وی هدف از این بازدید را شناسایی ظرفیت‌های منطقه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه پتانسیل خوبی در منطقه خواف و سنگان وجود دارد و با توجه به مشکلات ترانزیتی کمتر در مرزهای ریلی که باید به صورت فعال‌تری مورد بهره‌برداری قرار گیرد، منجر به تقویت حمل بار از طریق ریل، بین ایران و افغانستان شود. این بازدید حول محور بررسی طرح توسعه راه‌آهن، ایستگاه بارگیری سنگ معدن سنگان انجام شد و برنامه‌های آتی و اطلاعات مربوط به آن در جلسه‌ای با حضور مدیرکل راه‌آهن ناحیه شرق کشور ارائه شد. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌و‌شهرسازی همچنین در جریان بازدید از پایانه مرزی دوغارون تصریح کرد: این پایانه مرزی در قسمت بار و مسافر با مشکلاتی مواجه است که این مشکلات باید در شوراهای عالی مرتبط مطرح و برای حل آنها برنامه‌ریزی صحیح انجام شود، چرا که حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی به عنوان رئیس این شوراها و همچنین حضور مسوولان مرتبط از وزارت امور خارجه و دیگر نهادها می‌تواند به تسریع در حل این مسائل کمک شایانی کند.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی دقیق این مشکلات نیز می‌تواند مرتفع شود. حسن ماسوری، مدیرکل راه‌آهن شرق در جریان بازدید معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌و‌شهرسازی به طرح توسعه ۴ خط ریلی در آینده نه چندان دور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر معدن سنگان ۱۰ میلیون تن محصول با سنگ دانه‌ها تولید می‌کند و انتقال آن فقط با دو خطه شدن امکان‌پذیر است. وی افزود: در حالی که محصولات معدن سنگان در گذشته به صورت خام فروخته می‌شد، اما اکنون به صورت کنسانتره به فروش می‌رسد. ماسوری با اشاره به تولید سالانه  ۲۷ میلیون تن کنسانتره در افق ۱۴۰۴ تاکید کرد: امیدواریم در افق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، زیرساخت‌های لازم برای بارگیری مکانیزه و انتقال آن آماده شود.

سیر روزانه ۲۰۰ واگن از ایستگاه مجتمع معدن سنگان طی دو ماه اخیر

مدیرکل راه‌آهن شرق همچنین به طرح توسعه خطوط ریلی اختصاصی چهار چشمه‌ بار به نام‌های «سایت ریلی معادن توسعه ملی»، «سایت ریلی فولاد مبارکه»، «سایت ریلی احیا سپاهان»، «سایت ریلی مجتمع معدن سنگان». اشاره کرد و گفت: طی ۲ ماه اخیر روزانه ۲۰۰ واگن از ایستگاه مجتمع معدن سنگان سیر داشته‌اند و به طور قطع تا ۵ سال آینده این منطقه به «عسلویه ریلی» تبدیل خواهد شد. ماسوری با اشاره به ایستگاه‌های همجوار مرز افغانستان نیز یادآور شد: این ایستگاه‌ها هم اکنون در حال ساخت هستند و مسیر توسعه خطوط به سمت هرات است.

ترانزیت ۹۵۰ هزار تن کالا از پایانه مرزی دوغارون در سال گذشته

کریم نوایی نظامی، مدیر پایانه مرزی دوغارون نیز در حاشیه این بازدید با بیان‌ اینکه پایانه مرزی دوغارون از فعال‌ترین پایانه‌های زمینی کشور در زمینه جابه‌جایی مسافر و کالا محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ این پایانه بیش از ۹۵۰هزار تن خروجی ترانزیت و ۸۴۰ هزار تن صادرات کالا داشته و میزان تردد از این پایانه مرزی روزانه به حدود ۳۵۰۰ نفر رسیده است.