شروع رسمی فعالیت مراکز اقامتی و جذب مسافر در زمانی که هنوز متولی سلامت در دولت از خطر شکل‌گیری موج جدید ابتلا به کرونا در کشور می‌گوید به معنی «جابه‌جایی ناقلان ویروس در سطح کشور» و افزایش احتمال به ابتلا در شهرها و استان‌ها است.

دولت در شرایطی خیلی پیش از موعد محدودیت‌های سفر را در موضوع مراقبت کشور در برابر کرونا لغو کرده که نتیجه سخت‌گیری‌های تعطیلات عید ۹۹ در حوزه سفرهای نوروزی نشان داد نیمی از خانوارهای ایرانی «خانه‌نشینی» را به سفر ترجیح دادند و این اقدام عمومی باعث شد در هفته‌های بعد از تعطیلات، آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در کل کشور شیب نزولی به خود بگیرد.

در حال حاضر ممکن است این طور تفسیر شود که فرمان پایان ممنوعیت‌های کاری در درون شهرها به‌خاطر رعایت حال کسب و کارها و جلوگیری از زیان اقتصادی افراد صادر شده است، اما پایان محدودیت‌های سفر غیرضروری و غیرکاری در شرایط فعلی که آسیب‌پذیری همه کشورهای جهان از کرونا به سطح حداقلی (قابل قبول) نرسیده است، اقدامی قابل تامل به نظر می‌رسد.

در این زمینه معاون گردشگری کشور گفته است: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید کم‌کم کسب‌و‌کارهای گردشگری گشایش پیدا کند و همکاران ما در بخش خصوصی باید برای اقامت ایمن همراه با حفظ سلامتی تدارکات لازم را ببینند.

ولی تیموری، معاون گردشگری با توضیح بیشتر در این باره اعلام کرده است: سناریوهای مختلفی را برای مدیریت بحران کرونا در زمان‌های مختلف برای صنعت گردشگری در نظر گرفته‌ایم و تمام اتفاقاتی را که در سطح کشور در زمینه مدیریت کرونا رخ داده است، رصد می‌کنیم و در هر زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند آمادگی داریم سفرها را به سرعت رونق دهیم.

با توجه به اینکه از اول اردیبهشت ۹۹ ترددهای بین استانی آغاز شده است یکی از سناریوهای دولت بحث سفرهای کاری و اضطراری بین استانی است تا سفر هوشمند شکل بگیرد.

برنامه متولی گردشگری در کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری همزمان با آغاز ترددهای بین استانی با عنوان کار همراه با سلامت تعریف شده است.

هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند در صورت تمایل خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند و دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز درباره بازگشایی و آغاز به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز نیز ابلاغ شده است.

با این حال این احتمال وجود دارد که تعدادی از مراکز اقامتی به دلیل اینکه در شرایط کنونی برای آنها صرفه اقتصادی وجود ندارد، اقدام به بازگشایی و فعالیت دوباره نکنند و برخی از هتل‌ها هم یک طبقه خود را برای صرفه‌جویی در مسائل اقتصادی و انرژی در اختیار مسافرانی که برای کارهای اضطراری خود به استان‌ها سفر می‌کنند، اختصاص دهند.