تسامح دستگاه قضایی حدی دارد

براساس آنچه اداره‌کل روابط عمومی قوه‌قضائیه از اظهارات آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس دستگاه قضا در جلسه مسوولان عالی قضایی، گزارش داد، آملی لاریجانی در سخنان خود با انتقاد از برخی توهین‌ها به دستگاه قضایی از سوی بعضی از مسوولان، تاکید کرد: «اخیرا برادر بزرگواری گفته است که قوه‌قضائیه از سر بیکاری دائما اقدام به احضار افراد می‌کند. این سخنان بسیار کم‌لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه‌قضائیه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند، دستگاه قضایی با دریافت گزارش‌ها یا دریافت شکایت، باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد؛ بنابراین قوه‌قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده‌ایم.»

رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر اینکه شما موظفید از قوه‌قضائیه به‌عنوان رکن نظام حمایت کنید، کما اینکه ما در طول سال‌های گذشته از کلیّت دولت به‌عنوان رکن نظام حمایت کرده‌ایم، گفت: «این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت، علیه قوه‌قضائیه بیان کنید. وقتی شکایتی از یک مرجع رسمی می‌رسد، دادستان و دادسرا موظف به رسیدگی هستند و در این مسیر باید احضارهایی صورت گیرد البته ممکن است این اشخاص پس از انجام تحقیقات و پس از رسیدگی تبرئه شوند، اما اینکه بخواهیم جلوی احضارها را بگیریم علاوه‌بر اینکه خلاف قانون است مردم خواهند گفت که رسیدگی‌های قوه‌قضائیه فقط برای افراد بی‌بضاعت و ضعیف است و کاری با مقامات و مسوولان ندارند.»

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: توصیه برادرانه ما این است که اگر قوه‌قضائیه احتمالا در جایی اشتباه دارد در مورد آن اشتباه، تذکر معقول بدهند نه اینکه علیه احضار و رسیدگی به پرونده افراد که بر حسب قانون صورت می‌گیرد، سخن بگویند. چنانچه دستگاه قضایی نیز در جایی مرتکب اشتباهی شده موظف است از اشتباه خود برگردد، اما اینکه برخی در هر جمع و محفلی بخواهند علیه قوه‌قضائیه اظهارات بی‌مبنا داشته باشند، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. مسوولان نباید فراموش کنند که این رسیدگی‌ها به نفع همه است و نباید در جایی که موضوعی به سود ماست از رسیدگی قضایی دفاع کنیم و در جای دیگر اگر بررسی‌های قضایی به ضرر ما بود، علیه قوه‌قضائیه سخن بگوییم.

او با اشاره به رسیدگی‌های قضایی و هجمه‌ها علیه قوه‌قضائیه تاکید کرد: دستگاه قضایی حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود باید به‌صورت عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی و از حقوق شهروندی حمایت کند. او یکی از برنامه‌های مهم این قوه که در طول سال‌های گذشته نیز به‌صورت قاطعانه دنبال شده را «مبارزه با مفاسد در همه ابعاد آن» دانست و افزود: «متاسفانه در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌های مالی-اقتصادی به محض اینکه کسی احضار می‌شود، برخی افراد ذی‌نفع شروع به فضاسازی سیاسی یا شخصی می‌کنند که جای تاسف دارد.»

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در مورد پرونده‌ای که حسب محتویات و نظر قاضی مربوطه ابعاد اقتصادی و مالی دارد و نیاز به اقدامات قضایی دارد، جار و جنجال به راه می‌اندازند برای اینکه اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور کنند و به سمت مسائل سیاسی ببرند.

رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با بیان اینکه برخی کسانی که خود کارنامه سیاهی دارند، در محیط‌های حقیقی و مجازی سخن می‌گویند و فیلم منتشر می‌کنند، گفت: «پرونده این افراد کاملا ابعاد مالی دارد. البته ممکن است در مورد برخی افراد اتهامات امنیتی نیز مطرح باشد، اما به هر حال این پرونده‌ها که ابعاد روشنی دارند در حال رسیدگی است و برخی تلاش دارند با هیاهو و جنجال جلوی رسیدگی‌های دستگاه قضایی را بگیرند.»