مقابله آمریکا برای عبور از پاندمی کرونا

ترامپ روز جمعه (۲۰ مارس) تأیید کرده بود که به زودی پرداخت یارانه نقدی به شهروندان آمریکایی شروع خواهد شد. به این ترتیب ترامپ تلاش می‌کند، برخلاف اعتقاد مخالفان، به حکومت خود وجهه‌ای اجتماعی ببخشد، چیزی که کمتر کسی از او انتظار داشته است. هنوز نمی‌توان از ابعاد پیامدهای منفی گسترش پاندمی کرونا ارزیابی روشنی ارائه داد، اما به نظر کارشناسان در آمریکا مثل سایر نقاط جهان کساد و رکود فدرال‌رزرو آمریکا با هدف حمایت از اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا و همچنین کاهش آسیب‌پذیری کسب و کارهای کوچک و متوسط، ۲۳۰۰ میلیارد‌دلار نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد. از این مبلغ، ۵۰۰ میلیارد دلار صرف ارائه وام به دولت‌های محلی، شهرداری‌ها و خرید اوراق قرضه شرکت‌های‌ دولتی خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا همچنین با هدف حمایت از بخش خصوصی اعلام کرده است در قالب برنامه « مین استریت» حدود ۶۰۰‌میلیارد دلار از اوراق بدهی شرکت‌ها را خریداری خواهد کرد. سخنگوی مجلس آمریکا می‌گوید: در طول مذاکرات، در موارد اصلی به توافق رسیده‌ایم. مذاکراتی برای اجرای بسته کمک ۴۵۰ میلیارد دلاری، به شرکت‌ها و بیمارستان‌های آمریکا در کنگره این کشور انجام شد.

نانسی پلوسی، سخنگوی اکثریت مجلس آمریکا می‌گوید: طرف‌های مذاکره توانستند روی اصول بسته کمک مالی، به توافق برسند و قرار است نمایندگان سنای آمریکا امروز‌ در این زمینه مذاکراتی انجام دهند.

بیش از یک هفته است که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات، در کنگره این کشور، در حال مذاکره برای اجرای چهارمین دور بسته محرک اقتصادی برای کمک به شرکت‌ها و موسساتی که از شیوع ویروس کرونا‌ آسیب دیدند، هستند.

پلوسی طی مصاحبه‌ای گفت: نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات هنوز در حال مذاکره درباره جزئیات این بسته محرک اقتصادی هستند. وی تاکید کرد: من نسبت به این مذاکرات خیلی خوشبین هستم و امیدوارم به سرعت به یک توافق جامع برسیم.

پلوسی ادامه داد: به اعتقاد من ما توانسته‌ایم روی موضوعات اصلی درباره قانونمند کردن اجرای این طرح به توافق برسیم که خیلی خوب است. حالا در حال بررسی جزئیات آن هستیم. این نگاه وجود داشت که دو طرف به‌طور کامل درباره این بسته محرک اقتصادی به توافق خواهند رسید، اما اختلافات موجود بین جمهوری‌خواهان و نمایندگان دموکرات از حصول توافق در جلسه دوشنبه شب کنگره، جلوگیری کرد.