افزایش سهم بازار «بن ریل» در سال 97

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری بن ریل با تاکید بر اینکه برند یا نشان تجاری یک شرکت باید تبدیل به یک باور سازمانی برای اعضا شود، افزود: سال گذشته تمام تلاشمان را برای تعریف یک برند و شناسنامه‌دار شدن آن کردیم و با اینکه قطارهای مسافربری «بن‌ریل»، سال ۹۶ افتتاح شد، دیگر نامی از شرکت راه‌آهن شرقی بن‌ریل در میان نیست و این نشان تجاری در اذهان مردم شناخته شده است. شیخ‌طاهری با اشاره به اینکه در حال حاضر مراحل ثبت قانونی این هویت جدید و نام جدید در حال انجام است، افزود: خوشبختانه سال گذشته علاوه‌بر رویکرد بهبود خدمات به مسافران، توانسته‌ایم در شاخص‌های فنی و منابع انسانی نیز در صنعت ریلی کشور برجسته شویم و مجموعه بن ریل توانست به عنوان شرکت نمونه بنیاد‌مستضعفان نیز شناخته شود. وی افزود: دستیابی به چنین اهدافی با تعریف چند شاخص اساسی امکان‌پذیر شده است. وی تاکید کرد: در حال حاضر قریب به ۷۰ درصد از واگن‌های کشور در حال سرویس‌دهی بوده و حدود ۳۰ درصد از ظرفیت در کشور بلااستفاده است، درحالی‌که در شرکت ما این رقم بیش از ۹۰ درصد است.

همچنین میزان بهره‌برداری از صندلی‌هایی که بخش فنی در اختیار حوزه بازرگانی و فروش قرار می‌دهد، ۸۱ درصد است. یعنی ۸۱ درصد از صندلی‌هایی که در بن ریل ایجاد می‌شود، مورد استفاده مسافران «بن‌ریل» قرار می‌گیرد. درحالی‌که این رقم در سطح کل کشور حدودا ۶۵ درصد است. به عبارت بهتر، ما نه‌تنها در حوزه کیفی موفق عمل کرده‌ایم، بلکه توانسته‌ایم توجه و اعتماد مردم را هم به برند «بن‌ریل» جلب کنیم. در حوزه سخت‌افزاری هم اگرچه مردم از کمیت کار مطلع نیستند؛ اما به نتایج مطلوبی طی یک‌سال اخیر دست یافته‌ایم. وی همچنین با اشاره به سیر تحولات در این مجموعه گفت: از سال ۹۴ که فعالیت در این شرکت را در جایگاه مدیریت مجموعه آغاز کردم سهم ما از کل مسافران ریلی کشور ۵ درصد بود ولی ما امروز این رقم را به ۸ درصد رسانده‌ایم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان سال ۱۳۹۷، سهم بن‌ریل از کل بازار ریلی ایران، به ۱۰ درصد خواهد رسید.  شیخ طاهری با بیان اینکه افزایش سهم بازار بر مبنای مزیت‌های رقابتی از اولویت‌های ما در سال ۱۳۹۷ به‌شمار می‌رود، افزود: رویکرد اصلی ما به بازار ایجاد کلاس تجاری یا همان «بیزینس‌کلاس»‌ است.

