وی درباره سایر مشکلات نیز گفت: شاهد تدوین دستورالعمل پایدار در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای نیستیم و بنا به شرایط و فضای روز، این دستورالعمل‌ها عوض شده و قدرت مانور و تصمیم‌گیری بلند مدت را از شرکت‌های حمل‌ونقل سلب می‌کند.سلطانی افزود: موضوع سهمیه‌بندی سوخت کامیون‌ها به‌ویژه درباره شرکت‌های حمل‌کننده کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دامی، بر تحویل به موقع کالا به دست مصرف‌کننده اثر می‌گذارد و چه بسا اختلال در رساندن این کالاها باعث افزایش قیمت نهایی محصول تولیدی می‌شود. به تعبیر مقام معظم رهبری که حمل‌ونقل حامی تولید است باید به این شکل عمل و با این دید به موضوع نگاه شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های آتی شرکت فجرجهاد اشاره کرد و گفت: افزایش و توسعه ناوگان را در دستور کار داریم و به دنبال تبدیل سرمایه غیرمولد به مولد و سرمایه در گردش شرکت هستیم. زیرا صنعت حمل‌ونقل با توجه به مقررات و دستورالعمل‌های جدید سازمان راهداری نیاز به گردش مالی و نقدینگی بالا دارد. بر این اساس با تغییر اساسنامه شرکت به‌دنبال ورود به حمل‌ونقل ترکیبی و ریلی هستیم تا توان کاری را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل فجرجهاد افزود: در سال گذشته به‌عنوان برنده مناقصه‌های شرکت خدمات حمایتی حدود ۶۰ درصد نهاده‌های کشاورزی و کود وارداتی کشور را حمل کردیم که در بندر امام رکورد حمل کود را جابه‌جا کردیم. با توجه به اینکه کشور ما یکی از کشورهای غنی از نظر ذخایر معدنی است، ورود به حمل بار معدنی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. در این راستا دو نقطه را برای ایجاد شعبه شرکت هدف‌گذاری کرده‌ایم. اولی در منطقه خواف که مرکز معادن سنگ‌آهن و شرکت‌های معدنی گندله‌سازی و تولید کنسانتره هستند. دیگری در حوزه معادن سرب و روی زنجان است که برای ایجاد شعبه هم تدابیری در نظر گرفته‌ایم. با توجه ظرفیت موجود پیش‌بینی می‌کنیم حداقل با شرایط موجود یک میلیون تن بار را طی یکسال جابه‌جا کنیم.

سلطانی درباره مزیت‌های صنعت حمل‌ونقل گفت: صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای می‌تواند بستر مهم و اساسی برای حمایت از تولید ملی و کاهش هزینه‌ها باشد. مهم‌ترین مزیت کشور ما به لحاظ اقتصادی بعد از صنعت نفت، مزیت جغرافیایی و صنعت جامع حمل‌ونقل در حوزه‌های مختلف دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی است که از زمان‌های قدیم ایران را به‌عنوان شاهراه ملل در دنیا مطرح کرده است. جاده‌های ابریشم و ادویه از ایران می‌گذشته، درحال‌حاضر نیز با وجود پیشرفت تکنولوژی و اتفاقاتی که در حوزه صنعت حمل‌ونقل روی داده، مقرون به‌صرفه‌ترین و بهترین کشور به لحاظ جابه‌جایی کالا و حمل‌ونقل در همه شقوق بوده و ایران جایگاه استراتژیکی دارد. در همین زمینه دولت‌های مختلف، سرمایه‌گذاری‌هایی را در ایجاد زیرساخت‌های صنعت جامع حمل‌و‌نقل داشته‌اند.

وی افزود: در بحث مقابله با تحریم نیز یکی از مزیت‌های کشور ما صنعت حمل‌ونقل است. حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان ستون اصلی این صنعت مطرح است و سال گذشته شاهد تلاش‌های هدفمند دشمنان برای ایجاد اخلال در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بودیم که به‌صورت اعتصابات کامیون‌داران و رانندگان بود که با تدبیر مسوولان رفع شد و شرایط خوب و پایداری را در این حوزه شاهد هستیم. سلطانی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، تقویت حمل‌ونقل جاده‌ای و صنعت جامع حمل‌ونقل بهترین راه مقابله با تحریم‌ها است. براساس معاهداتی که با کشورهای حوزه CIS، کشورهای عضو اکو، روسیه، هند و پاکستان داریم لزوم فعال کردن کریدور شمال-جنوب در دستور کار مسوولان دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفت. تقویت بندر چابهار به‌عنوان یک نقطه استراتژیک و اساسی که معاف از تحریم‌هاست در همین راستا قرار دارد. براساس همین مزیت، فعالیت‌های شرکت فجر جهاد را در حوزه منطقه آزاد چابهار و شهر چابهار هدف‌گذاری کردیم و اخیرا برای بهره‌مندی از مزیت‌ها و معافیت‌های تحریمی، اقدام به ثبت شرکت جدید در منطقه آزاد چابهار کردیم.

وی افزود: همچنین تقویت روابط با شرکت‌های حمل‌ونقل هندی و پاکستانی و افغانستانی را در دستور کار قرار دادیم که از سال آینده فعالیت آنها مضاعف خواهد شد. در چابهار هم ظرفیت انتقال کالا به کشورهای آسیای‌میانه همچون افغانستان و پاکستان وجود دارد. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل فجرجهاد گفت: یکی دیگر از اهداف ما حضور فعال‌تر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که ظرفیت حمل‌ونقل جاده‌ای را دارا هستند. برهمین مبنا در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون (یکی از معابر اصلی ورود کالا به افغانستان) اقدام به ثبت شرکت و شعبه برای برخورداری از مزایای مناطق آزاد کردیم. از دیگر اهداف موردنظر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و هوشمند‌سازی خدمات مبتنی بر کسب و کارهای نوین درحوزه حمل‌ونقل جاده‌ای است. بر همین مبنا با چند شرکت وارد مذاکره شدیم و با یک شرکت در مرحله عقد تفاهم نامه نهایی هستیم.

فرزین سلطانی همچنین درباره نخستین میز ملی لجستیک کشور که چندی پیش به میزبانی سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار شد، گفت: ماکو با ۵۰۰ هزار هکتار مساحت و همسایگی با ترکیه و ارمنستان جزو بزرگ‌ترین مناطق آزاد دنیاست که قابلیت تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه را دارد. وی با بیان اینکه ماکو محل اتصال شرق جاده ابریشم به اروپا است، افزود: نزدیکی به شاهراه ترانزیت جهانی به واسطه مجاورت با آسیای میانه، قفقاز، نخجوان تسهیل‌کننده این امر است. توسعه لجستیک موجب تسهیل حضور فعال شرکت‌های لجستیک در منطقه، همچنین تسهیل حضور سرمایه‌گذاران برندهای بین‌المللی و همچنین توسعه زیربناهای مربوطه در منطقه است. مناطق آزاد برای تسریع و تسهیل فعالیت‌های تجاری ساخته شده‌اند و قواعد آسان‌تری در آنها نهادینه می‌شود که کارها با سودآوری و سرعت بیشتری پیش می‌رود.