تدوین متن نهایی اساسنامه صندوق توسعه حمل‌ونقل

رشد پنج درصدی جابه‌جایی مسافر در شبکه ریلی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی، افزایش ظرفیت و احداث خطوط حومه‌ای ریلی به میزان ۳۶ کیلومتر، بهسازی ۲۹ کیلومتر و نوسازی ۲۱ کیلومتر خطوط ریلی، افزایش ۱۵ دستگاه سالن مسافری و ۷۳ دستگاه واگن باری ریلی، رشد ۲۱ درصدی حمل بار ریلی به میزان ۱۲ میلیون تن و رشد ۸۶ درصدی ترانزیت ریلی به میزان ۳۸۲ هزار تن و رشد ۵ درصدی جابه‌جایی مسافر در شبکه ریلی به میزان ۵ میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر مواردی است که وزارت راه‌وشهرسازی به آن اشاره کرده است.

تدوین متن نهایی اساسنامه صندوق توسعه حمل‌ونقل

در مورد صندوق توسعه حمل‌ونقل‌، متن نهایی اساسنامه صندوق توسعه حمل‌ونقل تدوین و نسبت به اخذ پیشنهادهای سازمان‌های تابعه و شناسایی منابع اعتباری ایجاد وفق ماده‌ ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و جمع‌بندی و ارائه به هیات دولت در دست اقدام است.

اعتبار موردنیاز برای تحقق اهداف ریلی

به گزارش خبرگزاری فارس، آخوندی در سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی مجمع جهانی راه (پیارک) که با محوریت سیاست‌های بهبود ایمنی ترافیک و جهت‌گیری آتی برگزار شد، ‌گفت: سالانه در دنیا ۳/ ۱ میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند و ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند، این رقم بزرگی است. به همین دلیل ضرورت اقدام برای کاهش تلفات سوانح رانندگی از سوی سازمان ملل تا سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام شد. وی ادامه داد: در ایران نیز همه دست‌اندرکاران حمل‌ونقل جاده‌ای در وزارتخانه‌های مختلف در ۵ حوزه راهبردی اصلی مدیریت جاده، خودرو ایمن‌تر، کاربر ایمن‌تر، اعمال قانون و امداد به موقع فعالیت کردند. آخوندی افزود: در بحث ایمنی راه‌ها این ۵ راهبرد اساسی تصویب شد که ۸۰۰ اقدام در این حوزه طراحی شد و به تصویب رسید. وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در هر کدام از محورهای راهبردی اصلی در دو سطح «ساختاری» و «رفتار و اقدامات آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف» امکان ورود داریم.

آخوندی گفت: نیازمند تحول ساختاری در ایمنی راه‌ها هستیم تا این تحول به موضوعی ملی تبدیل شود و همه به اجماع ملی برسیم. وی با انتقاد از افزایش سهم حمل‌ونقل شخصی در ایران گفت:‌ ضروری است سهم جاده‌ای به نفع ریلی کاهش یابد همچنین باید سهم حمل‌ونقل شخصی به نفع حمل‌ونقل عمومی کمتر شود و قطعا ایمنی در این بسترها تحقق می‌یابد. وی گفت‌: مگر می‌توان ۹۰ درصد بار کشور را با جاده جابه‌جا کرد. حمل‌ونقل شخصی رشد فزاینده‌ای داشت اما تلفات سوانح رانندگی را کم کرد؟ آخوندی اظهارکرد: برای تحقق سهم ۲۰ درصدی ریل در حمل مسافر و سهم ۳۰ درصدی در حمل بار ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم داریم که رقم بزرگی است و حتی مقام معظم رهبری هم در سیاست‌های برنامه ششم به این دو بند اشاره کرده‌اند. وی تاکید کرد: بدون حمل‌ونقل همگانی نمی‌توان سطح ایمنی را افزایش داد؛ یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل و برون‌شهری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی توضیح داد: در ایران سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر- سفر انجام می‌شود که ۷۰۰ میلیون نفر- سفر آن در بخش حومه‌ای است. وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: روزانه در تهران ۵/ ۲ میلیون سفر حومه‌ای انجام می‌شود و ۳۰ درصد تلفات سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتر اول جاده‌ها به وقوع می‌پیوندد. این دو کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند. این ۵/ ۲ میلیون نفر در تهران روزانه از طریق ۵۵۰ هزار وسیله نقلیه شخصی وارد و خارج می‌شوند که موجب ایجاد ترافیک،‌ آلودگی، مصرف سوخت و اتلاف وقت است. آخوندی اظهار کرد: ما دومین کشور جهان از نظر سوخت ارزان هستیم بنابر این حمل‌ونقل شخصی مزیت دارد و حمل‌ونقل عمومی مزیتی ندارد. وی با اشاره به فعالیت ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار کامیون در ایران گفت:‌ متاسفانه در بحث نوسازی ناوگان کامیونی خوب عمل نشده است و این به‌دلیل سوخت ارزان است، زیرا برای مالکان ناوگان فرسوده توجیهی از نظر نوسازی به دلیل نرخ پایین سوخت وجود ندارد. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اتفاق جدیدی درباره قراردادهای خرید هواپیما رخ نداده است و این روند درحال جریان است.