ویروس کرونا و درس‌هایی برای آمادگی قبلی

نکته سخت درباره اپیدمی نیاز به توانایی بیمارستان‌ها در افزایش سریع و قابل توجه ظرفیت است. منابع مطمئن (حداقل در آماده‌باش) برای تجهیز کردن در دسترس هستند. برای مثال بیمارستان‌ها می‌توانند، تا اندازه‌ای، نسبت به بازبینی تخت‌های خالی، فضای طبقات، همچنین پرستاران به‌منظور اسکان دادن به خیل بیماران اقداماتی انجام دهند. هرچند، چنین موارد اضافی همه چیز نیست، اگر وسایل ضروری برای درمان بیماران در دسترس نباشد. ونتیلاتور برای بیماران، به اندازه ماسک و دیگر لوازم محافظت‌کننده برای پزشکان و پرستاران، برای زنده نگه داشتن بیماران و سالم نگه داشتن کادر درمانی حیاتی است تا بتوانند از بیماران مراقبت کنند. دولت‌ها بهتر است به شرکت‌ها برای ایجاد آمادگی بیشتر در برابر اپیدمی احتمالی کمک هزینه پرداخت کنند تا آنها مقدار بیشتری از این نوع وسایل را در زمانی که بحرانی نیست، تهیه یا تولید کنند.

بالا بردن تولید این وسایل حیاتی برای آمادگی ممکن است دشوار و پرهزینه باشد. تولیدات بیشتر در واحد زمان به معنای این است که تولید‌کننده‌ها با هزینه‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد. از آنجا که این هزینه‌ها به بیمارستان‌ها یا دولت‌ها منتقل می‌شوند، در تامین مالی این هزینه‌ها بهتر است مشارکت این نهادها شکل بگیرد. محدودیت‌‌های فیزیکی در«زمان ساخت و تولید» نیز یک محدودیت قاطع در قلب این بحران است.

در پروسه تامین نیاز‌ها به‌منظور افزایش تولید، دولتمردان نیاز دارند از درس‌های این اپیدمی برای آمادگی در آینده استفاده کنند. خوشبختانه، دولتمردان می‌توانند اندکی از نظریه‌های اقتصادی به اندازه درس‌هایی که از بحران‌های تاریخی همچون جنگ آموخته‌اند، استفاده کنند.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، اقتصاددان «یو سی ال ای» ارل تامپسون مدلی درباره اینکه چرا دفاع ملی بر اساس بحث کردن برای کمک هزینه دادن به صنایع مشخص منطقی و کارآمد هستند، ارائه داد. آن دولت‌ها معمولا جیره‌بندی کردن و کنترل قیمت‌ کالاهای خاصی در زمان جنگ را تحمیل کرده‌اند. زیرا شرکت‌هایی که این نوع کالا‌ها را تولید می‌کنند، می‌دانند که به کاهش سرمایه‌گذاری روی می‌آورند. پاسخ‌های منطقی به این مشکل برای دولت‌ها این است که به صنایعی که تحت‌تاثیر این سیاست‌ها قرار می‌گیرند در زمان صلح کمک هزینه‌هایی به‌منظور جلوگیری از چنین کاهش سرمایه‌گذاری پرداخت شود. به معنای دیگر، در زمان صلح دولت‌ها بهتر است صنایعی که سیاست‌های مدیریت هزینه‌هایی که در زمان جنگ را داشتند جبران کنند. تست تامپسون در آمریکا برای این کمک‌هزینه‌ها این الگوی پیش‌بینی شده را تایید کرد.