وی ادامه داد: یکی از روش‌های ایجاد مزیت رقابتی برای صنایع مختلف، کارآیی سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در زنجیره تامین کالا است. بیرانوند به اهمیت موضوع توسعه متوازن حمل‌ونقل با سایر بخش‌های اقتصادی اشاره کرد و افزود: متاسفانه صنعت ریلی به‌صورت متوازن با ظرفیت‌های اقتصادی کشور توسعه ‌نیافته، به‌صورتی که سهم مسافر ریلی ۸ درصد و بار ۱۲ درصد از مجموع بار و مسافر کشور است و این در مقایسه با کشورهای صنعتی شاخص پایینی است و با درک این موقعیت، با رایزنی‌های گسترده‌ با مجلس و دولت از سوی وزارت راه و شهرسازی، در قانون برنامه ششم توسعه، توسعه راه‌آهن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های کلیدی کشور مورد توجه قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: در این راستا رسیدن به سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی مسافر ریلی، هدفی است که پیش‌بینی شده است. البته راه‌اندازی قطارهای پرسرعت جزو دیگر اهداف است. بیرانوند ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید در دو بخش زیرساخت و تامین ناوگان به‌صورت متوازن حرکت کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل با بیان اینکه مسوولیت تامین مالی بخش زیرساخت ریلی عمدتا بر عهده دولت است ادامه داد: درزمینه تامین ناوگان و نوسازی ناوگان ریلی، یکی از روش‌هایی که دنبال می‌کنیم، موضوع لیزینگ است. در حوزه ناوگان برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به ۱۷۰۰ لکوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و ۴۶ هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم که ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی موردنیاز آن است. وی تصریح کرد: در بخش تامین ناوگان، به‌دلیل اینکه راه‌آهن توان تامین این حجم از منابع را ندارد، سیاست‌هایی از قبیل حداکثرسازی مشارکت بخش‌خصوصی، تنوع‌بخشی به منابع تامین مالی و تسهیل حضور بخش‌خصوصی را دنبال می‌کند. به گفته بیرانوند؛ استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت دولت، استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت شرکت راه‌آهن، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، استفاده از ظرفیت سیستم بانکی با استفاده از وجوه بانکی اداره شده نزد بانک‌ها، تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از بازار سرمایه از روش‌هایی است که راه‌آهن تابه‌حال دنبال و تجربه کرده است.

بیرانوند خاطرنشان کرد: با توجه به تجاربی که در دنیا در بخش لیزینگ وجود دارد، تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی در دستور کار قرار دارد که از ریاست‌جمهوری تاییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان سال‌جاری عملیات این شرکت آغاز خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل ضمن برشمردن بسترهای موفقیت لیزینگ در راه‌آهن گفت: برای کسانی که درزمینه تامین واگن باری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ۵/ ۳ سال حق دسترسی (که اکنون ۲۳ درصد محاسبه می‌شود) صفر محاسبه‌شده و از پرداخت آن معاف هستند. همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به‌مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر گرفته‌شده؛ به این معنی که سهم آورده متقاضی ۱۰ درصد، دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و با نرخ سود ۴ درصد است. وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت از مزیت‌های صنعت ریلی است، گفت: طبق توافق دولت با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مقرر شد شرکت نفت ۵/ ۷ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شرکت‌هایی که در حوزه زیربنا و ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری می‌کنند به‌صورت مستقیم یارانه پرداخت کند که به ازای هر تن کیلومتر ۳/ ۱ سنت دلار و به ازای هر نفر کیلومتر ۷/ ۰ سنت دلار است.

بیرانوند با اشاره به کاهش ریسک و تضمین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ادامه داد: بر اساس ماده ۶۷ قانون الحاق ۲، ما مجازیم اصل سود و سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را تضمین کنیم و نوسانات نرخ ارز را نیز می‌توانیم تضمین کنیم که این امر موجب کاهش ریسک خواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی از پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده معاف است و این امر مزیت نسبی سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را زیاد می‌کند. به گفته بیرانوند، در راستای این قانون، هفته گذشته با شرکت‌های بیمه صادراتی روسیه قراردادی به میزان ۳ میلیارد یورو برای تامین ۲۱ هزار واگن باری و مسافری و ۳۵۰ لکوموتیو به‌صورت تولید مشترک، امضا شد. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: مشکلی که وجود دارد فقدان تعامل لازم بین صنعت لیزینگ و صنعتی است که می‌خواهد به آن خدمات ارائه شود و مهم‌ترین مساله شناخت بازار و مشتریان این بازار از طرف شرکت‌های لیزینگ است. وی بابیان اینکه در کشورهای پیشرفته بخش ریلی و صنعت لیزینگ کاملا در هم تنیده است، ادامه داد: استفاده از صنعت لیزینگ از منابع متنوع مالی، اصلاح ظرفیت و خدمات محدود بخش‌های لیزینگی با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری بخش ریلی از جمله راهکارها برای رفع این مشکل است.

بیرانوند ادامه داد: سودآوری و تضمین بازار مستمر به اندازه چرخه عمر یک محصول از مزیت‌های صنعت ریلی است؛ زیرا خدمات ریلی را در جاهایی که خودمان متقاضی هستیم خرید تضمینی انجام می‌دهیم. بنابراین این بازاری است که ریسک پایین و سود مناسب دارد. وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های صنعت ریلی، حفظ ارزش دارایی متناسب با نرخ ارز است، تصریح کرد: ما به‌صورت گسترده با نهادهای تامین مالی، اعم از بورس، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق توسعه ملی، بانک‌های تجاری و... درحال همکاری هستیم و برای ورود شرکت‌های لیزینگی به این صنعت و مدیریت ریسک و تامین مالی آنها و طراحی و اجرای ساز و کارهای متناسب برای آنها اعلام آمادگی می‌کنیم. همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال با حضور بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل، صنوبری مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری راه‌آهن و شرکت‌های فعال در صنعت لیزینگ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.