روحانی: امام حسین‌(ع)آغازگر جنگ نبود

رئیس‌جمهور سپس به زیارت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بارگاه حضرت حمزه بن موسی الکاظم (ع) و حضرت طاهر بن زین‌العابدین (ع) مشرف شد. روحانی همچنین در اجتماع خیل عظیم عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام حضور یافت و در فضایی معنوی در آستان سیدالکریم(ع) همراه با آنان به عزاداری پرداخت. رئیس‌جمهور همچنین در این مراسم از هیات‌های مذهبی و خادمان و نوکران اباعبدالله الحسین(ع) با اهدای تابلوی «مظلوم حسینم» تجلیل کرد.  به گزارش «ایرنا» محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سید‌حسین هاشمی استاندار سابق تهران نیز رئیس‌جمهوری را برای شرکت در این مراسم همراهی می‌کردند.

 

امام صلح و فتوت

همچنین حسن روحانی در صفحه اینستاگرام خود بر این مطلب که امام حسین (ع) آغازگر جنگ نبوده است، تاکید کرد.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور کشورمان در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود در هشتمین روز از ماه محرم منتشر کرد، نوشت: زمانی که لشکر حر مقابل کاروان امام حسین (ع) قرار گرفت و مانع از این شد که امام حسین (ع) راهی غیر از راه کوفه را برگزیند زهیر به امام پیشنهاد کرد که اگر کار ما با اینها به جنگ کشیده می‌شود، امروز جنگ را شروع کنیم؛ چراکه تعداد آنها کمتر و احتمال پیروزی و موفقیت ما خیلی بیشتر از است تا اینکه صبر کنیم و لشکریان فراوان دیگری از راه برسند. امام حسین (ع) فرمود: «زهیر، من کسی نیستم که آغازگر جنگ باشم.» امام حسین نه‌تنها مظهر ایستادگی، شجاعت و ایثار بلکه امام صلح و فتوت هم بود.

 

امامت مسلمین کار هر کسی نیست

از سوی دیگر سید‌محمود علوی وزیر اطلاعات در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی(ع) که شنبه شب در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، حضور یافت. به گزارش جماران، در این مراسم که با حضور اعضای بیت شریف امام راحل، علما، روحانیون و مردم عزادار برگزار شد، وزیر اطلاعات با بیان اینکه برخی می‌گویند امام حسین (ع) تنها به‌دنبال سرنگونی حکومت یزید و تاسیس حکومت اسلامی بود و برخی دیگر قائل به این هستند که از ابتدا ایشان می‌دانستند شهید می‌شوند، اظهار کرد: باید توجه کرد که هر دوی این سخنان درست است اما هیچ یک هدف نبود؛ بلکه نتیجه به شمار می‌آمد و هدف امام حسین (ع) تنها ادای تکلیف و انجام وظیفه بود. وی گفت: نهضت اسلامی ازسوی امام راحل وبا درس گرفتن از قیام عاشورا شکل گرفت. امام(س) این فرهنگ را پایه نهاد و با رهبری خلف صالحش ادامه یافت و اگر امروز می‌بینیم دشمنان جرأت توطئه و اقدام عملی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارند به‌خاطر این فرهنگ حسینی و حاکم بودن سیره سیدالشهداء(ع) بر کشور است. علوی با بیان اینکه عاشورا یک حادثه و اتفاق نبود، گفت: عاشورا نتیجه انتخاب آگاهانه، هوشمندانه و دین‌باورانه سیدالشهدا(ع) بود و هدف برنامه و تاکتیک داشت. عده‌ای می‌گویند امام حسین (ع) تنها به‌دنبال سرنگونی یزید و تاسیس حکومت اسلامی بود و عده‌ای می‌گویند که از ابتدا می‌دانست شهید می‌شود و می‌خواست با خونش اسلام را نجات دهد. باید توجه کرد که هر دوی این حرف‌ها درست است، اما هیچ‌کدام از اینها هدف نبود بلکه نتیجه به حساب می‌آمد و هدف امام حسین (ع) ادای تکلیف و انجام وظیفه بود. وزیر اطلاعات با ذکر روایاتی از دوران امام حسین(ع) یادآور شد: در آن زمان شرایط بدی در اسلام به وجود آمده و اسلام با خطر نابودی مواجه شده بود. حضرت سیدالشهداء(ع) می‌دانست که از او دست برنمی‌دارند؛ چراکه بیعتش بسیار مهم بود اما به قول خود ایشان یکی مثل حسین برای چهار روز بیشتر در این دنیا بودن با بیعتش پای این ظلم را امضا نمی‌کند. امامت مسلمین کار هر کسی نیست و هر کسی نمی‌تواند در رأس نظام اسلامی باشد. وزیر اطلاعات گفت: اسلام بی‌تفاوتی را نمی‌پذیرد و باید وضعیتی باشد که مردم احساس امنیت کنند. در آن زمان در کوفه مردم احساس امنیت نمی‌کردند و هر لحظه ممکن بود به خانه‌هایشان بریزند و آنها را به جرم ارادت به علی (ع) به زندان بیندازند. در این شرایط هر انسانی باید در برابر اوضاع احساس مسوولیت کند و شخصی مثل امام حسین(ع) که فرزند پیغمبر است بیشتر این مسوولیت را احساس می‌کند.

