در همین راستا دیروز نام رضا اردکانیان از سوی رسانه‌ها به‌عنوان یکی از گزینه‌های قطعی وزارت نیرو اعلام شد؛ اما همچنان خبری از گزینه نهایی وزارت علوم نیست.

هرچند وعده دولتی‌ها برای معرفی وزیر علوم، با توجه به فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، تاکنون عملی نشده اما دیروز سرپرست این وزارتخانه اعلام کرد که زمان انتخاب وزیر علوم خیلی دور نیست. سید ضیاء هاشمی که در غیبت وزیر علوم، سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده دارد، دیروز در حاشیه مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد که رئیس‌جمهوری در حال جمع‌بندی نهایی برای انتخاب و معرفی فرد مورد نظر به‌عنوان وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی است. براساس آنچه «ایسنا» گزارش داد، ضیاء هاشمی تاکید کرد که در حال حاضر رئیس‌جمهوری آخرین تعاملات خود را در مورد انتخاب وزیر انجام می‌دهد.

براساس آخرین گمانه‌زنی‌ها، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم دولت اصلاحات و نخستین وزیر علوم دولت یازدهم، عبدالرضا باقری مشاور وزیر علوم در دولت یازدهم، سیدضیا‌ء هاشمی سرپرست فعلی وزارت علوم و‌‌هادی خانیکی مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، به‌عنوان گزینه‌های نهایی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح هستند. البته در این میان همچنان گمانه‌هایی درباره  چهره‌هایی چون حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی و الهام امین‌زاده معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهوری وجود دارد. البته برخی بر این باورند که این دو گزینه شانس کمتری نسبت به ۴ گزینه بالا دارند. البته همچنان برخی، الهام امین‌زاده را به‌عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای وزارت علوم می‌دانند که روحانی با معرفی او به مجلس می‌تواند برخی خواسته‌ها و شعارهای دولت در مورد به‌کارگیری زنان در کابینه را محقق کند.

از سوی دیگر و در میان گزینه‌های محتمل، آن‌چنان که گفته شد نام رضا فرجی دانا نیز موجود است؛ فردی که در دولت اصلاحات ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت و تا سال ۱۳۸۴در ریاست دانشگاه تهران باقی ماند. او در اوایل دولت یازدهم از سوی حسن روحانی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم شد؛ اما پس از مدتی به بهانه انتصاب جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی به‌عنوان معاونان خود از سوی همان مجلس استیضاح و برکنار شد.

عبدالرضا باقری دیگر گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه نیز در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیات امنا و ممیزه وزارت علوم فعالیت کرد. دیگر گزینه محتمل برای وزارت علوم، ‌هادی خانیکی است؛ او از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و از اساتید دانشگاه تهران است. در دولت اصلاحات، مشاور رئیس‌جمهوری در امور رسانه و مطبوعات و سپس مشاور رئیس‌جمهوری در امور فرهنگی بود. او هم‌اکنون مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است.

به هر روی، هرچند وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت نیرو، یعنی حبیب الله بیطرف، با رای مخالف مجلسی‌ها نتوانست به دولت دوازدهم راه یابد و حالا صندلی وزیر نیرو در هیات وزیران خالی مانده، اما ماجرای وزارت علوم به گونه‌ای دیگر است. پس از آنکه «علی خاکی صدیق»، رئیس ۵۵ ساله و خرم‌آبادی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که نام او تا ساعات پایانی منتهی به اعلام نام وزیران پیشنهادی، به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم مطرح بود، از تصدی وزارت علوم منصرف شد، حسن روحانی تا این لحظه نامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی نکرده است. این موضوعی است که به محور انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهوری، تبدیل شده است.

اردکانیان برای وزارت نیرو

در سوی دیگر ماجرا دیروز بسیاری از رسانه‌ها نام رضا اردکانیان را برای وزارت نیرو مطرح کردند. هرچند «ایسنا» در خبر خود او را به‌عنوان گزینه نهایی این وزارتخانه معرفی کرد؛ اما او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تنها به این نکته بسنده کرد که برنامه‌هایش برای تصدی این وزارتخانه را به رئیس‌جمهوری ارائه کرده است. او در این گفت‌وگو تاکید کرد که برای تمام بخش‌های آب و برق برنامه دارد. اردکانیان در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ به‌عنوان مدیر موسس برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل به میزبانی دانشگاه سازمان ملل، در شهر بن آلمان مشغول به کار بود. وی همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ به‌عنوان سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل در اروپا فعالیت کرده است.