به گزارش «دنیای اقتصاد» یکی از توصیه‌های نهادهای پژوهشی کشور به وزارت گردشگری در سال گذشته- همزمان با تشکیل این وزارتخانه در دولت- توجه بیشتر به بازار گردشگری داخلی بوده است. در کشورهایی که امروز به عنوان قطب‌های جهانی توریسم در دنیا شناخته شده‌اند، آنچه توانسته این مناطق را به انتخاب اول توریست‌های خارجی به لحاظ جذابیت مکانی و دیدنی تبدیل کند، تنوع و جذابیت‌های بازار گردشگری این کشورها به‌واسطه رونق سفرهای داخلی در این کشورها بوده است.

مردم کشورهای توریست‌پذیر در همه این سال‌ها از شرایط، تسهیلات و امکانات لازم برای گردش و تفریح در کشورهای خود برخوردار بوده‌اند در نتیجه، این رشد سفرهای داخلی در کشورهای مطرح در بازار توریسم باعث شد فعالان این بازار تلاش برای توسعه امکانات گردشگری را بیشتر کنند و در نهایت، امکانات گردشگری باعث ورود توریست خارجی به این کشورها شد. در کشور ما بازار سفر و گردشگری داخلی طی سال‌های اخیر از رونق امیدوارکننده‌ای برخوردار نبوده است. سفرهای داخلی، کیفیت لازم را ندارد. دو علت اصلی باعث این وضعیت شده است. علت اول به بحث قدرت خرید خانوارها برمی‌گردد که معمولا در شرایط رکود و تنگنای اقتصادی، خانوارها از سفر خود می‌زنند تا سایر هزینه‌های زندگی را بتوانند تامین کنند. علت دوم اما به نبود تعطیلات موثر و دائمی برای سفر مربوط می‌شود. در این میان آیا وزارت گردشگری با بودجه (پول) می‌تواند این دو مشکل را حل کند؟!

در بودجه امسال رقمی از محل عوارض خروج مسافر از کشور برای اختصاص به منابع مورد نیاز برای توسعه خدمات بازار گردشگری در نظر گرفته و مصوب شده است. سال گذشته سهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تعرفه درآمدی عوارض خروج از کشور ۴۰ هزار تومان بود که در قانون بودجه سال ۹۹ به ۸۰ هزارتومان برای اجرای ایجاد توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری، حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع‌دستی افزایش پیدا کرد. همچنین دو برنامه تخصصی جدید مرتبط با حوزه گردشگری شامل برنامه توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصاد گردشگری و توسعه گردشگری پایدار و الکترونیک به برنامه‌های هزینه‌ای ردیف اصلی وزارتخانه در سال ۹۹ اضافه شده است. همچنین اعتبارات هزینه‌ای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در بودجه سال ۹۸، رقمی معادل ۵۴ میلیارد تومان بود، اما در قانون ۹۹ به بیش از ۸۸میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده ۶۳درصد رشد در این قسمت از اعتبارات بودجه گردشگری است. ستاد مرکزی وزارت گردشگری در سال‌جاری یک هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه ۹۹ کل کشور دارد که رشد ۳۹ درصدی نسبت به بودجه سال قبل از خود نشان می‌دهد. بخشی از اعتبارات این وزارتخانه در بودجه ۹۹ صرف پروژه‌های سرمایه‌ای و توسعه زیرساخت‌ها می‌شود. این اعتبارات از طریق شرکت‌های دولتی فعال در این حوزه صرف توسعه زیرساخت‌ها می‌شود؛‌ اقدامی که مدام بخش‌خصوصی به تداوم آن اشکال وارد می‌کند و معتقد است کارهای عمرانی و فعالیت‌های اقتصادی باید توسط بخش‌خصوصی انجام شود.