منافع برجام را نمی‌توانند از ایران پس بگیرند 17 عکس: President.ir

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در ادامه این مراسم که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به انتخابات و رقابت‌های جناح‌های سیاسی نیز گفت: یک جناحی از یک جناحی از اول ساختمان، دیوارش کوتاه ساخته شده نمی‌دانم چطوری بوده است، اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق جامعه مردم را تکرار کند که پای صندوق بیاید، آنها نباید تشویق شوند یک عده باید تشویق شوند و یک عده باید تنبیه شوند و تنبیه و تشویق برای همین است که یک جناح همیشه تشویق و یک جناح همیشه تنبیه شود.

توافق برجام؛ پیروزی اخلاقی ما

بخش مهمی از سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران به برجام اختصاص داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای قدرت سیاسی خود را برای جهانیان روشن کردیم و دیپلمات‌های ما به قدری توانمند و قدرتمند هستند که با ۶ قدرت بزرگ جهانی به توافق رسیدند؛ توافقی که آن طرف اذعان می‌کند به واسطه آن، کلاه بر سرش رفته است که البته ما این حرف را هم نادرست می‌دانیم؛ چراکه مبنای ما برد – برد بوده است. رئیس‌جمهوری گفت: به‌عنوان یک توانمند سیاسی در صحنه مذاکرات هسته‌ای با قدرت ظاهر شدیم و نشان دادیم که نه تنها در جنگ بلکه در صلح هم قدرتمند هستیم و نه تنها در اقتصاد بلکه در سیاست نیز توانمند هستیم. روحانی با بیان اینکه با مذاکرات هسته‌ای اتحاد جهانی را علیه ایران شکستیم، گفت: در گذشته همه علیه ایران متحد شده بودند حتی کشورهایی که به ظاهر دوست ما بودند؛ اما از ما دفاع نمی‌کردند، آیا امروز منفعتی غیرقابل بازگشت‌تر از این وجود دارد؟ امسال در سازمان ملل آنچه ملت ایران می‌گفت بیش از ۱۹۰ کشور جهان هم همان حرف را می‌زدند و تنها یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر علیه ملت ایران حرف می‌زدند و این موضوعی غیرقابل‌بازگشت است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما در صحنه دیپلماسی جهان موفق و پیروز شدیم، تاکیدکرد: ما به دنیا اعلام می‌کردیم که در پی ساخت بمب اتم نیستیم و به‌دنبال فعالیت صلح‌آمیز هستیم، اما برخی می‌گفتند که ایران دروغ می‌گوید و در این راستا توافق برجام، پیروزی اخلاقی ما محسوب می‌شود؛ چراکه نشان داد ما راست می‌گفتیم و دیگران دروغ می‌گفتند و این موضوع نه تنها از بین رفتنی نیست، بلکه در تاریخ ماندگار خواهد شد. روحانی گفت: تمام فشارها علیه ما، بر مبنای یکسری علائم بود و می‌گفتند که ایران از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای منحرف شده و در این مسیر پرونده پی‌ام‌دی مطرح بود و عده‌ای در داخل اعلام می‌کردند که این پرونده صد سال طول خواهد کشید تا حل و فصل شود، اما ما توانستیم پی‌ام‌دی را حل و فصل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صراحتا اعلام کرد که نسبت به گذشته فعالیت هسته‌ای ایران دیگر سوالی ندارد و این موضوع نیز پیروزی حقوقی برای ملت ایران بود و از بین رفتنی نیست.

موفقیت‌های اقتصادی پس از برجام

رئیس‌جمهور افزود: ما چنین پرونده‌هایی را بسته و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه کشورمان را لغو کردیم و در عرصه اقتصادی نیز موفقیت‌های غیرقابل بازگشتی به دست آوردیم؛ به‌نحوی‌که در طول ۵/ ۱ سال گذشته فروش نفت و میعانات کشورمان ۲ برابر گذشته بوده است و سرمایه‌گذاری‌های متعدد خارجی انجام شده و اعتبارات بزرگ و فناوری‌های مهمی از دنیا دریافت کرده‌ایم و این همه قابل بازگشت نیستند، ضمن اینکه امروز فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، از نظر سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشروع قلمداد می‌شود. روحانی با بیان اینکه امروز حقوق هسته‌ای ملت ایران را در عمل تثبیت کرده‌ایم، گفت: ما حق مسلم ملت ایران را در سازمان ملل و دنیای دیپلماسی تثبیت کردیم و از کف خیابان تا وین و نیویورک بردیم و اینها دیگر قابل بازگشت نیست. چرا یک عده به‌طور مداوم علاقه دارند که حرف‌های نادرست به مردم بگویند؟

