مدیریت با تعهد به علم و اقتصاد

بر هم زدن آرامش امپراتوری

وقتی پلاتنر شرکت نرم‌افزاری خود را در سال ۱۹۷۲ تاسیس کرد، حتی یک کامپیوتر هم برای خودش نداشت. بنابراین، او و تیمی که با خودش از شرکت IBM آورده بود، شب‌ها و تعطیلات آخر هفته را صرف کدنویسی برای اولین مشتری خود کردند.

او که چهار دهه بعد از آن را صرف تبدیل شرکت SAP به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های تکنولوژی اروپا کرده بود و در کنار آن خودش به یک مولتی میلیاردر تبدیل شد، از آن روزها به عنوان روزهای سخت یاد می‌کند. اما این روزها پلاتنر خیلی‌ها را در امپراتوری که خودش ایجاد کرده، راحت و آسوده می‌بیند که از آن راضی نیست. پلاتنر ۷۶ ساله می‌خواهد یک بار دیگر SAP را بتکاند و آن را به کارفرمای منتخب جوانان و تشنگان پیشرفت تبدیل کند و با اینکه یکی دو سال بیشتر تا زمانی که خود را کلا بازنشسته کند باقی نمانده، هیچ نشانه‌ای از کند شدن در نوسازی تلاش‌هایی که برای حفاظت از میراث این غول نرم‌افزاری لازم است، در او دیده نمی‌شود.

آخرین اقدام آقای پلاتنر ایجاد تغییرات بنیادی درون شرکت بوده است. در سال ۲۰۱۹ تعدادی از مدیران ارشد شرکت که بیشترشان بالای ۲۰ سال سابقه کار داشتند، دسته‌جمعی SAP را ترک کردند. همچنین بسته‌های بازنشستگی زودهنگام یا استعفای داوطلبانه به حدود ۴۴۰۰ پرسنل پیشنهاد شد که نقطه عطفی برای شرکتی بود که طی چند دهه یک کارفرمای باثبات و بدون تغییر شناخته شده است.

شرکت SAP از زمانی که به‌عنوان کسب‌وکاری بسیار کوچک کارش را شروع کرد، به سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نرم‌افزار در دنیا تبدیل شد که به مشتریان شرکتی کمک می‌کند عملیات خود را - از لیست حقوقی گرفته تا هزینه‌ها و ... - پیش ببرند. با اینکه SAP هنوز در شهر کوچک والدورف، در میان مزارع آفتابگردان، واقع شده و برای رسیدن به آن باید یک ساعت به سمت جنوب فرانکفورت حرکت کرد، اما هر چیز دیگری مربوط به این شرکت، فاصله زیادی نسبت به دوره استارت‌آپی آن گرفته و رشد قابل توجهی کرده است.

این شرکت حالا بیش از ۸۰ هزار پرسنل دارد و تقریبا همه ۱۰۰ برند ارزشمند دنیا از محصولات SAP استفاده می‌کنند و بیشتر معاملات فروش با یکی از نرم‌افزارهای این شرکت انجام می‌شود. کارکنان از مزایا و پاداش‌های دست و دلبازانه‌ای برخوردارند و امکاناتی مثل زمین تنیس و اتاق‌های مخصوص نگهداری کودک برای آنها در نظر گرفته شده است. درآمد SAP در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۹ حدود ۸ میلیارد یورو بود.

پلاتنر معتقد است SAP برای باقی ماندن در عرصه رقابت به تحول نیاز دارد. او برای اینکه از اوراکل و استارت‌آپ‌های کوچک‌تر عقب نماند، از همکاری با شرکایی که نرم‌افزار SAP را منعطف‌تر می‌کنند، استقبال کرده است. پیش از این، SAP به خاطر اینکه در دوران شکوفایی اینترنت برای سازگارپذیر کردن محصولات خود بسیار کند عمل می‌کرد، مورد انتقاد بود. او سال گذشته گفته بود: «تغییرات فرهنگی در SAP در راهند. باید شیوه کارمان را تغییر دهیم و برای این کار باید از استعدادهای جدید استفاده کنیم.»

