به گزارش «دنیای اقتصاد»، پلیس راهور، شهرداری تهران و شورای شهر در هفته گذشته درباره بازگشت دوباره طرح ترافیک البته با تغییرات جزئی متناسب با شرایط کرونایی به جمع‌بندی رسیدند اما مسوولان دولتی دخیل در ستاد مبارزه با کرونا با این تصمیم موافقت نکردند و در هفته جاری نیز طرح ترافیک به روال هفته‌های قبل از آن اجرا نشد.

علت این تصمیم یافتن نقطه بهینه‌ای بود که در آن هم بهبود وضعیت بغرنج ترافیکی مرکز شهر و هم حفظ سلامت شهروندان را با ضریب قابل قبولی تضمین کند. پلیس با مشاهده افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصدی ترافیک در معبر محدوده مرکزی طی ساعات پیک صبح و عصرگاهی درصدد بازگرداندن نظم و روانی حرکت به این معابر بوده و به همین خاطر پشتیبان بازگرداندن طرح بود. شهرداری و شورای شهر تهران نیز با رصد معضلات ترافیکی ایجاد شده همچون در راه ماندن خودروهای امدادی و اتوبوس‌ها در مرکز شهر با پلیس راهور همراه شدند. با این حال مدیران وزارت بهداشت و استانداری تهران با علم به ظرفیت ناکافی مترو و اتوبوسرانی برای رعایت بهینه فاصله‌گذاری اجتماعی، مدافع استفاده کم‌هزینه شهروندان از خودروی شخصی هستند. ایده پلیس و مدیریت شهری این بود که طرح ترافیک در حلقه اول و دوم دوباره اجرا شود اما امکان ورود رایگان به این محدوده‌ها قبل از ساعت ۸ برای خودروسواران فراهم باشد و بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز بتوانند به‌صورت رایگان از محدوده خارج شوند. با توجه به تغییراتی که فعلا در ساعت کاری ادارات دولتی اعمال شده، با این تدبیر کارمندان دولت می‌توانند با خودروی شخصی در محل کار خود حاضر شوند. با این حال به نظر می‌رسد چنین تصمیمی ممکن است بر بار ترافیک در پیک صبحگاهی بیفزاید.

با این حال تاکید مسوولان استانی و کشوری ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که بازگشت طرح ترافیک منوط به ارتقای ایمنی مسافران حمل‌و‌نقل عمومی در برابر ویروس کرونا باشد. یکشنبه هفته جاری نیز سردار حسن رحیمی رئیس پلیس نیروی انتظامی تهران بزرگ، با دیدگاه و دغدغه اعضای ستاد مبارزه با کرونا کنار آمد اما تاکید کرد ادامه لغو طرح ترافیک نیازمند همکاری مردم است. رئیس پلیس پایتخت از مردم خواست ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری، پلیس را در مدیریت ترافیک یاری کنند. سردار رحیمی درباره وضعیت تردد در معابر شهر گفت: با توجه به شرایط کرونایی مخالف استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی هستیم و باید مردم از خودروی شخصی استفاده کنند. اما توقع ما از مردم این است که رعایت کنند؛ چرا که حالا دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل است و ترافیک باید خیلی کم باشد؛ در حالی که به نظر می‌رسد برخی سفرها غیرضروری است.