من محمد زمان‌زاده فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته نرم‌افزار از دانشگاه شهید بهشتی هستم. همراه با دو هم‌دانشگاهی خود که در رشته کامپیوتر تحصیل کرده بودند، استارت‌آپ کسب‌و‌کار زیبال را دو سال پیش تاسیس کردیم. با توجه به اینکه در فروشگاه‌های آنلاین مانند دیجی کالا پیک‌ها باید روزانه کالاها را تحویل داده و در پایان، رسیدها را به حسابداری بدهند در این بین یک فرآیند دستی صورت می‌گیرد و در صورت ایجاد یک اشتباه، مسائل زیادی در حوزه حسابداری ایجاد می‌شود،در نتیجه هدف ما در زیبال، حذف کردن دخالت انسانی از این فرآیند است. ما دستگاه‌های پرداخت در محل را به «درگاه پرداخت آنلاین» تبدیل کردیم و زمانی که مشتری «پرداخت در محل» را انتخاب کرد، درخواستی به سرور زیبال ارسال می‌شود و زیبال در ازای آن یک شناسه پرداخت یا بارکد ارسال می‌کند و با وارد کردن فاکتور در اپلیکیشن توسط پیک، اطلاعات سفارش نمایش داده می‌شود و بعد از آن مشتری تنها کارت می‌کشد و وارد کردن مبلغ از این پروسه حذف می‌شود؛ سپس نتیجه تراکنش موفق توسط زیبال به سایت اعلام می‌شود.

ایده اولیه شکل‌گیری زیبال سرویس «پرداخت در محل» بود که بیشتر مبتنی بر دستگاه‌های کارت‌خوان است؛ سال پیش تعدادی از شرکت‌های همکار، علاوه‌بر سرویس «پرداخت در محل»، درخواست دریافت پکیج پرداختی درگاه واسط کردند و ما در تابستان ۹۷ درگاه پرداخت واسط خود را نیز راه‌اندازی کردیم.

تا پیش از این رقیبی در حوزه کارت‌خوان که این نوع سرویس را ارائه دهد، نداشتیم ولی در حال حاضر استارت‌آپ‌هایی در حوزه درگاه واسط داریم که زرین پال و پرداخت‌‌پی رقبای اصلی ما هستند.ما در حال حاضر در دو حوزه از فین‌تک فعال هستیم و در آینده قصد ورود به حوزه‌های وسیع‌تر از فین‌تک را نیز داریم.

مدل درآمدی ما در حال حاضر تمرکز بر مدل کارمزدی است که ۵ درصد تا سقف چهار هزار تومان برای درگاه واسط است و اگر تراکنشی نیز بالای ۸۰۰ هزار تومان باشد، همان ۴ هزار تومان از مشتری کسر می‌شود و درگاه مستقیم نیز یک درصد تا سقف ۴ هزار تومان است.یکی دیگر از خدمات ما سرویس «کیف پول» زیبال است. این سرویس را به تازگی و در نسخه سوم معرفی کرده‌ایم و به‌صورت محدود با شرکت‌ها همکاری داریم؛ با کیف پول شخصی زیبال مشترکان ما می‌توانند خدمت پرداخت در محل را همزمان با درگاه پرداخت این شرکت ادغام کنند و از این طریق مدیریت حساب‌های خود را راحت‌تر انجام دهند. کسب‌و‌کار ما بیشتر B۲B است و عمده تمرکز ما بر ارائه خدمت به شرکت‌ها است، هرچند مخاطبان درگاه پرداخت ما کسب‌و‌کارهای خرد را نیز شامل می‌شود.

Ecomotive.ir