راه‌آهن معلق در آلمان مسیری به طول ۳/ ۸ مایل معادل ۳/ ۱۳ کیلومتر را تشکیل می‌دهد و ارتفاع آن از سطح زمین بین «اوبربارمن» و «جاده سون‌بورنر» به ۳۹ فوت معادل تقریبا ۱۲ متر بالای رودخانه ووپر می‌رسد و طول آن حدود ۱۰ کیلومتر است و در برخی نقاط دیگر در فاصله دره بین «جاده سون‌بورنر» و «ووینکل» ارتفاع آن حدود ۸ متر و طول مسیر آن ۳/ ۳ کیلومتر است. پیمودن کل این مسیر ریلی زمانی در حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در زمان افتتاح این راه‌آهن معلق در سال ۱۹۰۳، حدود ۱۹۲۰۰ تن فولاد برای ایجاد چارچوب و حمایت از این سیستم ریلی و نیز ساخت ایستگاه‌های آن مورد استفاده قرار گرفت. هزینه ساخت این راه‌آهن معلق نیز مبلغی در حدود ۱۶ میلیون مارک طلایی بود که آن زمان پول رایج امپراتوری آلمان به شمار می‌رفت. این راه‌آهن در طول جنگ جهانی دوم با آسیب‌های زیادی مواجه شده و به همین دلیل نیز بسته شد اما در سال ۱۹۴۶ مجددا افتتاح شد و هنوز هم در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و وسیله‌ای معمول برای انتقال حدود ۲۵ میلیون مسافر در سال ۲۰۰۸ بوده است.

از سال ۱۹۹۷ به این سو، راه‌آهن معلق آلمان تا حدود زیادی مدرنیزه شده است و بسیاری از ایستگاه‌های آن از نظر ساخت و فنی به روز شده‌اند. هزینه این بازسازی‌ها که تا حدودی نیز به دلایلی همچون افزایش امنیت در این نوع حمل‌ونقل شکل گرفت، تا حدود ۴۸۰ میلیون یورو برآورد می‌شود. مدرنیزه کردن این خطوط ریلی معلق در ۱۹ اوت سال ۲۰۱۳ به‌طور کامل انجام شد و ایستگاه‌های آن‌که برای این منظور مدتی بسته شده بودند، بار دیگر در اختیار مسافران قرار گرفتند. از نظر تکنولوژی کارکرد نیز این نوع راه‌آهن با موتورهای الکتریکی ۷۵۰ ولتی کار می‌کند که ترن‌های این خط را به حرکت درمی‌آورند. ترن‌ها ۲۴ متر طول داشته و ۴ در دارند و هر یک قابلیت حمل ۱۳۰ مسافر ایستاده و ۴۸ مسافر نشسته را نیز دارند. بالاترین سرعت این ترن‌ها نیز به ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سرعت متوسط آن ۲۷ کیلومتر بر ساعت است. راه‌آهن معلق ووپرتال در چارچوب شرکت «وی‌آرآر» در آلمان فعالیت می‌کند و مسافران از بلیت‌های این شرکت برای حمل‌ونقل استفاده می‌کنند.


این ترن‌های معلق که قدمتی 115 ساله دارند، یکی از جاذبه‌های توریستی این کشور محسوب می‌شوند.  قطار در شهر تپه‌ای ووپرتال در آلمان استفاده می‌شود و در اطراف این قطار معلق می‌توان طبیعت را مشاهده کرد. در آلمان به این قطار Schwebebahn به معنی قطار شناور در هوا می‌گویند و نام رسمی آن Einschienige Hangebahn System Eugen Langen است ولی در زبان انگلیسی به hanging railway به معنی ریل آویزان یا معلق نامیده می‌شود. این سیستم ریلی بیش از 100 سال است که نقاط اصلی این شهر را به یکدیگر متصل کرده است و علاوه بر سفری سرگرم‌کننده، نیاز مردم برای دسترسی به مراکز مختلف این شهر را نیز تامین می‌کند.

حمل و نقل ریلی