سیمی ۵۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند و در حالت شارژ معکوس برای شارژ سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانید از شارژ بی‌سیم ۱۰ واتی آن بهره‌مند شوید.قیمت شیائومی می‌۱۰ پرو در نسخه ۱۲ گیگابایت رم با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی، ۸۵۹ دلار در نظر گرفته شده و اواسط هفته آینده و در دو رنگ آبی و سفید وارد بازار می‌شود.