ایستگاه متروی مولوی افتتاح و بهره‌برداری شد

 مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره این ایستگاه گفت: یک ماه پس از این افتتاح، ورودی شمالی این ایستگاه نیز همراه با آسانسورهای ورودی شمالی و جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.  امام با تاکید بر اینکه تمامی موارد ایمنی در ساخت این ایستگاه رعایت شده است، عنوان کرد: ایستگاه مولوی ۱۱ هزار مترمربع زیربنا دارد و طول سکو در این ایستگاه ۱۶۰ متر است.  مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایستگاه مولوی از نظر ایمنی عنوان کرد: در این ایستگاه «مسیر سبز» تعبیه شده است تا در صورت وقوع بحران‌های احتمالی در تونل، مسافرها امکان دسترسی به سطح زمین از طریق پله‌های اضطراری را داشته باشند.  وی با بیان اینکه تاکنون ایستگاه‌های میدان صنعت، شهید نواب صفوی، تربیت مدرس، رودکی، کمیل، بریانک، هلال‌احمر، مهدیه، میدان محمدیه و بسیج از این خط به افتتاح رسیده است، عنوان کرد: خط ۷ متروی تهران با ۲۲ ایستگاه، ۲۷ کیلومتر طول دارد و ایستگاه مولوی یازدهمین ایستگاهی است که در این خط افتتاح می‌شود. این خط از ورزشگاه تختی آغاز شده و با عبور از شرق به غرب پایتخت از شریان‌های اصلی شهر عبور کرده و به میدان کتاب در سعادت‌آباد ختم می‌شود.  مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای متروی تهران گفت: اولویت کاری ما در دو سال اخیر تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو بوده است. خوشبختانه تا امروز ۲۲ کیلومتر از خط ۷ با ۱۰ ایستگاه و ۱۰ کیلومتر از خط ۶ با ۴ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است. امیدوارم با وجود تمامی محدودیت‌های موجود، مطابق وعده‌ای که داده بودیم، به‌طور میانگین هر ماه یک ایستگاه در خط۷به بهره‌برداری برسد.  وی درباره محدودیت‌هایی که منجر به‌ به‌تعویق افتادن افتتاح و راه‌اندازی ایستگاه‌های متروی تهران می‌شود، گفت: تامین مالی، اساسی‌ترین چالش بر سر راه تکمیل و توسعه خطوط متروی تهران است. 

مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه تکمیل تمام ایستگاه‌های غیرفعال خط ۶ و ۷ مترو به‌صورت همزمان در دستور کار است، گفت: ایستگاه‌های محلاتی، میدان قیام و برج میلاد، سه ایستگاهی هستند که تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.  امام با اشاره به پیشرفت پروژه‌ها در خط ۶ متروی تهران، گفت: اگر برنامه‌ریزی‌های انجام شده با همین سرعت پیش رود، نیمه نخست سال آینده (۱۳۹۹) ۸کیلومتر با ۶ ایستگاه از خط ۶ حد فاصل ایستگاه تربیت مدرس تا ستاری به بهره‌برداری می‌رسد.  وی در پاسخ به این سوال که با افزایش قیمت بنزین شاهد ازدحام جمعیت در برخی ایستگاه‌ها بودیم، افزود: این مشکل به کمبود واگن بر‌می‌گردد،‌ در ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شد تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ هزار دستگاه واگن برای تهران و سایر کلان‌شهرها فراهم کند. در ادامه وزارت کشور مناقصه‌ای به منظور تامین ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران برگزار کرد. پس از طی فراز و فرودهای فراوان، شرکت واگن‌سازی تهران سال ۹۷ برنده مناقصه شد. مدیرعامل شرکت متروی تهران تصریح کرد: این ۶۳۰ واگن قرار است با فاینانس چین وارد کشور شوند. متاسفانه کند بودن روند تولید واگن‌های مذکور و افزایش تقاضا برای استفاده از مترو به‌دلیل افزایش قیمت سوخت، موجب شد در برخی ایستگاه‌ها با چالش ازدحام جمعیت مواجه شویم.  به گفته امام، با توجه به وضعیت موجود و دیوان‌سالاری پیچیده، بعید است که این ۶۳۰ دستگاه تا قبل از سال ۱۴۰۰ در اختیار متروی تهران قرار گیرد. 

وی افزود: با توجه به نیاز متروی تهران به افزایش تعداد قطار مترو، در تلاش برای انعقاد قرارداد با شرکت واگن‌سازی تهران برای ۲۱۰ دستگاه واگن به‌صورت مستقیم هستیم.  مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره وضعیت مترو در شهر جدید پرند نیز گفت: پروژه متروی شهر پرند مربوط به شهرداری و شرکت عمران شهرهای جدید بوده و ارتباطی با متروی تهران ندارد. اما به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن متروی پرند، کمبود اعتبار است. متروی پرند برای تکمیل و راه‌اندازی نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این درحالی است که در سال‌جاری بودجه کل شرکت شهر جدید پرند نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان بوده است.  امام با اشاره به آخرین بازنگری انجام شده بر طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران گفت: چشم‌اندازی که برای متروی تهران در افق ۱۴۲۰ متصوریم، بهره‌برداری از ۴ خط جدید ۸ تا ۱۱ است. به این منظور ابتدا مطالعات امکان‌سنجی و پس از آن طراحی پروژه انجام می شود. این پروژه اکنون در مرحله انجام مناقصه برای انتخاب مهندس مشاور است.  وی با بیان اینکه راه‌اندازی خط ۱۰ در چشم‌انداز ۱۴۲۰ در اولویت قرار دارد، افزود: همان طور که می‌دانید، درحال‌حاضر شمال شهر تهران خطی برای ارتباط شرق و غرب ندارد. بنابراین با توجه به اینکه خط ۱۰ تردد در غرب و شرق شمال شهر را امکان‌پذیر می‌کند، اجرا و بهره‌برداری از آن در اولویت است.  مدیرعامل متروی تهران اعلام کرد: این خط از اتوبان باقری در شرق تهران شروع می‌شود تا زیر اتوبان بابایی و نمایشگاه بین‌المللی تهران امتداد می‌یابد و در نهایت به خط۵ متصل می‌شود.