در این میان افزایش سفرهای مقامات دو کشور حائز اهمیت است. چندی پیش سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه سفر کرد و چند روز قبل نیز ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران آمد و با رئیس‌جمهوری، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سردار باقری دیدار و رایزنی‌هایی داشت. اما مهم‌ترین سفر این روزها به سفری که قرار است امروز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران داشته باشد، مربوط می‌شود.  مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درخصوص این سفر گفته است که او و تعداد زیادی از وزرای ترکیه به همراه اردوغان به ایران خواهند آمد. به گفته وزیر خارجه ترکیه در این سفر قرار است مسائلی همچون تجارت دوجانبه، دروازه‌های گمرک، حمل‌ونقل و انرژی مورد بحث قرار گیرد.  در این میان همزمانی سفر رجب طیب اردوغان و رئیس ستاد مشترک این کشور به ایران با موضوع همه‌پرسی جدایی کردستان عراق گره خورده است و بیش از همه نگاه‌ها به امکان رایزنی‌ها بین ایران و ترکیه پیرامون چگونگی مواجهه با مساله همه پرسی، نتایج آن و تبعات احتمالی بعدی معطوف شده است.

اما در کنار این موضوع که نگاه و نگرانی‌های منطقه‌ای را در پی داشته است، به نظر می‌رسد تهران و آنکارا می‌کوشند گذرگاه جدیدی در روابط خود بگشایند. اکنون در عرصه منطقه‌ای علاوه بر وضعیت کردستان عراق و نوع نگاهی که به آن وجود دارد، مسائل و تحولات دیگری نیز مطرح است که می‌تواند در مشی سیاسی یا همکاری‌های آنکارا-تهران تاثیرگذار باشد. در این میان آینده تحولات سوریه و چگونگی اتخاذ یک راهبرد مشترک و نزدیک به هم در گفت‌وگوهای سیاسی پیرامون آن، یکی از موضوعاتی است که دو طرف پیگیری می‌کنند. 

پیش‌تر رئیس‌جمهوری ترکیه درباره برنامه‌های سفرش به تهران گفته بود که نقشه راه ایران و ترکیه در پاسخ به همه‌پرسی بحث‌برانگیز استقلال در کردستان عراق و دیگر مسائل منطقه‌ای از جمله مذاکرات آستانه پس از سفر به ایران مشخص خواهد شد. همچنین سفر اردوغان می‌تواند ورای همکاری‌های نظامی و امنیتی باشد و می‌تواند دوره جدیدی در همکاری و روابط بین طرفین باشد. در عین حال در سال‌های اخیر این انتظار از دو کشور وجود داشته است که روابط‌شان را در عرصه اقتصادی نیز گسترش دهند تا اهداف ترسیم‌ شده‌ای که سال‌ها درباره تجارت بر آن تاکید داشتند به نقطه مشخصی برسد.  همچنانکه روسای جمهور ایران و ترکیه طی دیداری که در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در آستانه پایتخت قزاقستان داشتند بر ایجاد جهش در روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی با توجه به توانمندی‌های طرفین تاکید کردند. به گفته رئیس‌جمهور ایران حل مشکلات و تسهیل همکاری‌های بانکی پایه مهمی در گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور برای رسیدن به هدف ۳۰‌میلیارد دلارتجارت سالانه است.