توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی در شهرستان‌های کشور

میرحسن موسوی در مراسم بهره‌برداری از قطار ریل باس که در شهرستان دورود برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکریم که با توجه به اهدافی که در وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بحث ارتقای سطح کیفی و ایمنی خطوط راه‌آهن در کنار توسعه خطوط راه‌آهن تعریف شده، بحث ارتقای سطح کیفی خدمات به مسافران هم در بخش تامین ناوگان مورد توجه قرار گرفته و در حال اجراست. وی افزود: قطار ریل باس که با مبلغ قراردادی ۳۰ میلیارد تومان خریداری‌شده توسط یکی از شرکت‌های داخلی و با همکاری یکی از شرکت‌های خارجی تولید شده، امروز در خدمت مردم شریف دورود قرار خواهد گرفت که به مردم دورود از این بابت تبریک می‌گوییم. معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ما در سه ماه اول سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۷/ ۶میلیون نفر مسافر بین شهری و حومه‌ای جابه‌جا کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۵‌درصد رشد داشته است؛ در بخش «حومه‌ای» ۷/ ۱میلیون نفر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲‌درصد رشد داشته‌ایم و در بخش «بین‌شهری» نیز با ۵میلیون مسافر جا‌به‌جا شده، ۱۵‌درصد رشد داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی، توسعه قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای است که در این رابطه دو گام مهم در سال‌های گذشته برداشته شده؛ گام نخست ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای زیرمجموعه راه‌آهن است که در قانون برنامه ششم به تصویب رسید. موسوی خاطرنشان کرد: قرار بر این شده که یک شرکت اختصاصی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود که به‌طور ویژه در بخش قطارهای حومه‌ای و محلی فعالیت کند که اساسنامه آن را تهیه و به دولت ارسال کردیم تا در دستور کار قرار بگیرد. امیدواریم این اساسنامه زودتر تصویب و شرکت هم هر چه سریع‌تر ایجاد شود و با اختصاص اعتبارات لازم شاهد توسعه قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای در کشور باشیم. وی بیان کرد: دومین گامی که دولت برداشته، بخش خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر است که تامین مالی و خرید آن از کره‌جنوبی انجام شده، توافقات لازم در این رابطه نیز صورت گرفته و بنا شده که با مشارکت یکی از شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی، قراردادش نهایی و ساخته شود و در اختیار ما قرار بگیرد.

معاون مسافری راه‌آهن گفت: توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی با هدف کاهش شلوغی جاده‌ها و سفری ایمن انجام می‌شود و‌ درصدد هستیم در شهرستان‌های کشورمان نسبت به توسعه جابه‌جایی مسافران محلی و حومه‌ای اقدام کنیم تا از این طریق بتوانیم از شلوغی جاده‌ها بکاهیم و مسافران با وسیله ایمن و راحت جابه‌جا شوند. وی افزود: در ۵۸ کریدور، حدود شش و نیم میلیون تقاضای سفر در روز وجود دارد که عمده آنها با وسایل شخصی یا عمومی است و معمولا بیشترین تصادفات هم در بخش سفرهای حومه‌ای اتفاق می‌افتد و طبق مطالعاتی که ما انجام دادیم می‌تواند حداقل ۱۰‌درصد از این سفرها از طریق راه‌آهن و قطارهای حومه‌ای انجام شود؛ یعنی روزانه ۱۵۰ هزار نفر به این روش جابه‌جا شوند. موسوی عنوان کرد: از این ۵۸ کریدور، ۱۰ کریدور ریلی و راه‌آهن داریم که با توسعه خطوط در کنار این خطوط ریلی و با تامین ناوگان مناسب می‌توانیم حدود ۳۷۰ هزار نفر مسافر روزانه در نقاط محلی و حومه‌ای جابه‌جا کنیم.

23 (6)

وی تصریح کرد: در پنج کریدور بعد از ۱۰ کریدور که قطار و ریل نداریم می‌توانیم ۱۷۰ هزار نفر در روز جابه‌جا کنیم که در مجموع ۵۱۰ هزار نفر مسافر را می‌توان جا‌به‌جا کرد. معاون مسافری راه‌آهن خاطرنشان کرد: به محض ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای و تامین اعتبارات، باید تا افق ۱۴۰۰ به سالانه ۱۲۰ میلیون مسافر برسیم و برنامه‌ریزی کردیم در سال ۱۴۰۷ روزانه ۵۱۰ هزار مسافر یعنی سالانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون مسافر در بخش حومه‌ای جا‌به‌جا کنیم. وی بیان کرد: بازسازی ۱۵۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن کار بزرگی است که در اداره کل راه‌آهن لرستان اتفاق افتاد کمااینکه سالیان سال راه‌آهن برنامه‌ریزی کرده بود که این پروژه را انجام دهد ولی به‌خاطر مخاطرات و سختی‌هایی که داشت، انجام نگرفته بود ولی امروز به همت همکاران زحمتکش راه‌آهن لرستان و شرکت تراورس انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از خرید ناوگان، به ترتیب این ناوگان و ریل باس وارد چرخه قطارهای حومه‌ای و راه‌آهن خواهد شد و در آینده یک قطار ریل باس به این منطقه اختصاص خواهیم داد. موسوی بیان کرد: در دورود با توجه به امکاناتی که برای تعمیر و نگهداری ناوگان باری و مسافری وجود دارد راه‌آهن کمک خواهد کرد تا واگن‌ها در شهرستان دورود تعمیر شود تا از این طریق هم شاهد اشتغال بیشتر در این شهرستان باشیم.