براساس این گزارش، لیست نامزدهای ۲۰۱۷ جایزه صلح نوبل که ازسوی «هنریک اوردال» رئیس این موسسه منتشر شد، شامل نام محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی به‌عنوان نامزد مشترک دریافت جایزه است.

در گزارش موسسه تحقیقات صلح اسلو گفته شده که توافق هسته‌ای تحت نام «برجام» یک توافق برجسته برای حل و فصل اختلاف‌های دوازده ساله بر سر یک معضل بین‌المللی است. این اولین بار بود که براساس برجام، یک کشور که موضوع ماده هفت منشور سازمان ملل بود، توانست با دیپلماسی از بند هفت خارج شود. توافقی که سال ۲۰۱۵ به دست آمد، طی مذاکراتی فشرده در یک دوره دوازده ساله بین ایران و ۱+۵ بود. برجام انگیزه‌ای ایجاد کرد که اولین تعامل پایدار میان دو کشوری که از سال ۱۹۷۹ با هم هیچ رابطه دیپلماتیکی نداشتند، ایجاد شود.

براساس این گزارش، عمده اعتبار این دستاورد موفقیت‌آمیز به طراحان این مذاکرات، یعنی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا برمی‌گردد. دستاورد موگرینی نه تنها پیشرفت غیرمنتظره در یک پرونده خاص بلکه رسیدن به موفقیت در اولین پرونده‌ای بود که اتحادیه اروپا نقش میانجی را در آن بازی می‌کرد.

این موسسه در گزارش خود با بیان اینکه این توافق به‌طور نمادین به‌دلیل نقش کلیدی ظریف و موگرینی در رسیدن به آن تحت عنوان توافق ۱۴ ژوئیه وین، بین موگرینی و ظریف شناخته می‌شود، نوشت: «حل و فصل صلح‌آمیز و موفقیت‌آمیز معضل هسته‌ای ایران که دولت ترامپ از ابتدای سال بارها پایبندی ایران به آن را تایید کرده به اندازه‌ای ارزشمند است که طراحان آن مستحق دریافت جایزه صلح نوبل هستند.»

نشریه بریتانیایی «نیوز این انگلیش» به اظهارات «اوردال» در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز اشاره کرد که گفته انتخاب من به معنای انتقاد از جان کری نیست اما افتخار حصول توافق هسته‌ای باید نصیب دو هماهنگ‌کننده آن یعنی وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا شود.

براساس این گزارش، اوردال معتقد است اعطای جایزه صلح نوبل به طراحان توافق هسته‌ای، پیامی محکم از سوی جامعه جهانی برای حمایت از این توافق است. براساس گزارش این نشریه بریتانیایی، بیش از ۳۱۸ نامزد در فهرست دریافت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۷، شامل ۲۱۵ نفر و ۱۰۳ ارگان قرار دارند. برنده این جایزه افتخاری، جمعه هفته آینده اعلام خواهد شد.