رئیس‌جمهوری افزود: امروز اگر آمریکا تخلف کند، همه دنیا آمریکا را محکوم می‌کنند و نه ایران را و جالب اینکه عده‌ای با وجود این شرایط به ما می‌گویند که چرا اعتماد و مذاکره کردید. این عده اگر شاید در زمان پیامبر(ص) نیز بودند به پیامبر گرامی اسلام(ص) ایراد می‌گرفتند چراکه در قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است «تو معاهدات فراوانی با کفار بستی که هر دفعه هم آن را نقض کردند». آیا می‌شود به پیامبر(ص) ایراد گرفت که چرا با وجود نقض عهدهای متعدد باز هم نسبت به آن اقدام می‌کردند؟

روحانی با تاکید بر اینکه پای عهد ایستادن به ضرر متعهد به توافق نیست، اظهار کرد: کسی که نقض عهد می‌کند حیثیت و اعتبار خود را زیر سوال می‌برد و ما راه درست را انتخاب کردیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها، وظایف سیاسی و گفتن واقعیات به مردم است،‌ گفت: استادان رشته‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فنی و حقوقی هر کدام به تناسب رشته خود و برای منافع کشور باید واقعیات را در این عرصه به مردم بازگو کنند، مردم در سال ۹۲،‌ راهی را انتخاب کردند و در سال‌های ۹۴ و ۹۶ یکبار دیگر بر آن مهر تایید زدند، اما عده‌ای می‌خواهند بگویند که ملت ایران اشتباه کرده است. وی اظهار کرد: ملت اشتباهی نکرده و راه درست عظمت، اعتبار و روابط گسترده ایران با جهان را برگزیده است.

ادامه مسیر تعامل با جهان

روحانی همچنین تصریح کرد: ما مسیر تعامل گسترده با جهان را که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند، ادامه خواهیم داد و زمینه‌های تعامل علمی و فناوری‌های با جهان گشوده خواهد بود.

انتقاد از تنبیه همیشگی یک جناح

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه در کشورمان رقابت ناسالمی تحت عنوان جناح‌های سیاسی درست شده است، اظهار کرد: همه در انتخابات شرکت می‌کنیم و باید در پایان انتخابات همه افراد و جناح‌هایی که در آن شرکت کرده‌اند، تشویق شوند، اما اگر فقط یک جناح تشویق شده و جناح دیگر تنبیه شود، آیا با چنین برخوردی می‌توان سرمایه اجتماعی ایجاد کرد. همچنین به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: البته شاید بعضی دستگاه‌ها بیکارند باید شغلی داشته باشند ناچارند عده‌ای را دم به ساعت احضار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه ظاهرا یک جناح از ابتدا دیوارش کوتاه ساخته شده است، گفت: اگر کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مثلا برای تشویق جامعه مردم را تشویق کند که پای صندوق رای بیایند، آیا نباید تشویق شود، اما متاسفانه یک جناح همیشه تشویق می‌َشود و جناح دیگر نیز همواره مورد تنبیه قرار می‌گیرد و باید این مسیر را رها کرد و اینها باید از تجربیات نتایج انتخابات سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ استفاده کنند.

انحصار در اقتصاد، خطرناک است

رئیس‌جمهوری ضرورت رقابت آزاد در جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: انحصار در اقتصاد، علم و مدیریت، خطرناک است و باید در جامعه رقابت آزاد وجود داشته باشد و همه به‌خاطر نقد و مشارکت مورد تشویق قرار گیرند و باید انتقاد در جامعه و به‌خصوص در دانشگاه‌ها، آزاد باشد.

برخی نان خود را در تنش می‌بینند

روحانی درادامه سخنانش تاکید کرد: امروز باید دانشگاهیان و دانشجویان در مسائل روز جامعه پیشرو باشند و مسائل سیاسی جامعه را به خوبی بدانند و به خوبی انتقاد کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نگذارید عده‌ای جامعه را نسبت به آینده مایوس و کار ارزشمند ملت را زیر سوال قرار دهند، اظهار کرد: ممکن است در کشوری، فردی رئیس‌جمهوری شود و همه دنیا را نگران کند و به کشور ما هم فشار وارد شود، سوال این است که اولا چرا عده‌ای از اینکه کشور دچار مشکل می‌شود، خوشحال می‌شوند و ظاهرا چنین افرادی نان خود را در تنش و درگیری می‌بینند. هیچ ایرادی ندارد که در کشورمان جناح‌ها و تفکرات مختلفی وجود داشته باشد اما همه باید در منافع ملی همصدا و هم‌نظر باشیم. روحانی در ابتدای سخنانش نیز با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی مصادف با ایام سوگواری سالار شهیدان بود، گفت: دانشگاه برای این است که ما با مکتب امام حسین(ع) آشناتر شویم و ویژگی‌های این مکتب را به اذهان جامعه منتقل کنیم. مگر امام حسین حتی دشمنانش را که برای او شمشیر کشیده بودند سیراب نکرد؟ آیا این با شعارهایی که عده‌ای سر می‌دهند که مگر می‌شود آدم به فکر دشمنانش باشد، منافات ندارد؟

 

حسن روحانی