وقتی صحبت از کلاس تجاری می‌شود، فکر همه به سمت لوکس بودن و قیمت‌های بالا می‌رود، درحالی‌که ما در بنیاد، به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده با ارائه خدمات با کیفیت بالا هستیم. این جمله کلیدی ماست که خدمات ارائه‌شده باید در شأن و منزلت ملت ایران باشد. اگر تا به امروز این اتفاق نیفتاده، از قصور مدیران اجرایی در سراسر کشور است. استراتژی ما در بن‌ریل، ارائه خدمات با کیفیت بالا و قیمت پایین است.  وی تاکید کرد: اجرایی شدن این استراتژی هم نیاز به «صنعتی‌سازی» دارد. ما از این طریق می‌توانیم میزان سفرها را افزایش دهیم و در کنار کیفیت بالای خدمات، قیمت تمام‌شده هم برای مخاطب پایین بیاید. به این ترتیب اقشار میانی نیز می‌توانند از کلاس تجاری استفاده کنند. در حال حاضر قیمت قطارهای ما در بخش کلاس تجاری، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از رقبای‌مان پایین‌تر است. وقتی می‌گوییم ۵۰ درصد، یعنی دو برابر قیمت ما با همین نوع خدمات در کشور وجود دارد یا هستند قطارهایی که با ارائه خدماتی مشابه ما، ۳۰ درصد بیش از قیمت ما از مسافران دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری بن ریل با اشاره به اینکه مفهوم صنعتی‌سازی به عنوان یک تئوری، چند سالی است که در دنیا مطرح شده است، اظهار کرد: براساس این تئوری اگر بتوان با استفاده از روش‌های مدیریت، منابع سازمانی را مدیریت کرد و باعث افزایش تیراژ شد و کیفیت را فدا نکرد، به موفقیت دست یافته‌ایم. به این ترتیب می‌توان تعداد کسانی را که از خدمات استفاده می‌کنند افزایش داد، بدون اینکه از کیفیت خدمات کم شود. در عین حال، سود اندک را در تعداد زیاد خواهید داشت. این نکته در حمل‌ونقل ریلی می‌تواند به عنوان یک شاه‌کلید مورد توجه قرار بگیرد. در این راستا یکی از بخش‌های جدی سازمان ما، «طراحی خدمات» است.

وی ادامه داد: براساس آمار در ایران به‌طور متوسط مسافران در سفر با قطار، حدود ۱۰ ساعت در کوپه قطار هستند و در طول این مدت مسافر نیاز به آرامش و راحتی دارد. سرگرمی در قطارها یکی از موضوعات مهمی بود که ذهن ما را به خود مشغول کرده بود. با توجه به زیرساخت‌های موجود، فعلا ما امکان ارائه اینترنت را نداشتیم؛ اما روند بهبود را متوقف نکردیم و در حال حاضر در قطارهای ما به مسافران در طول سفر Wi-Fi offline ارائه می‌شود و مسافران بن‌ریل با بهره‌گیری از این خدمت می‌توانند در طول سفر به بیش از چند ده گیگ اطلاعات و محتوا دسترسی داشته باشند. شیخ طاهری افزود: اطلاعاتی در طیف‌های گسترده‌ای از فیلم، کارتون، دعا، کتاب، موسیقی و... تهیه‌شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. فیلم‌هایی که از LCDهای کوپه‌ها پخش می‌شود، عمومی است، اما فیلمی که از طریق

Wi-Fi Offline در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، کاملا با انتخاب خودشان بوده و قابل تماشا روی گوشی‌، تبلت یا لپ‌تاپ‌ است. علاوه‌بر مواردی که اشاره شد، موضوع نظافت یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که مردم به آن اهمیت می‌دهند. بیشترین هزینه‌های ما به حوزه نظافت بازمی‌گردد. ما به هر مسافر کالای خواب یک‌بارمصرف ارائه می‌کنیم. همین مساله باعث شده مسافران ما، به‌ویژه بانوان به این اطمینان خاطر برسند که اولین و آخرین نفری هستند که از این محصولات استفاده خواهند کرد. تمام این موارد در بخش «طراحی خدمات» بررسی و ایجاد شده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نه‌چندان دور فصل جدیدی از خدمات در حوزه مسافری را با قیمت مناسب و کیفیت بالا به مسافران این مجموعه و مردم ایران ارائه کنند. شیخ‌طاهری تاکید کرد: این شرکت برنامه‌های زیادی در زمینه فروش بلیت‌های گروهی و همچنین اجرای قطارهای گردشگری بین‌المللی در ایران دارد که در سال ۹۷ این برنامه‌ها را بیش از پیش تقویت می‌کند.