چه مشکلاتی با وای فای خود دارید؟

در این مطلب قصد داریم به چند مشکل رایج وای‌فای بپردازیم و راهکارهایی برای حل آنها ارائه کنیم. پس اگر در اتصال به شبکه وای‌فای دچار مشکل هستید با ما همراه باشید.

 شبکه وای‌فای موردنظر در لیست نیست

اگر می‌دانید روتر یا مودم وای‌فای شما روشن و فعال است، اما نمی‌توانید شبکه مربوط به آن را در دستگاهتان ببینید، راه حل‌های زیر را امتحان کنید:

شاید شبکه وای‌فای بُرد کافی ندارد. شبکه وای‌فای به‌شکل صفر یا صددرصدی کار نمی‌کند. امواج وای‌فای از برخی سطوح بازتاب دارد، از دیوارها عبور می‌کند و ممکن است توسط بعضی مواد و افراد جذب شوند. به این ترتیب بهتر است بگردید و جای مناسب برای اتصال را پیدا کنید.  باند فرکانسی شبکه را بررسی کنید. برخی دستگاه‌های مدرن کماکان فقط از باند ۴/ ۲ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند. اگر سیگنال وای‌فای روتر شما فقط شامل باند ۵ گیگاهرتزی باشد دستگاه‌های دوبانده شما بدون مشکل متصل خواهند شد اما دستگاه‌هایی مثل اپل واچ، برخی تبلت‌ها و گوشی‌های ارزان قیمت و بسیاری تجهیزات خانه هوشمند تنها با فرکانس ۴/ ۲ گیگاهرتزی کار می‌کنند. به این ترتیب در تنظیمات روتر خود از فعال بودن باند ۴Ghz اطمینان پیدا کنید.

 وای‌فای صرفا یک فناوری رادیویی است. اگر دستگاه شما به وای‌فای متصل می‌شود به این معناست که یک سیگنال قوی و اتصال قوی دارید، اما این الزاما به معنای دسترسی به شبکه اینترنت نیست.

اگر وای‌فای متصل است اما خبری از اینترنت نیست ابتدا بررسی کنید که آدرس شبکه شما در محدوده اختصاص داده شده است یا خیر. اگر مشکلی در اختصاص دادن آدرس به دستگاه‌های متصل به وای‌فای وجود داشته باشد دستگاه شما یک آدرس خوداختصاصی (Self-Assigned) ایجاد می‌کند که در آن امکان انتقال اطلاعات به بیرون وجود ندارد. در برخی موارد و در شبکه‌های کوچک ممکن است آدرس‌های کافی برای اختصاص دادن وجود نداشته باشد. بعضی سیستم‌عامل‌ها چنین مشکلاتی را نمایش می‌دهند. به‌طور مثال در ویندوز در کنار علامت وای‌فای یک علامت تعجب قرار می‌گیرد.

برای بررسی مشکل به طریق زیر عمل کنید:

در اندروید: تنظیمات > درباره گوشی About و سپس Status

 در iOS: تنظیمات > Wi-Fi و سپس دکمه i را فشار دهید.

 در ویندوز: تنظیمات > Network & Internet و سپس WiFi

 در مک‌او‌اس: صفحه تنظیمات Network system preference را باز کرده و سپس WiFi adapter مربوطه را انتخاب کنید. سپس روی زبانه TCP/ IP کلیک کنید.

اگر آدرس آی‌پی نمایش داده شده برای شبکه IPv۴ (به شکل چهار عدد جدا شده با نقطه) با ۱۶۹.۲۵۴ شروع شده باشد یعنی یک آدرس خوداختصاصی دارید.

اگر دچار چنین مشکلی باشید بهتر است ابتدا تنظیماتی مثل فایروال آنتی‌ویروس خود را چک کنید.