لیو یونگ‌هائو

لیو در سال ۱۹۵۲ در استان سیچوان چین، در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. خانواده لیو، در روستایی که آنها زندگی می‌کردند، بسیار سرشناس بود. پدرش یک روشنفکر بود و ابتدا در انقلاب کمونیستی چین شرکت کرد، سپس مدیر یکی از دفاتر کشاورزی محلی شد. مادرش معلم بود. نام چهار پسر خانواده، لیویونگ‌یان، لیو یونگ‌شینگ، لیو یونگ‌می، و لیویونگ‌هائو همواره به نیکی در عمل و گفتار برده شده است. لیو یونگ‌هائو از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ در کالج چنگدو در رشته ریاضیات تحصیل کرد. او که الان ۶۸ سال دارد، مسیر شغلی خود را به عنوان معلمی در یک مدرسه فنی شروع کرد. در اوایل دهه ۸۰، وقتی دولت دست به اصلاحات سیاسی زد تا علوم و تکنولوژی را وارد صنعت کشاورزی کند و اقتصاد را احیا کند، برادران لیو تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده بودند و آماده بهره‌برداری از این اصلاحات اقتصادی بودند. آنها در سال ۱۹۸۲ مشاغل دولتی خود را ترک کردند و هرچه داشتند، از جمله دوچرخه‌ و ساعت‌های خود را فروختند تا ۱۲۰دلار برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان سرمایه جمع کنند. آنها پولشان را برای پرورش بلدرچین و جوجه سرمایه‌گذاری کردند تا آنها را به کشاورزان دیگر در نزدیکی محل زندگی‌شان بفروشند و خیلی زود شاخه دیگری را که کسب‌وکار خوراک دام بود، اضافه کردند.  در سال ۱۹۹۲ شرکت آنها که «گروه هوپ» (Hope Group) نام گرفته بود، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تامین خوراک دام در چین محسوب می‌شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اختلاطی غیردولتی در این کشور بود.

در سال ۱۹۹۶ برادران لیو تصمیم گرفتند راهشان را از هم جدا و این امپراتوری را بین خود تقسیم کنند. آنها شاخه‌هایی از دیگر بنگاه‌های اقتصادی را ایجاد کردند و لیو هونگ‌یائو با سهم خودش، یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای کشاورزی در چین را ایجاد کرد و نام آن را به نیوهوپ تغییر داد.

لیوهونگ‌یائو همچنین به تاسیس بانک «مینشنگ» چین، که اولین بانک در این کشور از سال ۱۹۴۹ بود که بدون مالکیت مستقیم دولتی شکل گرفت، کمک کرد. امروز، آقای لیو حدود ۷درصد سهام بانک مینشنگ را در اختیار دارد.

گروه نیوهوپ علاوه بر تولید خوراک دام، در حوزه املاک، لجستیک و محصولات لبنی هم فعالیت می‌کند و منافع زیادی در آنها دارد. این شرکت درحال‌حاضر نزدیک به ۷۰ هزار نیرو و بیش از ۶۰۰ شرکت تابعه در ۳۰ کشور دنیا دارد. در سال ۲۰۱۳، لیو چانگ، دختر لیو هونگ‌یائو، به عنوان رئیس هیات‌مدیره شاخه خوراک دام شرکت، به نام نیوهوپ لیوهه (New Hope Liuhe) جانشین پدرش شد. گروه نیوهوپ در آمریکا، سهام دو شرکت تجاری مرتبط با موارد اولیه خوراک دام و فرآوری موادغذایی را در اختیار دارد.  آقای لیو در مصاحبه‌ای که ۱۰ سال پیش با روزنامه فایننشال تایمز داشت گفته بود تمرکزش را بر توسعه تعاونی‌های کشاورزی قرار می‌دهد تا به کشاورزان روستایی کمک کند مقیاس زمین‌های خود را از قطعه‌های کوچک‌خانگی به قطعات بزرگ صنعتی توسعه دهند. در سال ۲۰۱۲، مجله فورچون آقای لیو را به عنوان یکی از ۱۵ تاجری که چین را متحول کرده‌اند، معرفی کرد.  

 

در اوایل دهه ۸۰، وقتی دولت دست به اصلاحات سیاسی زد تا علوم و تکنولوژی را وارد صنعت کشاورزی کند و اقتصاد را احیا کند، برادران لیو تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده بودند و آماده بهره‌برداری از این اصلاحات اقتصادی بودند. آنها در سال ۱۹۸۲ مشاغل دولتی خود را ترک کردند و هرچه داشتند، از جمله دوچرخه‌ و ساعت‌های خود را فروختند تا ۱۲۰دلار برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان سرمایه جمع کنند.