بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که جنب وجوش و رفت و آمد متقاضیان اجاره مسکن در روزهای اخیر در مقایسه با تقاضای خرید مسکن در شهر تهران به‌طور محسوسی بیشتر بوده است و عمده رفت و آمدها به بازار مسکن این روزها از سمت متقاضیان اجاره مسکن یا همان مستاجران صورت می‌گیرد در برخی از موارد تغییر مقصد جست‌وجوی مستاجران در بازار اجاره رصد می‌شود. هم اکنون در برخی از مناطق متوسط و مصرفی شهر تهران که هر سال بیشترین میزان تقاضا برای اجاره و خرید مسکن در آن متمرکز بود و به‌عنوان کانون معاملات خرید و اجاره مسکن شناخته می‌شوند دو گروه از متقاضیان مسکن اقدام به جابه‌جایی در بازار اجاره و تغییر مقصد جست‌وجوی خود به سمت دو گروه دیگر از محلات مصرفی کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی است بخشی از تقاضای اجاره مسکن مربوط به مناطق مصرفی پرتقاضا همچون مناطق ۴ و ۵ شهر تهران به دو مقصد متفاوت و به سمت دو گروه مختلف از سایر مناطق مهاجرت کرده و مقصد جست‌وجوی خود برای اجاره مسکن را به این مناطق تغییر داده‌اند.

درحالی‌که هم اکنون فاصله اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در برخی از محلات مربوط به مناطق مصرفی معمولی با محلات مصرفی برخی دیگر از محلات لوکس و نسبتا لوکس برابری می‌کند یا با فاصله اندکی از آن قرار دارد گروهی از مستاجران که پیش از این در مناطق مصرفی معمولی سکونت داشتند با به حداقل رسیدن این اختلاف قیمتی در بازار اجاره‌ به سمت مناطق بالاتر شهر که اجاره‌بهای مسکن در آن تقریبا با اجاره‌بهای محل سکونت فعلی آنها در سال جدید برابری می‌کند حرکت کرده و با تغییر مقصد جست‌وجوی خود به فهرست متقاضیان اجاره مسکن در این مناطق افزوده شده‌اند.

حرکت بخشی از تقاضای بازار اجاره از منطقه ۵ تهران به سمت محلات مصرفی منطقه ۲ در روزهای اخیر که منجر به افزایش جنب و جوش و رفت و آمد به بازار اجاره محلات مصرفی این منطقه شده است نمونه‌ای از این تغییر و جابه‌جایی در بازار اجاره محسوب می‌شود. از سوی دیگر برخی دیگر از مستاجران ساکن در مناطق مصرفی معمولی نیمه‌شمالی تهران همچون منطقه ۵ به‌دلیل تضعیف قدرت و توان مالی در پرداخت سطح جدید اجاره‌بها تصمیم گرفته‌اند تقاضای خود را به محلات واقع در مرز دو نیمه‌شمالی و جنوبی تهران منتقل کنند. به‌عنوان مثال در محدوده غرب تهران، این گروه از متقاضیان بازار اجاره نیز معمولا محلات ارزان‌تر منطقه ۵ یا مناطق واقع در مرز دو نیمه‌شمالی و جنوبی شهر تهران یعنی مناطق ۹ و ۱۰ را به‌عنوان مقصد جدید اجاره‌نشینی انتخاب کرده‌اند.