عدم بازدارندگی این رقم سبب شد هیات دولت به موضوع اصلاح جرایم ریالی مذکور ورود کند و مصوبه جدید ناظر بر افزایش جریمه ورود غیرمجاز به محدوده‌های ترافیکی را بگذراند. به این ترتیب جرایم ۱۰۰ هزار تومانی از ابتدای اردیبهشت امسال قابلیت اجرا داشته است؛ اما با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا، این موضوع فعلا مجال اجرا پیدا نکرده و زمان اجرای آن به از سر‌گیری دوباره اجرای طرح ترافیک بستگی دارد. وقتی طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود، قطعا اعمال جریمه نیز بی‌معنا می‌شود و اجرای مصوبه هیات وزیران، منوط به از سر‌گیری اجرای طرح‌های ترافیکی است.

مدیران ترافیکی معتقدند در گذشته مردم برای ورودهای ضروری خود به محدوده طرح ترافیک با وسیله نقلیه شخصی، هیچ راه قانونی نداشتند و با توجه به محدودیت فروش مجوز روزانه اغلب ناگزیر به تخلف ‌بودند؛ اما حالا راهکارهای مختلفی برای ورود به محدوده وجود دارد و حتی با اعمال تخفیف‌های مختلف می‌توان هزینه‌های این ترددها را کاهش نیز داد؛ بنابراین دلیلی برای تخلف وجود ندارد. فلسفه اعمال جریمه، بازدارندگی آن است و بر همین اساس باید جریمه از مبلغ عوارض بیشتر باشد وگرنه مردم به سمت تخلف سوق داده می‌شوند؛ اما حالا که جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک ۲ برابر شده، مدیریت شهری امیدوار است هیچ فردی تخلف نکند. به گفته مدیران ترافیکی شهر، وصولی این جریمه به خزانه دولت واریز می‌شود و هیچ‌گونه انگیزه مالی برای جریمه از سوی پلیس وجود ندارد؛ بلکه هدف کمک به بهبود جریان ترافیک است.

اگرچه جریمه تعیین شده می‌تواند به حد کافی برای پیشگیری از تخلف تردد غیرمجاز در طرح ترافیک بازدارندگی داشته باشد، اما همچنان برای یک تخلف متعارف در این زمینه چاره‌جویی نشده و آن تشکیل صف خودروها در حاشیه بزرگراه‌ها و معابر منتهی به محدوده طرح ترافیک در حلقه اول و به‌خصوص حلقه دوم (محدوده زوج و فرد سابق) به‌منظور ورود به محدوده مذکور به محض اتمام زمان اجرای طرح است. این مساله سال‌هاست در بسیاری از معابر منتهی به محدوده زوج و فرد رواج دارد و عملا از یک ساعت قبل از اتمام زمان اجرای طرح ترافیک، صف طویلی از خودروها در معابر مذکور عموما یک خط بزرگراه را اشغال می‌کند و ضمن دامن‌زدن به ناامنی و بی‌نظمی ترافیکی، زمینه‌ساز قانون‌گریزی یک گروه از شهروندان نیز می‌شود؛ آنها با ارتکاب این عمل در واقع از پرداخت بهای عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی سر باز می‌زنند.