سرنوشت تکمیل خطوط ریلی کشور را نمی‌توان به تولید یک کارخانه گره زد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به نمایندگان درباره علت واردات تجهیزات حمل‌و‌نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی در جلسه علنی مجلس حضور یافت. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما کل سرنوشت خطوط ریل کشور را به تولید یک کارخانه گره نزدیم. وزارت راه و شهرسازی از سال ۹۳ که پیگیر تفاهم‌نامه و عقد قرارداد بود، در نهایت در ششم اردیبهشت سال ۹۶ نهایتا با کارخانه ذوب‌آهن موفق به عقد قرارداد بابت تولید ریل استاندارد شد. وی ادامه داد: قرار بود ظرف چهار ماه در شهریور ۱۳۹۶ این شرکت ۴۰ هزار تن ریل تحویل دهد و الان که با شما در حال صحبت هستم و در مرداد سال ۹۷ هستیم تنها ۵۰۰ تن ریل دریافت کرده‌ایم. واقعا با این شرایط آیا می‌شود سرنوشت بخش ریلی را آن هم در این شرایط بسیار سختی که در آن قرار داریم به تولید یک کارخانه گره زد؟  آخوندی گفت: میزان مطالبات شرکت راه‌آهن از شرکت ذوب‌آهن ۱۷۰ میلیارد تومان است. حتی در این خصوص توافق شد که ۱۰۰ میلیارد از مطالبات را بلوکه کرده تا شرکت ذوب آهن با این حمایت بتواند تولید کند. همین الان هم آماده بوده و بدون هیچ مخالفتی حاضر هستیم تولید چهارساله ذوب‌آهن را یک‌جا خریداری کنیم اما منوط به اینکه تولیدی وجود داشته باشد و ریلی تحول داده شود. به نظر شما با این اوصاف ما می‌توانیم چند هزار کیلومتر پروژه ریلی را متوقف کنیم.

وی افزود: در چهار سال گذشته ۳ هزار کیلومتر ریل ایجاد کردیم؛ اما ریل تحویلی از سوی ذوب‌آهن تنها برای ۴ کیلومتر بوده است. در همین زمان هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط جدید ساختیم و هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط را نوسازی، بازسازی و ایجاد خط دوم ریلی کردیم. مفهوم این مصرف ۳۶۰ هزار تن ریل است. وزیر راه و شهرسازی افزود: با این اوصاف کدام عقل سلیم به ما می‌گوید در این شرایط کل پروژه ریلی را متوقف کنیم. در شرایط فعلی تحریم، اصلی‌ترین کاری که باید انجام شود این است که بخش ریل فعال نگاه داشته شود تا از جهت کنترل قیمت حمل‌و‌نقل و همچنین خدمت ارزان دادن به مردم ابزاری در اختیار دولت باشد. چرا که همان‌طور که همه استحضار دارند مصرف‌کننده ریل چه در بخش مسافر و چه در بخش بار طبقه پایین هستند و از همین رو سرمایه در گردش ریلی بسیار مهم است. این عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: اگر بخواهیم اثر ملی این اقدام را بدانیم، باید بگویم در سال ۱۳۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲میلیارد تن-کیلومتر بوده، اما در سال ۹۶ این رقم به بیش از ۳۰ میلیارد تن-کیلومتر رسیده است. یعنی جابه‌جایی بار با ریل بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است.

آخوندی با اشاره به صرفه‌جویی حمل‌و‌نقل ریلی در مصرف سوخت نسبت به حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: انتقال هر یک-تن کیلومتر از جاده به ریل به معنای ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل است. مفهوم حمل ۳۰ میلیارد تن-کیلومتر بار فقط در یک سال کاهش مصرف ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است. این دلیلی است که باید مساله ریل را در صدر مسائل کشور قرار دهیم. وی افزود: در حوزه مسافر در سال گذشته ۵/ ۱۳ میلیارد نفر-کیلومتر جابه‌جایی مسافر داشتیم. در این سال و در شرایط بسیار سخت تنها در ۴ ماه نخست ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم. این یعنی فقط ۷/ ۲ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش مسافری صرفه‌جویی شده است. آخوندی گفت: هم مقام معظم رهبری اولویت را بخش ریلی قرار داده‌اند و هم مجلس در سیاست‌ و بودجه‌گذاری خود بر این مساله تاکید کرده است. ما نیز به این اهمیت باور داریم و به توصیه‌ها عمل می‌کنیم.عباس آخوندی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات صورت‌گرفته در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی با تاکید بر فعالیت‌های انجام شده در صنعت تولید واگن و لکوموتیو به ارائه گزارشی به نمایندگان مجلس پرداخت و اظهار کرد: در این مدتی که در وزارت راه و شهرسازی حضور داشته‌ام چیزی حدود ۱۳۰۰ واگن باری را با واگن‌سازان ایرانی قرارداد بسته‌ایم که از این تعداد حدود ۹۰۰ واگن باری تحویل و در حال کار است و مابقی هم در شرف ساخت قرار دارد.

وی ادامه داد: به جز این تعداد ۴۱۰۰ واگن باری دیگر از محل خط اعتباری روسیه برای ساخت در داخل قرارداد بسته شده است. این موضوع را تمام نمایندگانی که در حوزه انتخابی‌ خودشان کارخانه‌های واگن‌سازی قرار دارد مثل اراک و شرکت واگن‌سازی پارس می‌توانند اعلام کنند. شرکت واگن‌سازی پارس اراک در مرحله تعطیلی بود اما الان در حال حاضر با تمام ظرفیت در حال فعالیت است. برای تمام واگن‌سازی‌های ایران کار ایجاد کرده‌ایم و همه با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند.

وزیر افزود: به جز واگن‌سازی در بخش لکوموتیو هم فعالیت داشته‌ایم. با شرکت مپنا برای ۹۰ لکوموتیو زیمنس قرارداد بسته شد که تحویل و در حال بهره‌برداری است. با همین شرکت بازسازی ۱۰ لکوموتیو جی.ام را قرارداد بستیم که در حال کار بوده و برای ۵۰ لکوموتیو آلستون هم قرارداد بسته شد. به جز این موارد تولید ۱۵۰ دستگاه لوکومتیو دیگر در ایران را با مپنا قرارداد بسته‌ایم که ساخت مپنا در داخل کشور است. آخوندی گفت: به جز این موارد با واگن‌سازی پارس برای بازسازی ۳۵ دستگاه جی‌ام قرارداد بسته‌ایم. همچنین یک قرارداد خوب هم دو ماه پیش با واگن‌سازی پارس داشتیم که قطعا برای همه نمایندگان مجلس می‌تواند جالب توجه باشد. در این قرارداد کاری که انجام شد این بود که یک شرکت از بخش خصوصی برای ساخت ۷۰ دستگاه لکوموتیو با شرکت واگن‌سازی پارس به توافق رسید تا شرکت پارس با اشتراک چینی‌ها این لکوموتیوها را در ایران تولید کند. وی ادامه داد: با توجه به نیاز این شرکت به انتشار اوراق صکوک تمام اوراق را که چیزی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بود، در شرکت راه‌آهن تضمین کردیم تا این اوراق منتشر و برای ۷۰ دستگاه لکوموتیو با برای یک فعالیت خوب با پارس واگن قرارداد بسته شود. به جز این ساخت ۷۰ دستگاه واگن دیگر را با همین روش در دست اقدام است. در همین خصوص فکر می‌کنم نمایندگان خانه ملت مستحضر باشند که در حوزه ریل بیشترین تلاش‌ها صورت گرفته است.