سفیران عالی راه‌آهن

وی روسای راه‌آهن را سفیر و نماینده عالی راه‌آهن برشمرد و از آنان خواست مانند گذشته به نحو احسن و با سعه‌صدر به‌رغم وجود مشکلات، به خدمات‌رسانی به مسافران ادامه دهند. رسولی افزود: در این ۹۰ سال کارکنان زیادی در این صنعت زحمت کشیدند و امروز وظیفه ما پاسداشت خدمات و زحمات آنهاست. در این مراسم همچنین میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن گفت: در قانون برنامه ششم توسعه راه‌آهن مکلف به جابه‌جایی ۱۰۳ میلیون مسافر شده؛ یعنی ۲۰ درصد حمل‌ونقل عمومی را باید عهده‌دار شود‌. موسوی افزود: برای رسیدن به این هدف‌گذاری گام‌های مهمی برداشته شده و در حال پیگیری است که خرید و تامین مالی ۴۵۰واگن ریل باس از کره جنوبی به طریق فاینانس و با همکاری یک شرکت داخلی ازجمله این کارهاست.

وی ادامه داد: تامین مالی ۳ میلیارد دلار از روسیه برای تامین ناوگان باری و لکوموتیو و واگن‌های مسافری از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه است که موافقت‌نامه آن امضا شده و در مرحله طی تشریفات قانونی قرار دارد. به گفته موسوی، بازگشایی اعتبار اسنادی مربوط به برقی کردن قطار تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ۱/ ۸ میلیارد دلار صورت گرفته که عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود و بهره‌برداری آن ظرفیت جابه‌جایی ۳۵ میلیون مسافر و کاهش ۳ساعته زمان سیر را به دنبال دارد. موسوی اجرای عملیات سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان و توجه به قطارهای حومه‌ای و ۴ خطه کردن خطوط حومه‌ای را از دیگر فعالیت‌ها برای رسیدن به هدف‌گذاری مذکور برشمرد. موسوی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم برای ارائه خدمات مناسب به مسافران در ایام نوروز اندیشیده شده و دستورالعمل‌ها به واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در راستای ارتقای خدمات‌رسانی به مردم، بازسازی و بهسازی ایستگاه‌ها و نمازخانه‌ها، افزایش کیفیت خدمات ایستگاه‌ها و بخش مسافری انجام شده تا خدمات متفاوتی به مسافران ارائه دهیم. موسوی با بیان اینکه بخش مسافری، ویترین شرکت راه‌آهن است، گفت: تمام زحمات کارگران و کارکنان بخش حمل‌ونقل ریلی به‌واسطه این بخش مورد ارزیابی جدی قرار می‌گیرد و این امر، وظیفه روسای قطارهای مسافری را سنگین‌تر می‌کند. وی خواستار نظارت کامل روسای قطار بر عملکرد ماموران فنی قطار، مهمانداران و ماموران موظف قطارها و برخورد مناسب آنها با مسافران شد. موسوی گفت: ایمنی و آسایش (برند) نماد راه‌آهن است و این ایمنی به دست کارکنان بخش سیر و حرکت رقم زده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها روسای قطارها هستند. وی از روسای قطار خواست تا اشراف کامل به دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات ابلاغی راه‌آهن داشته باشند تا ایمنی بالا و سیر مناسبی در ایام نوروز داشته باشیم.

وی افزود: در بحران بارش برف امسال، سعی شرکت راه‌آهن باز بودن تمامی مسیرهای ریلی بود که در این راستا طی دو روز ۱۴۰ هزار مسافر جابه‌جا شد. در ادامه مراسم علی کاظمی‌منش ضمن تشکر از زحمات روسای قطارهای مسافری گفت: در سال جاری ۲۴ میلیون مسافر از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا شدند که نسبت به سال قبل رشد ۶/ ۵ درصدی دارد. مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری با بیان فعالیت‌ها و اقدامات بخش مسافری راه‌آهن در سال جاری افزود: گردشی کردن قطارها که موجب افزایش ظرفیت و بهره‌وری شد، راه‌اندازی قطار در چندین مسیر از جمله اصفهان-زاهدان، نخجوان، همدان-مشهد و دو قطار ۵ ستاره فدک و راه‌اندازی ۲۳ وب‌سرویس استرداد بلیت قطار از جمله این اقدامات بوده است. وی از رده خارج کردن ۲۸۴ واگن مسافری بالای ۳۰ سال، جرم‌گیری ۴۷۲ واگن و بهسازی ۱۰۰ واگن را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد که در ارتقای کیفیت خدمات مسافری موثر بوده است.

وی با اشاره به سامانه ۵۱۴۹ اطلاع‌رسانی راه‌آهن ادامه داد: طبق تماس‌های ثبت‌شده در این سامانه میزان شکایات مردم از نحوه ارائه خدمات در سال جاری نسبت به سال قبل به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است. همچنین بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در نوروز و تابستان سال جاری، میزان رضایت مسافران ۲ واحد افزایش‌یافته است. کاظمی‌منش خاطرنشان کرد: به‌رغم تمام بهسازی‌ها و از رده خارج کردن واگن‌های فرسوده، توانستیم در سال جاری به رشد ۶/ ۵ درصدی جابه‌جایی مسافر در سال جاری دست یابیم؛ ضمن اینکه در ایام نوروز ۹۷، به ایجاد یک‌میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۲۴ نفرصندلی، رشد ۱۵ درصدی در تعداد قطارهای اعزامی و رشد ۱۳/ ۸ درصدی در صندلی ایجادی دست پیدا کنیم. وی از جمله دغدغه و انتظار مسوولان ارشد راه‌آهن از روسای قطار مسافری را حرکت قطار با تمامی الزامات ایمنی، نظارت بر عملکرد ماموران موظف قطارها، مدیریت بحران و حضور به‌موقع در ایستگاه مبدا توسط روسای قطار برشمرد.