 

خطرناک‌تر از داعش

همزمان علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس نیز در سخنرانی خود در شب تاسوعای حسینی با عنوان «امام حسین و اصلاح امت» در انجمن اندیشه و قلم، با بیان اینکه معاویه اسلام را از محتوا تهی کرده بود، اظهار کرد: از این رو امام علی (ع) بعد از به حکومت رسیدن، به جای کشورگشایی و توسعه حکومت اسلامی در خارج مرزها، شعار اصلاح داخل داد و اصلاحات بسیاری انجام داد. چون اگر محتوای اسلام از بین برود هر مقدار فتوحات هم که حاصل شود، بی‌فایده خواهد بود.

به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: در جریان‌های فکری و انقلاب‌ها همیشه خطر نفاق وجود دارد. دشمن وقتی از مواجهه رودررو ناتوان است به آن ملحق می‌شود و احیانا شعارهای تندتر از انقلابی‌ها و موسسان اولیه می‌دهد، پوسته را حفظ می‌کند، اما مغز را خالی، ظاهر را حفظ کرده و باطن را تغییر می‌دهد؛ به‌طوری‌که اکثریت مردم گمان نمی‌کنند محتوا از دست رفته است.

همچنین به گزارش جماران، نایب رئیس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری معتقد بود هرگاه جامعه اسلامی از مسیر خود خارج شده، بعد از آن بوده که یک اقلیت منافق اکثریت را فریب داده‌اند، گفت: در جنگ صفین هم همین اتفاق رخ داد. در حادثه کربلا همین اتفاق رخ داد و این قاعده‌ای کلی است و در تاریخ موخرتر هم مصادیق آن رخ داده است. مانند انقلاب مشروطه و ما باید مراقب باشیم که این اتفاق تکرار نشود؛ بنابراین جامعه اسلامی همیشه از درون خود تهدید می‌شود. وی افزود: امروز هم همین طور است و اگر می‌بینید مشکلاتی در دنیای اسلام وجود دارد مربوط به درون جامعه اسلامی و اختلافاتی است که داریم. مطهری در بخش دیگری از سخنانش بر جلوگیری از استفاده مذهب علیه مذهب تاکید کرده و گفت: این مهم است که از نیروی مذهب علیه مذهب استفاده نشود. کسی که کمربند انفجاری به خود می‌بندد و خود را منفجر می‌کند این کار را با نیروی ایمان انجام می‌دهد. وی ادامه داد: شهید مطهری می‌گوید افرادی که به دین گرایش پیدا می‌کنند، اما بعد‌ها از دین دور می‌شوند افراد بسیار خطرناکی می‌شوند. چون وقتی به دین گرایش پیدا کرده است عواطف او تحت‌تاثیر دین است، اما وقتی از دین خارج می‌شود، رها می‌شود و افراد بسیار خشنی می‌شوند. یا افرادی که داخل دین هستند اما بسیار متصلب و خشک هستند و آدم‌های بسیار خشنی هستند. این است که افرادی که زمانی متدین بوده اما از دین خارج شده‌اند از بی‌دین‌های اولیه خشن‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند.

وی در پایان گفت: شاید بخشی از داعش از همین تیپ افراد باشند. اما خطرناک‌تر از این افراد خشک مقدس‌هایی هستند که عواطف انسانی آنها تحت الشعاع عواطف دینی قرار گرفته است، نیروی دین به دلیل اینکه منحرف شده است اثر نمی‌گذارد. چون زایل شده و به‌صورت انحرافی کار می‌کند از دیگران خطرناک‌تر هستند.

 

از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم

ازسوی دیگر مجید انصاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در سخنرانی شب عاشورا در حسینیه دارالزهرا (س) گفت: با کمال تاسف ما امروز از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم و این در حالی است که ارزش‌های بعثت، عاشورا و انقلاب از یک مقوله است و همه ما وظیفه داریم از آن پاسداری کنیم. وی افزود: بی‌عدالتی قضایی، فساد، رشوه، فاصله بیش از حد طبقاتی و وجود فاصله‌های عمیق در جامعه شباهتی به ارزش‌های بعثت و عاشورا ندارد و جامعه حسینی باید از این مشکلات فاصله بگیرد اما این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه خودمان عامل و مطالبه‌گر باشیم. ملاحظه‌گری و در نظر گرفتن منافع شخصی در این مسیر هم همچون گذاشتن شمشیر در حلقوم سیدالشهدا(ع) است.

 

لاریجانی در حسینیه کربلایی‌های تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته مصادف با روز عاشورا با حضور در حسینیه کربلایی‌های تهران، در کنار مردم سوگوار به عزاداری برای سید‌و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) و یاران باوفایش پرداخت.