روندهای ریلی خاورمیانه و آسیا در سال 2018

صنعت ریلی در چشم‌اندازی نوین

شرکت «دبلیواس‌پی» براساس اطلاعاتی که از شرکت «سی ورکهر» که مشاوره‌هایی برای بخش حمل‌و‌نقل جهانی، بار، مسافر و حمل‌و‌نقل ریلی شهری ارائه کرده است، بیان می‌کند که صنعت حمل‌و‌نقل ریلی از سال ۲۰۰۵ در سطح جهانی مستمرا افزایش یافته است و انتظار می‌رود این توسعه مثبت مداوم در آینده نیز ادامه پیدا کند.  یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تقاضا برای حمل‌و‌نقل ریلی توسعه سریع مناطق کلان‌شهری بوده است. همچنین براساس تحقیقاتی که هیات تحقیقات بین‌المللی راه‌آهن و اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن انجام داده‌اند، تقاضا برای مسافت‌های ریلی طولانی، تغییرات سبک زندگی و تحولات جمعیتی این رشد را هر چه بیشتر به پیش می‌رانند.  همچنین با پیشرفت‌های فناورانه‌ای که در این خصوص انجام شده است، سیستم‌های به کار گرفته شده در زیرساخت‌ها و تجهیزات ریلی مانند قطارها از نظر مصرف انرژی کارآمد شده باشند.  البته چالش‌های مهمی برای فعالان این بخش وجود دارد تا هزینه‌هایشان را کاهش دهند درست در حالی که همزمان قابلیت اطمینان، دردسترس بودن و نگهداری از سیستم‌های ریلی خود را بهبود می‌بخشند.

راه‌آهن آسیا در سال ۲۰۱۸

توسعه راه‌آهن در آسیا از رشد اقتصادی و شهرنشینی سریع ناشی می‌شود و همین امر موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش ریلی و ترانزیت همچنان با قدرت ادامه پیدا کند. بودجه‌های زیادی برای پروژه‌های جدید جاه‌طلبانه در قاره آسیا کنار گذاشته شده‌اند که قرار است سیستم‌های موجود ریلی در این منطقه از جهان را از جمله در کشورهای چین، هنگ‌کنگ، سنگاپور، مالزی و تایلند توسعه دهند. علاقه به راه‌آهن پرسرعت در این منطقه همچنان زیاد است.  چین به نقش کلیدی خود در بازار حمل‌و‌نقل ریلی ادامه خواهد داد و در جست‌وجوی فرصت‌هایی است تا از کشورهای پیرامون برای توسعه شبکه‌های قطار پرسرعت به‌عنوان بخشی از طرح «یک کمربند یک جاده» استفاده کند. توسعه پروژه‌های ریلی در مالزی نیز علاقه جهانیان را به خود جلب خواهد کرد. به همین ترتیب، در تایلند نیز سیستم حمل‌و‌نقل با خطوط جدید و یک شبکه مونوریل گسترش می‌یابد تا ارتباطات درون این کشور بهتر شود و مساله ازدحام و ترافیک نیز حل شود. در هنگ‌کنگ و سنگاپور نیز سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه شبکه ریلی و به‌روزرسانی آن انجام خواهد شد.

چشم‌انداز ریلی خاورمیانه ۲۰۱۸

به گزارش شرکت «دبلیو‌اس‌پی»، به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر قیمت نفت کاهش یافته و به تبع آن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های درون این کشورها نیز کاهش معناداری یافته است، این ناحیه در حال تعریف کردن پروژه‌های جدید است. این موارد شامل نشانه‌هایی از کمک دولت به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های ریلی به‌ویژه در بخش سیستم‌های ریلی مسافری در شهرهای بزرگ این منطقه است. ساخت متروی بزرگ و طرح‌های مشابه در ریاض، دوحه و دبی ادامه خواهند یافت و طرح‌های دیگری نیز برای شهرهای مکه، مدینه، جده و کویت در نظر گرفته شده‌اند. دولت‌‌ها گزینه تامین مالی بخش خصوصی را برای انجام چنین پروژه‌هایی مد نظر قرار داده‌اند.

سازمان‌‌های حمل‌و‌نقل در این منطقه تعدادی از طرح‌ها را منتشر کرده‌اند که هدف از آنها ارزش‌یابی مجدد صرفه الگوهای ریلی در این کشورها است. به‌دلیل آشکار شدن و قوت گرفتن طبقه متوسط در کشورهای این منطقه، علاقه زیادی نسبت به حالات حمل‌و‌نقل ریلی پدیدار شده است و تاکید بر استفاده از فناوری در این کشورها امسال نیز موجب توسعه ریلی خواهد شد. علاوه‌بر این مناطق، گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار تعداد مسافران قطار در بریتانیا رشد قابل توجهی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در طول ۳۰ سال آینده دو برابر شود. دولت بریتانیا نیز دست به سرمایه‌گذاری در این حوزه و نگهداری شبکه ریلی خود زده است.