در خانه ماندن یا رفتن به کویـــــر؟

 در این شرایط می‌شود یک آخر هفته را در خانه ماند و با دیدن فیلم‌هایی از سینمای جهان که در سال گذشته میلادی سرو صدای زیادی به‌پا کرده‌اند،‌ روز را به انتها رساند. نمونه‌اش پارازیت یا انگل به کارگردانی «بونگ جون- هو» که توانست جوایز اسکار امسال را درو کند،‌ «روزی، روزگاری‌هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو با بازی‌های بردپیت و لئوناردو دی‌کاپریو یا «مرد ایرلندی» آخرین ساخته اسکورسیزی با حضور بازیگرانی مانند رابرت دنیرو و آل‌پاچینو است. «داستان ازدواج» از دیگر فیلم‌هایی است که توجه منتقدان را جلب کرد و در اسکار توانست جایزه نقش دوم زن را به‌دست آورد. «سرود کریسمس» اقتباسی جدید از همان انیمیشن اسکروچ خودمان است که تلویزیون سال‌های سال شب سال نو میلادی پخش می‌کرد، «سایه» آخرین اثر «ژانگ ییمو»،‌ کارگردان چینی است که در کارنامه خود «گل‌های جنگ» را دارد،‌ «درد و شکوه» آخرین ساخته پدرو آلمادوآر کارگردان اسپانیایی که بسیاری آن را با «هشت و نیم» فلینی مقایسه می‌کنند و معتقدند حدیث نفس کارگردان است. وودی آلن کارگردان آمریکایی هم «یک روز بارانی در نیویورک» را ساخته که گرچه به قوت فیلم‌های قبلی او نیست و صدای بسیاری را درآورده اما ارزش دیدن را دارد.شاید حوصله دیدن فیلم را نداشته باشید و همچنان معتقدید باید آخر هفته را بیرون از خانه گذراند. شما می‌توانید قصر بهرام را به‌عنوان گزینه سفرتان انتخاب کنید. کاروانسرایی در دل کویر مرکزی که در نزدیکی تهران و در محدوده پارک ملی کویر قرار گرفته است و در یک برنامه دو روزه آخر هفته می‌گنجد.

کاروانسرای قصر بهرام را به اسم رباط سیاه کوه و کاروانسرای شاه‌عباسی هم می‌شناسند، با این حال نام قصر بهرام بیشتر بر آن مانده است. در توجیه این نام‌گذاری آن را به بهرام‌گور نسبت می‌دهند‌ که در این منطقه به شکار گور مشغول بوده، تا همین چند دهه پیش هم این پارک یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های گور ایرانی بود اما به تدریج نسل این‌گونه در این منطقه از بین رفت و تنها به پارک ملی توران در شاهرود و منطقه بهرام‌گور در استان فارس محدود شد. سال گذشته بود که انتقال چند گور از پارک ملی توران به این منطقه برای احیای آنها در پارک ملی کویر خبرساز شد،‌ زمانی که در این فرآیند از ۱۰ گور جابه‌جا شده پنج گور تلف شدند‌. علاوه بر گور این منطقه زمانی زیستگاه یوز آسیایی هم بوده و در آن گونه‌های دیگر حیات وحش مانند کاراکال هم یافت می‌شود.فراتر از بعد حیات وحش و جذابیت آن برای علاقه‌مندان این حوزه،‌ کاروانسرای قصر‌بهرام برای گردشگران جذابیت ویژه‌ای دارد. در دل کویر کاروانسرایی قرار گرفته با اتاق‌هایی که در این سال‌ها خدمات اولیه به گردشگران ارائه می‌دهد‌، کاروانسرایی که در دوره صفویه محل رفت‌وآمد بازرگانان بسیاری بوده و حال می‌شود در حجره‌هایش شبی را در سکوت کامل استراحت کرد. آسمان قصر‌بهرام به‌واسطه فقدان آلودگی نور برای دوستداران نجوم شگفت‌انگیز است،‌ آن زمان که غروب فرا می‌رسد،‌ سیاره‌ها ابتدا روشن می‌شوند و بعد از بالا آمدن دب اکبر و پیدا کردن راه شیری و ستاره قطبی و... کافی است که تلسکوپ با خود ببرید تا از این شگفتی بی‌نظیر حظ بیشتری ببرید،‌ به‌ویژه که حلقه دور کیوان را هم می‌توانید به این ترتیب ببینید.صبح روز بعد می‌توانید گشتی در منطقه و در حوالی کاروانسرا بزنید،‌ از چشمه‌ای در آن حوالی دیدن کنید و یک روز را بدون دغدغه بیماری و قیمت ارز و طلا و بسیاری از دغدغه‌های دیگر بگذرانید.

 

از امکانات خبری نیست

 از آنجا که کاروانسرا در محدوده پارک ملی قرار دارد،‌ برای ورود حتما نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست دارید. برای گرفتن مجوز به سایت اداره کل محیط‌زیست استان سمنان مراجعه کرده و فرم ورود به مناطق را پر کنید. این فرم را باید پس از پر کردن به اداره کل فکس کرده و نتیجه را از آنها پیگیری کنید،‌ بدون ارسال این فرم از سوی اداره کل به پاسگاه محیط‌بانی منطقه،‌ امکان حضور در این منطقه را ندارید.از آنجا که در کاروانسرا از امکانات خبری نیست،‌ حتما همه چیز را به همراه خود داشته باشید. اگر قصد دارید در کاروانسرا آتش هم روشن کنید،‌ حتما به همراه خود هیزم ببرید.برای رفتن به این منطقه از ماشین‌های شاسی‌بلند استفاده کنید،‌ در مسیر جاده خاکی دارید که با ماشین‌های سبک،‌ سفر اندکی برای شما سخت خواهد شد از آنجا که در کاروانسرا،‌ همنشین محیط‌بانان خواهید بود،‌ از آنها درباره تجربه‌هایشان در حفاظت بپرسید،‌ خاطره‌هایشان از دیدن گونه‌های حیات وحش و مشکلاتی که در مسیر کارشان با آن مواجه بوده‌اند.دوربین عکاسی را در این سفر فراموش نکنید،‌ اگر اهل گرفتن عکس از آسمان شب هستید، کاروانسرای قصر‌بهرام یک گزینه ایده‌آل برای شما است.