دیدگاه‌ها و دستاوردها

پلاتنر به‌خاطر تعهدش به اقتصاد و علم، افتخارات زیادی به دست آورده است. چشم‌انداز تکنولوژی و پیشروی رقابتی پلاتنر، باعث برتری او در بازار برنامه‌ریزی منبع سازمانی دنیا شد.

مجله Manager آلمان، «جایزه رهبری» خود را به او اهدا کرد. در سال ۲۰۰۱ هم مجله تایم اروپا، رتبه اول مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های IT لیست خود را به او داد. در ژانویه ۲۰۰۴، در مراسمی که به مناسبت شصتمین سالگرد تولد پلاتنر در موسسه هاسو پلاتنر برگزار شد، گرهارد شرودر، صدر اعظم وقت آلمان، در مورد دستاوردهای پلاتنر گفت: «ما به هاسو پلاتنرها و SAPهای بیشتری نیاز داریم تا دوباره آلمان را از نظر اقتصادی به پیش ببریم.» او اضافه کرده بود که پلاتنر شرکتی بین‌المللی ایجاد کرده که ثابت می‌کند شرکت‌های آلمانی می‌توانند در صدر سلسله مراتب تکنولوژیک دنیا باشند. رونالد برگر، مشاور ارشد مدیریت در مونیخ، در سال ۲۰۰۴ مصاحبه‌ای کرده بود که در آن هاسو پلاتنر را یکی از پنج آلمانی بزرگی که او را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند نامیده بود. او شیوه تاسیس، رشد و سازگارپذیری SAP با بازار را «دستاوردی بزرگ» دانسته بود.

پلاتنر ارتباطاتی قوی با آفریقای جنوبی داشته و سال‌های زیادی را در این کشور صرف امور خیریه کرده است. او به دانشگاه کیپ‌تاون برای پژوهش‌های مربوط به مبارزه با ایدز کمک می‌کند. او ۲۰ میلیون یورو به بازسازی کاخ شهر برلین که در جنگ جهانی دوم تخریب شده بود، کمک کرد.

پلاتنر همچنین در سال ۱۹۹۸ «موسسه هاسو پلاتنر» را برای مهندسی سیستم‌های نرم‌افزاری واقع در دانشگاه پوتسدام آلمان تاسیس کرد. این موسسه غیرانتفاعی بر پژوهش و آموزش سیستم‌های مهندسی IT متمرکز است و دوره‌هایی با اعطای مدرک و دوره‌های آنلاین رایگان برگزار می‌کند. پلاتنر علاوه بر تامین مالی کامل این موسسه، درگیر امور مدیریتی و سخنرانی‌های علمی در آنجا هم هست.

موسسه پلاتنر مدارس «تفکر طراحی» را در دانشگاه پوتسدام، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کیپ‌تاون راه‌اندازی کرده و در واقع او یکی از اولین افرادی است که از طریق این مدارس، اصول تفکر طراحی را مورد حمایت قرار داد. او در مصاحبه‌ای، تفکر طراحی را یک شانس برای SAP دانسته و گفته او را یاد روزهای اولی که شرکت را تاسیس کرده و به مشتری نزدیک‌تر بودند، می‌اندازد (مدل پنج مرحله‌ای موسسه هاسو پلاتنر در مورد تفکر طراحی در تاریخ ۲۳/ ۱۱/ ۱۳۹۵ روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، صفحه مدیران، منتشر شده است).

پلاتنر علاوه بر قایقرانی، گلف‌بازی حرفه‌ای است و مالکیت چند باشگاه گلف را در اختیار دارد.

پلاتنر از ازدواج خود دو فرزند دارد و در شهر پوتسدام ساکن است.