وی افزود: هدف دیگر آن افزایش بهره‌وری رانندگان کامیون‌ها بوده و از این طریق، رفتار راننده قابل کنترل است. حدود ۳۶۰ هزار دستگاه خودروی حمل بار فعال در کل کشور داریم که از خودروهای قدیمی تا خودروهای جدید امروزی را شامل می‌شوند. نیمی از گازوئیل مصرفی کشور که رقمی معادل ۵۰ میلیون لیتر است در این حوزه مصرف می‌شود. با توجه به محاسبات صورت گرفته راننده تا ۱۵درصد می‌تواند در کاهش مصرف سوخت موثر باشد. اگر تنها ۵ درصد در این زمینه بهبود ایجاد کنیم، حدود یک میلیارد دلار در سال می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم. همچنین در سال ۹۷ حدود ۱۵۰ هزار مورد تصادف جاده‌ای داشتیم که منجر به فوت ۱۱ هزار نفر در جاده‌های کشور شد. امیدواریم این سامانه به بهبود ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای کمک کند. 

مدیرعامل شرکت ماموت‌دیزل درباره مفاد این تفاهم‌نامه گفت: هدف این تفاهم‌نامه توسعه تبادلات علمی و فناورانه برای پیاده‌سازی سامانه مذکور روی ناوگان تولیدی شرکت ماموت و هوشمند‌سازی ناوگان باری کشور است. با هماهنگی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، تماس‌ها و پیام‌های اضطراری را از طریق تماس اضطراری (call - e) در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط خواهیم گذاشت. به‌عنوان مثال هنگام وقوع تصادف در جاده زمانی که شدت تصادف به‌گونه‌ای باشد که راننده امکان اطلاع‌رسانی نداشته باشد، ما به سرعت این اطلاعات را در اختیار ارگان‌های ذی‌ربط مانند سازمان‌های امداد جاده‌ای و هلال احمر، پلیس و راهداری قرار می‌دهیم.  وی درباره ویژگی‌های این سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل گفت: یک از ویژگی‌های این سامانه موتور قدرتمند نرم‌افزاری چند زبانه همراه با امکان ترجمه به زبان‌های مختلف است. این سامانه به پروتکل‌های مختلف سخت‌افزارهای ردیاب مجهز بوده و سرویس نقشه محلی را روی سرور مشتری با قابلیت نمایش لایه‌های نقشه، تبدیل نقشه به آدرس و برعکس را پشتیبانی می‌کند.

همچنین قابلیت مسیریابی و افزودن لایه‌های نقشه اختصاصی مشتری با فرمت‌های استاندارد را نیز دارد.   دزفولیان درباره مزایای این سامانه در افزایش بهره‌وری ناوگان کشور گفت: در کنار مصرف سوخت، بحث کنترل آلایندگی را نیز داریم. درحقیقت بخش عمده‌ای از ناوگان جاده‌ای وارد شهرها می‌شوند و در زمینه ایجاد آلایندگی تاثیر دارند. این سامانه می‌تواند ابزاری را در اختیار حاکمیت و نهادهای تصمیم گیرنده قرار دهد تا با سیستم‌های تشویقی یا تنبیهی، وضعیت ناوگان جاده‌ای را درحوزه محیط‌زیست، ایمنی جاده‌ای و بهره‌وری ناوگان جاده‌ای بهبود ببخشند. وی افزود: در این سامانه به‌دنبال بهبود عملکرد و بهره‌وری ناوگان جاده‌ای هستیم و به هیچ‌وجه به‌دنبال کنترل رانندگان نیستیم و در این زمینه با نهادهای حاکمیتی مانند سازمان راهداری و پلیس راه تفاوت داریم. نوع دیدگاه و رویکرد ما متفاوت است. با توجه به اینکه این سامانه اطلاعاتی را در اختیار می‌گذارد که ممکن است مورد پسند همه مشتریان نباشد، نصب را بنا به درخواست مشتری در نظر گرفته‌ایم. طراحی این سامانه نیز به‌گونه‌ای است که تنها مختص خودروهای شرکت ماموت‌دیزل نبوده و روی همه خودروهای باری کشور قابلیت نصب دارد. 

مدیرعامل شرکت ماموت‌دیزل درباره رویکرد مشتری‌مداری در این شرکت گفت: در گروه صنعتی ماموت تمام فعالیت‌ها بر مبنای نیاز مشتری انجام می‌شود. درحوزه حمل‌ونقل ابتدا کار خودمان را با ارائه اتاق بار و تریلی شروع کردیم و سپس با توجه به نیازمندی که از طرف مشتریان وجود داشت اقدام به عرضه کامیون و کشنده کردیم. درحال‌حاضر نیز با توجه به نیاز افزایش بهره‌وری و مدیریت بهتر کسب‌وکار شرکت‌های حمل‌ونقل کشور، این سامانه هوشمند را ارائه کردیم و معتقدیم ارائه خدمات پس از فروش انواع کشنده، کامیون و تریلی باید دغدغه اصلی ما به‌عنوان تولید‌کننده باشد. شرکت‌های حمل‌ونقل باید تنها دغدغه رساندن به موقع بار به مقصد را داشته باشند و اینکه خودروی آنها فعال و آماده به‌کار باشد را دغدغه خودمان می‌دانیم. 

وی درباره افت میزان تولیدات خودرویی و به‌ویژه خودروهای تجاری گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع بحث استانداردهای داخلی است. از اول دی سال گذشته استانداردهای ۸۵گانه برای خودروسازها الزامی شده است. جدای از تحریم صنعت خودرو بعضی از قطعات مانند سیستم‌های رادار که لازم است روی خودرو نصب شود، مشمول تحریم‌ها هستند و تهیه این قطعات که فناوری تولید آنها در کشور وجود ندارد، مشکل است. امیدواریم با جلسه شورای‌عالی استاندارد که قرار است به‌زودی برگزار شود، تعدادی از این استانداردها را تا زمان رفع تحریم‌ها به تعویق بیندازند. مشکل اصلی کندی در تصمیم‌گیری بخش‌های حاکمیتی است و با توجه به شرایط تحریم‌ها و دور زدن آنها نیاز به سرعت بیشتری داریم.