نقدینگی مشکل اصلی تولید‌کنندگان واگن

وی افزود: توان تولید واگن در کشور وجود دارد و شرکت‌های فعال می‌توانند نیاز واگن کشور را تامین کنند. درحالی افرادی به بهانه اینکه شرکت‌های داخلی ظرفیت تولید پایینی دارند اقدام به واردات واگن از خارج کشور کرده‌اند که این موضوع آسیب جدی به صنعت ساخت واگن کشور وارد کرده است. مدیرعامل گروه صنعتی پلور سبز گفت: درحال‌حاضر تنها یک فاز از سه فاز کارخانه ما اجرایی شده است و به علت نداشتن سفارش آن را توسعه نداده‌ایم. از نظر ظرفیتی توانایی تولید ۸۰ واگن در قالب دو شیفت کاری در سال را داریم. درحال‌حاضر با ۱۵درصد توان شرکت، واگن تولید می‌کنیم که این موضوع به کمبود تقاضا و نقدینگی برمی‌گردد. وی افزود: بر همین اساس، سال گذشته تنها ۴ دستگاه واگن تولید کردیم. همچنین به‌صورت پیمانکاری به بازسازی واگن‌های شرکت‌های بهره‌بردار نیز پرداختیم. بازسازی سود ناچیزی برای شرکت دارد و با این روند توانایی پرداخت دستمزد پرسنل را نداریم. امام با اشاره به مشکلات شرکت‌های بهره‌بردار در حوزه مسافری گفت: به علت اینکه شرکت‌های بهره‌بردار ریلی در بخش مسافری اجازه افزایش قیمت بلیت خود را ندارند، در عین حال قیمت واگن هر روز گران‌تر شده، در نتیجه آنها توانایی خرید واگن جدید را ندارند.

این شرکت‌ها تنها به بازسازی واگن‌های قدیمی روی آورده‌اند در نتیجه کاهش درآمد شرکت‌های بهره‌بردار روی توان تولید شرکت‌های سازنده واگن اثر منفی گذاشته است. وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا، دولت‌ها برای تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل ریلی، سوبسید می‌پردازند درحالی‌که در کشور ما با پایین نگه داشته شدن قیمت بنزین، مزایای حمل‌ونقل ریلی شامل ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و مزایای محیط‌زیستی آن کم‌رنگ و منجر به استفاده بیشتر مردم از خودروهای شخصی شده است. وی در ادامه ضمن انتقاد از پایین بودن قیمت بنزین در ایران افزود: درحال‌حاضر قیمت یک لیتر بنزین، کمتر از قیمت یک لیتر آب است.به گفته وی به همین دلیل بسیاری از مردم همچنان ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از حمل‌ونقل ریلی، از خودروهای شخصی خود استفاده کنند که البته نه‌تنها این اتفاق منجر به رکود صنعت ریلی شده، بلکه این بی‌توجهی منجر به دور ریختن سرمایه‌های ملی به شکل مصرف روزافزون بنزین و بروز سوانح جاده‌ای است.

مدیرعامل گروه صنعتی پلور سبز در ادامه گفت: به علت ارزان بودن قیمت بنزین، هر خانواده ترجیح می‌دهد با خودروی شخصی خود مسافرت کند که علاوه بر مخاطرات خاص خود مانند سوانح و تصادفات جاده‌ای و کشته شدن سالانه ۲۲ هزار نفر در تصادفات، باعث می‌شود که مسافرت با خودروی شخصی از مسافرت با قطار به صرفه‌تر باشد. وی درباره سایر مشکلات گفت: عدم توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور منجر به کمبود تقاضا در بخش‌خرید واگن می‌شود. یکی از این عوامل سرعت سیر در شبکه ریلی کشور است. افزایش ظرفیت ناوگان مستلزم افزایش سرعت حرکت در شبکه شامل اصلاح سوزن‌ها در ایستگاه‌ها و افزایش تعداد لکوموتیوها است. امام در ادامه افزود: از دیگر عوامل مشکل افزایش ظرفیت شبکه است. طبق چشم‌انداز مشخص شده در افق ۱۴۰۴ باید حدود ۲۵هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور احداث شود. درحال‌حاضر حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور داریم. بخشی از مشکل عدم افزایش ناوگان ریلی به کمبود ظرفیت شبکه‌ریلی کشور برمی‌گردد.

همچنین تعداد مسافر ریل جابه‌جا شده توسط ریل در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر کمتر بوده که این میزان در بخش باری این میزان ۸ تا ۹ برابر کمتر است.وی افزود: اصلاح سیستم سیگنالینگ (علائم و ایمنی) می‌تواند ظرفیت شبکه را افزایش دهد و افزایش ظرفیت مستلزم اضافه کردن واگن‌های جدید است.در طول زمان سیستم سیگنالینگ شبکه به‌صورت مرحله‌ای اجرا شده که بعضا در بعضی نقاط با همدیگر تطابق کامل نداشته‌اند و در نهایت سیگنالینگ نتوانسته ظرفیت‌سازی موردنظر را ایجاد کند. امام گفت: به فرض اینکه بین تهران تا مشهد حدود ۵۰ ایستگاه قطار داشته باشیم، با توجه به سیستم سیگنالینگ موجود در شبکه بین هر ایستگاه فقط یک قطار می‌تواند در یک جهت کند. که با اصلاح این سیستم می‌توان انتظار داشت برای افزایش ظرفیت شبکه بین دو تا سه قطار در فاصله بین دو ایستگاه در یک جهت حرکت کند. وی افزود: همچنین برای واردات قطعات موردنیاز به علت قوانین متعدد و خلق‌الساعه دچار مشکل هستیم. برای مثال برای وارد کردن سیستم تهویه واگن‌ها دچار مشکل ثبت‌سفارش بودیم که در نهایت بعد از اعمال تحریم طرف خارجی حاضر به فروش به ما نشد.

مدیرعامل گروه صنعتی پلور سبز گفت: سیاست عدم مذاکره با آمریکا، یک سیاست بسیار منطقی است، زیرا باعث خودکفایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش واردات ادوات تولید خواهد شد و در نتیجه منجر به بهبود اقتصادی کشور خواهد شد. وی افزود:  به‌عنوان مثال پس اینکه به علت تحریم‌ها نتوانستیم سیستم تهویه را از خارج کشور وارد کنیم تصمیم به ساخت آن در محل کارخانه خودمان گرفتیم و موفق به تولید آن شدیم.