مجازات بهره‌برداری غیرمجاز از منابع ژنتیکی

مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز پارلمان، لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور را تصویب کردند. براساس بند الف ماده ۸ لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی که دیروز به تصویب مجلسی‌ها رسید، دسترسی و بهره‌برداری ژنتیکی بدون رعایت مقررات قانونی و صادرات و خارج ساختن منابع ژنتیکی به منظور دسترسی و بهره‌برداری بدون مجوز نهاد متولی به ترتیب مستوجب یک یا چند نوع از مجازات‌های تعزیری درجه ۵ و ۶ می‌شود.

 ارجاع طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد به مجمع

نمایندگان مجلس همچنین در جلسه علنی دیروز، با رای خود طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع کردند. این طرح برای هفتمین بار از شورای نگهبان به مجلس ارجاع شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که نمایندگان با ۱۱۶ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر بر مصوبه پیشین خود اصرار کردند. در تبصره یک ماده ۷ این طرح که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، آمده که فهرست کالاها و تجهیزات پزشکی و استاندارد آنها به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که با پیشنهاد سازمان و وزارت بهداشت و درمان به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد.

 تصویب کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز پارلمان، نمایندگان با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند.

 انتقاد مطهری از دستور یک نهاد برای آزادی موتورسواران

همچنین به گزارش «ایلنا» نایب‌رئیس مجلس با انتقاد از عدم‌برخورد قانونی با موتورسواران متخلف ازسوی راهنمایی و رانندگی، از پیگیری‌های سال‌های قبل خود در این‌باره  خبر داد و گفت: رئیس وقت پلیس راهور در واکنش به این پیگیری‌ها گفته طرحی برای ساماندهی موتورسواران تهیه و در حال اجرا بود، اما از نهادی دستور آمد به‌خاطر اینکه موتورسواران از اقشار مستضعف جامعه هستند، رهایشان کنید. این رویکرد درستی نیست؛ مگر قشر مستضعف جامعه نباید قوانین را رعایت کند! علی مطهری اعلام کرد: این معنی ندارد که موتورسواران آزاد باشند هر کجا که می‌خواهند بروند و در پیاده‌روها تردد کنند، چراغ قرمز را رد کنند، از ورود ممنوع‌ها عبور کنند.