به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، نینو چینگولانی گفت: موقعیت استراتژیک ایران به‌عنوان کریدور غرب و شرق می‌تواند برای حمل بار به ایران کمک کند و ایران با بندرگاه‌هایی که در جنوب دارد، می‌تواند بارهایی را که از چین و هند به این بندرها وارد می‌شود در بخش حمل‌ونقل و ترمینالی حمل کند. وی اعلام کرد: راه‌آهن ایتالیا مشتاق است کارهای اجرایی دیگری را در ایران آغاز کند و در زمینه موبیلیتی کار کند. مدیر پروژه‌های بین‌المللی راه‌آهن ایتالیا با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: اگر به سرفصل دوره‌هایی که در حال برگزاری است نگاه کنیم می‌بینیم که یک وجه مشترک دارند و آن وجه مشترک ایمنی است و بحث ایمنی از بقیه جدا نیست. چینگولانی مشتری‌مداری را مهم دانست و گفت: مشتری مداری در ایتالیا یک اصل است و وقتی از خدمات مشتری و فناوری اطلاعات صحبت می‌کنیم باید به دنبال رضایت مشتری باشیم. وی با تاکید بر اینکه فلسفه ساخت یا توسعه راه‌آهن، مشتری است گفت: از مبدا تا مقصد باید حتما رضایت مشتری در نظر گرفته شود.

مدیر پروژه‌های بین‌المللی راه‌آهن ایتالیا به زمینه‌های همکاری ایران و ایتالیا در راه‌آهن اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد سریعی که راه‌آهن در سال‌های اخیر داشته‌ایم، می‌توانیم زمینه‌های همکاری را در توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن و موبیلیتی بین ایران و ایتالیا داشته باشیم. وی درباره وضعیت فعلی راه‌آهن ایران گفت: راه‌آهن ایران پتانسیل بالایی دارد و رویکرد توسعه در مدیران و تکنسین‌های راه‌آهن مشاهده می‌شود. چینگولانی به نقاط مثبت راه‌آهن ایران اشاره کرد و گفت: راه‌آهن ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و پل ارتباطی شرق و غرب است و از این جهت باید یک کریدور خلاقانه و پرسود ایجاد کند و این پتانسیل را به واقعیت و پیشرفت تبدیل کند. وی همچنین در مورد برخی  از نقاط ضعف راه‌آهن نیز گفت: راه‌آهن باید در جهت افزایش بهره‌وری گام بردارد و نوآوری و فناوری خوبی داشته باشد و از فرهنگ ریلی باید به سمت فرهنگ موبیلیتی حرکت کند و دیگر موارد حمل‌ونقل را نیز در نظر داشته باشد.

آموزش ۷۰۰ نفر از کارکنان راه‌آهن زیر نظر متخصصان ایتالیایی

رئیس دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست خبری گفت: این دوره آموزشی با قرارداد سه‌جانبه میان راه‌آهن جمهوری اسلام ایران، دانشگاه علم و صنعت و راه‌آهن ایتالیا با هدف انتقال دانش فنی و روز دنیا به امضا رسیده است. سیدسعید فاضل با اشاره به اینکه برای حضور در این دوره‌ها میان ۲ هزار نفر آزمون برگزار شده و نهایتا ۷۰۰ نفر پذیرفته شده‌اند، گفت: نفرات انتخاب شده بر اساس مدرک تحصیلی، پست سازمانی، سابقه حضور در شرکت راه‌آهن و نتیجه آزمون برای حضور در این دوره‌ها پذیرفته شده‌اند. این دوره‌ها شامل خدمات مسافرتی، لجستیکی، بحث شبکه‌های هوشمند، سیستم از راه دور یا مخابرات، سیگنالینگ یا علائم، ناوگانی و ایمنی است.

وی ادامه داد: این دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و غیرحضوری با مدرسان ایتالیایی به زبان انگلیسی و فارسی با سیستم L MS ضبط همزمان و پخش زنده در فضای اینترنت برگزار می‌شود و تمام مردم دنیا می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. رئیس دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت افزود: در هر دوره آموزشی ۲۵ فراگیر حضور دارند و طول دوره‌ها از ۲ تا ۱۵ روزکاری است و هر روز ۴ جلسه در جمع روزی ۶ ساعت آموزش خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴ دوره آموزشی با مدرسان و متخصصان ایتالیایی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده است، تصریح کرد: از ۲۰ دوره آموزشی ۴ دوره آموزشی شامل بازاریابی کسب‌وکار و توسعه بین‌المللی به زبان انگلیسی و فارسی به‌طور همزمان، دوره ارتباطات از راه دور، لجستیک بار و حمل‌ونقل و خدمات پشتیبانی و فروش برای مشتریان در ایستگاه‌ها برگزار و از فراگیران آزمون گرفته شده است.

فاضل با اشاره به اینکه این دوره‌های تخصصی از ۱۲ شهریور آغاز شده و تا نیمه آذر ۹۶ به طول خواهد انجامید، گفت: در حال حاضر ۲ دوره تخصصی دیگر شامل زمان‌بندی شبکه و سیستم‌های سیگنالینگ در حال تدریس توسط مدرسان است و امیدواریم این ۲۰ دوره آموزشی به موقع به اتمام برسد و بتوانیم برای برگزاری دوره‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم. وی با اشاره به اینکه هدف از این دوره بحث انتقال فناوری علمی و عملی است، گفت: در هر دوره آموزشی که با مدرسان ایتالیایی برگزار می‌شود در کنارشان مربیان ایرانی هم حضور دارند و تمام این دوره‌های آموزشی مستندسازی می‌شود. این دانش‌آموختگان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی با استادان ایرانی و خارجی به‌کار خود بازگشته و با بهره‌وری و دانش بالا به خدمت خود ادامه می‌دهند.

آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای برگزاری دوره‌های علمی و تخصصی با کشورهای سرآمد در صنعت

 برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران هم در این نشست گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دانشکده مستقلی برای خود ندارد و این دانشکده به همت شرکت راه‌آهن تاسیس شده و این دانشکده نقش آموزش و پرورش متخصصان راه‌آهن را به عهده دارد و تاکنون همکاری تنگاتنگی با شرکت راه‌آهن داشته است. وی ادامه داد: این دانشکده به صورت بازوی علمی و تخصصی و فنی راه‌آهن نقش خود را اجرا می‌کند و فعالیت‌ها و ارتباط نزدیکی با شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی دارد و در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه فعال است. رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه نیروی انسانی عامل مهمی در به نتیجه رسیدن برنامه‌های یک سازمان است، گفت: آموزش ضمن خدمت می‌تواند این کارکنان را در همه امور مرتبط تخصصی و اجرایی که مورد نیاز یک سازمان است تربیت کند و عملکرد مثبتی ارائه دهند و بهره‌وری را بالا ببرند. وی‌ ادامه‌ داد: امیدوارم این دوره‌های آموزشی در آینده نه تنها با ایتالیا بلکه با کشورهای دیگری که در حوزه‌های مختلف سرآمد هستند ادامه پیدا کند. این نشست خبری با حضور بیرانوند معاون اقتصادی و حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت و نینو چینگولانی مدیر پروژه‌های بین‌المللی راه‌آهن ایتالیا در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.