علاقه‌مندی هند به انتخاب مسیر ترانزیت از ایران

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سوراب کومار، سفیر هند در ایران با حضور در شرکت ساخت و توسعه زمینه‌های مختلف همکاری این کشور در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ایران را اعلام و در این رابطه بحث و گفت‌وگو کرد.  معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن بیان توضیحاتی در رابطه با وظایف شرکت ساخت و توسعه، نتایج سفر خود به هند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طبق بررسی‌هایی که در سفر به هند داشتم، زمینه‌های همکاری با این کشور در بحث زیرساخت‌های حمل‌ونقل را بسیار مساعد ارزیابی کردم. خیرالله‌خادمی راه‌آهن چابهار-زاهدان و حضور هند به‌عنوان سرمایه‌گذار را از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور دانست و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در بخش اول آن و فعالیت بالغ بر ۲ هزار نفر نیروی انسانی و ۱۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات، یکی از فعال‌ترین پروژه‌های راهسازی کشور است که امسال معادل ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در آن هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اتصال راه‌آهن چابهار-زاهدان به افغانستان را هدف بعدی دولت ایران عنوان کرد که در همین راستا مقرر است تا سال۱۳۹۷، شاهد ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از این خط ریلی باشیم.  خادمی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر خود به روسیه گفت: تکمیل کریدور شمال-جنوب و انجام ترانزیت کالا میان هند و روسیه از طریق این مسیر، امری بود که در این سفر بر آن تاکید شد. ما هم‌اکنون در مسیر این کریدور از بندرعباس تا قزوین را به‌صورت ریلی تحت عبور داریم. از قزوین تا رشت نیز با عبور از البرز طی حفاری ۲۸ کیلومتر تونل راه‌آهن در دست احداث داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. احداث خط ریلی از رشت تا آستارا نیز به طول ۱۷۰ کیلومتر گام بعدی است که مدنظر داریم تا از آنجا به کشور آذربایجان و سپس روسیه و اروپا وصل شویم.

وی یادآور شد: در حال‌حاضر هند ترانزیت کالا و خدمات خود را از طریق دریا انجام می‌دهد که امری زمانبر و گران است، جایگزینی کریدور شمال-جنوب به‌عنوان مسیر ترانزیت برای هند علاوه‌بر کاهش زمان به نصف در کاهش هزینه‌ها نیز بسیار موثر خواهد بود.  در ادامه جلسه سفیر هند در ایران ضمن ابراز علاقه برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از کمیسیون مشترک میان دو کشور در ماه مارس خبر داد که در آن وزیر امورخارجه هند و وزیر اقتصاد و دارایی ایران در رابطه با تعامل بیشتر میان دو کشور به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت. سوراب کومار با تاکید بر اهمیت راه‌آهن چابهار-زاهدان برای کشور هند، مقدمات حضور شرکت سرمایه‌گذاری هندی در این پروژه را در حال انجام دانست و ابراز تمایل کرد تا خود نیز از این پروژه بازدید داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه پر ارزش کریدور شمال –جنوب برای کشور هند گفت: حمل بار آزمایشی از این مسیر یک‌بار در سال ۲۰۱۴ و یک‌بار در سال گذشته صورت گرفته که نتایج آن بسیار قابل توجه و نوید بخش ظرفیت‌های این محور برای هند بوده است. کومار افزود: در همین راستا جلسات و گردهمایی‌های متعددی در هند تشکیل شده است تا بخش خصوصی و ذی‌نفعان امر از مزایای این کریدور با اطلاع شوند و از این مسیر به‌عنوان مسیر ترانزیتی هند بهره ببرند.  سفیر هند آمادگی و تمایل این کشور را برای همکاری با ایران در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بسیار چشمگیر عنوان و اظهار امیدواری کرد در سفر آتی وزیر راه و شهرسازی ایران به هند زمینه‌های این همکاری بیش از پیش مهیا شود.