همچنین این مقام ارتش ترکیه دیروز با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران  نیز دیدار کرد. در این دیدار ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه و سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در محل ستاد کل نیروهای مسلح بر تمامیت اراضی عراق تاکید و اجرای قانون اساسی عراق را محور مذاکرات اقلیم کردستان و دولت عراق عنوان کردند. همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که قرار است طی روزهای آتی به تهران سفر کند، درباره اهداف سفرش گفت که نقشه راه ایران و ترکیه در پاسخ به همه‌پرسی بحث‌برانگیز استقلال در کردستان عراق و دیگر مسائل منطقه‌ای از جمله مذاکرات آستانه پس از سفر به ایران مشخص خواهد شد. همزمان سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی از مسدودشدن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق خبر داد. همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق هفته گذشته با وجود مخالفت‌ کشورهای جهان به‌ویژه ترکیه، ایران و دولت مرکزی عراق برگزار شد. این کشورها تاکید دارند که این همه‌پرسی موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خاورمیانه می‌شود و مبارزات علیه گروه تروریستی داعش را تضعیف می‌کند. به گزارش «ایسنا» موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق از جمله محورهای مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه نظامی ایران و ترکیه بود. هر دو کشور اقدام به همه‌پرسی را در شمال عراق محکوم کرده و بر تمامیت ارضی عراق تاکید و اجرای قانون اساسی عراق را محور مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت عراق عنوان کردند. البته این سفر از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است؛ در سفر هیات ترکیه‌ای علاوه بر بررسی ابعاد و زمینه‌های همکاری‌های نظامی و دفاعی نیروهای مسلح دو کشور، مقامات نظامی درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو و مشورت می‌کنند، موضوع تروریسم و همکاری‌های فی مابین در مقابله با عملیات‌های تروریستی و اجرای آتش‌بس و در مناطق کاهش تنش در سوریه از جمله مهم‌ترین محورهای این مذاکرات است. رئیس ستاد ارتش ترکیه شامگاه یکشنبه در راس یک هیات عالی‌رتبه نظامی وارد تهران شد.

   هماهنگی سه‌جانبه ایران، ترکیه و عراق

همچنین ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستادمشترک ارتش ترکیه بعدازظهر روز دوشنبه با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون همکاری‌های دفاعی و امنیتی میان دو کشور و مقابله با تهدیدات و افزایش امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران رویکرد خودسرانه برخی مسوولان اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی را غیرمسوولانه و ناشیانه عنوان کرد و افزود: «عدم توجه به اقتضائات زمانی و امنیتی و پیگیری اهداف عشیره‌ای در این اقدام، موجب کاهش تمرکز بر مبارزه با تروریسم تکفیری به‌عنوان مهم‌ترین تهدید منطقه و انتقال سریع آثار زیانبار امنیتی به اقلیم کردستان عراق می‌شود.» وی ضرورت مهار و مدیریت پیامدهای بی‌ثبات‌ساز در اقلیم کردستان عراق را مورد تاکید قرارداد و افزود: «هماهنگی سه‌جانبه دولت‌های عراق، ترکیه و ایران با هدف پیگیری درخواست‌های بغداد برای جلوگیری از اثرگذاری منفی تحولات اقلیم کردستان بر عملیات نهایی پاک‌سازی کامل این کشور از فتنه تروریسم اجتناب‌ناپذیر است.» وی افزود: «پیشبرد توافقات صورت‌گرفته میان نیروهای مسلح دو کشور گام مهمی در مسیر مقابله با تروریسم و تقویت توان دفاعی کشورهای اسلامی خواهد بود.» ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز با تاکید بر حمایت قاطع از دولت مرکزی عراق و لزوم حفظ یکپارچگی این کشور تاکید کرد که ایران، عراق و ترکیه با همکاری مشترک از اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

   نقشه ‌راه ایران و ترکیه

طی روزهای آینده رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در راستای تعاملات فی‌مابین و گفت‌وگوی دوجانبه با همتای ایرانی خود، به تهران سفر خواهد کرد. در این باره رئیس‌جمهور ترکیه گفت که در جریان سفرش به تهران با مقامات ایرانی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق و مذاکرات آستانه رایزنی خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه در پارلمان این کشور گفت: «نقشه راه ایران و ترکیه در پاسخ به همه‌پرسی بحث‌برانگیز استقلال در کردستان عراق و دیگر مسائل منطقه‌ای از جمله مذاکرات آستانه پس از سفر به ایران مشخص خواهد شد.» اردوغان گفت که در جریان سفرش به تهران با رهبری ایران و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش دیدار خواهد کرد.

   انسداد مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق

همزمان سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی از مسدودشدن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق خبر داد. کیوان خسروی، سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی امنیت ملی که صبح روز گذشته به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق درخصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار کرد: «باتوجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبدأ آن اقلیم کردستان است، مسدود شد.» وی افزود: «براساس این تصمیم کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است.»