در حالی‌که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و شروع دیرهنگام معاملات در بازار مسکن عملا بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در سال جدید در اولین ماه از سال یعنی فروردین ماه به حالت تعطیل درآمده و معاملات به‌طور رسمی از دومین ماه یعنی اردیبهشت آغاز شد هم اکنون دو طیف متفاوت متقاضی خرید مسکن در تهران و کلان‌شهرها و سایر شهرها در راس خریداران مسکن قرار گرفته‌اند.

سطح معاملات خرید وفروش مسکن در فروردین ماه امسال هم در تهران و هم در سایر شهرها به میزان قابل توجهی سقوط کرد و میانگین قیمت مسکن در کشور در مقایسه با اسفند ماه هم افت کرد. بررسی‌های میدانی انجام‌شده نشان می‌دهد در حالی که هم اکنون در مناطق مختلف شهر تهران سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان در صف مقدم خریداران واحدهای مسکونی قرار دارند در سایر شهرها علاوه بر متقاضیان مصرفی که موعد دریافت وام آنها فرا رسیده است و در خط مقدم خریداران قرار گرفته‌اند، نوع تازه‌ای از سفته‌بازی ملکی در بازار شکل گرفته است که فعالیت این گروه از سفته‌بازان بیش از سایر متقاضیان در برخی شهرها به خصوص برخی از مراکز استان‌ها، حجم معاملات خرید مسکن را تحت تاثیر قرار داده است.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از خریدهای ملکی در بازار مسکن در شهرهای کشور هم اکنون مربوط به این دسته از سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان است که با خرید واحدهای مسکونی چند ساله اقدام به بازسازی واحدها کرده و سپس قصد دارند آن را با نرخ بالاتری و بعد از گذشت مدت زمانی حدود دو تا سه ماه به بازار عرضه کرده و به فروش برسانند. این گروه از متقاضیان خرید مسکن که پیش از این نیز در شکل محدود در بازار مسکن حضور داشتند هم‌اکنون در بسیاری از شهرها در صف اول خریداران مسکن قرار گرفته‌اند. اما در پایتخت عمده خریدهایی که این روزها در بازار مسکن انجام می‌شود از سمت سرمایه‌گذاران ملکی است. این افراد بودجه و نقدینگی در اختیار خود را به ملک تبدیل می‌کنند و با عرضه آن به بازار اجاره دست کم تا دو، سه سال آینده قصد فروش ندارند؛ بعد از سرمایه‌گذاران، طیف سفته‌باز پررنگ‌ترین حضور را در بازار مسکن شهر تهران دارد؛ سفته‌بازان افرادی هستند که ملکی را خریداری کرده و در مدت زمان اندک آن را به همان شکل قبل اما با قیمت بالاتر به بازار عرضه می‌کنند. با این حال هم اکنون بیشترین خریداران مسکن در سایر شهرها سفته‌بازان جدید یا همان بخر بفروش‌هایی هستند که واحدی را خریداری، آن را بازسازی کرده و قصد عرضه آن در مدت زمان دو تا سه ماه آینده به بازار با نرخ بالاتر دارند.