پاسخ قاطع به اقدامات ضدایرانی

همزمان و بنا بر بیانیه وزیر خارجه آلمان، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از آمریکا خواسته‌اند تا از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود.  در همین ارتباط روز دوشنبه بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران که اگر سپاه را در لیست تروریستی قرار دهند ما نیز ارتش آمریکا را در منطقه غرب آسیا هم‌سنگ داعش خواهیم دانست، گفت: «امیدوارم هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خود این خطای بسیار مهم و استراتژیک را انجام ندهد و دوراندیشی لازم را داشته باشد.» او ادامه داد: «اگر به سمت چنین تصمیمی حرکت کنند قطعا پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود که تصور می‌کنم آمریکا در آن هنگام باید تمام عوارض آن را بپذیرد.» سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تاکید کرد: «قطعا پاسخ ایران سخت، قاطع و در حد لازم خواهد بود که در زمان خودش اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد، اتخاذ خواهد شد اما امیدوارم عقلا و خردمندان در ایالات‌متحده آمریکا در مسیر عدم اتخاذ چنین تصمیم خطرناکی گام‌های لازم را بر‌دارند.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز تاکید کرده است که در صورت خروج آمریکا از برجام ایران گزینه‌هایی در اختیار دارد که متناسب با نیاز از آنها استفاده خواهد کرد.

توصیه سه کشور اروپایی به واشنگتن

بنا بر بیانیه وزیر خارجه آلمان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از آمریکا خواسته‌اند تا از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفت: برلین اطمینان دارد که ایران به برجام متعهد بوده که این موضوع از سوی آژانس نیز تایید شده است. او ابراز نگرانی کرد که شواهد نشان می‌دهد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج خواهد شد. وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه خروج از برجام می‌تواند باعث تشدید نگرانی‌ها شود، هشدار داد وضعیت امنیت منطقه می‌تواند با خروج واشنگتن از این توافق بدتر شود.

گابریل همچنین گفت: این اقدام احتمالی آمریکا می‌تواند نتایج منفی در مورد حل‌و‌فصل مساله کره‌شمالی داشته باشد؛ چراکه پیونگ‌یانگ در صورت لغو توافق با تهران حاضر به توافق دیگری نخواهد شد. در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کردند که ترامپ احتمالا تا ضرب‌الاجل تعیین شده در ۱۵ اکتبر پایبندی ایران به برجام را رد خواهد کرد.

لندن کاملا به برجام پایبند می‌ماند

همچنین ترزا می ‌در تماس تلفنی با نتانیاهو با اعلام اینکه برجام نقش مهمی در امنیت منطقه‌ای دارد، گفت که انگلیس به برجام کاملا پایبند می‌ماند. به گزارش «ایسنا» به نقل از جوئیش کرونیکل ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با همتای خود در رژیم صهیونیستی به او گفت: این بسیار مهم بوده که برجام کاملا تحت نظارت بوده و اجرا شده است و نیز دو طرف به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

ادامه درگیری‌ها در آمریکا بر سر برجام

در ادامه درگیری‌های ترامپ با سناتور باب کورکر بر سر برجام، رئیس‌جمهوری آمریکا، کورکر را مسوول حصول توافق هسته‌ای با ایران دانست. ترامپ در پاسخ به توییت اخیر کورکر در صفحه توییتر خود نوشت: باب کورکر باعث شد توافق هسته‌ای با ایران حاصل شود. ما اکنون به طرح سلامت و اصلاحات و کاهش بودجه نیاز داریم،‌ ما به افرادی نیاز داریم تا بتوانند کارها را انجام دهند. در همین حال سناتور کورکر از اینکه کاخ سفید به مهد کودک بزرگسالان تبدیل شده است ابراز تاسف کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در توییت‌هایی نوشت: سناتور باب کورکر به من «التماس» کرد تا او را برای انتخاب مجدد در ایالت تنسی حمایت کنم. من گفتم «نه» و او هم کناره‌گیری کرد. ترامپ در ادامه این توییت به پاسخ کورکر مبنی بر اینکه «بدون تایید من (ترامپ) نمی‌تواند پیروز شود» اشاره کرده است. در این فضا، روزنامه واشنگتن پست پس از جدال لفظی میان رئیس‌جمهور آمریکا و یک سناتور جمهوری‌خواه در گزارشی نوشت: «ترامپ با وارد کردن خود به یک جنگ غیرضروری با کورکر، طرح خود درباره توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.» به گزارش «ایسنا» واشنگتن‌پست در این خصوص نوشت: «اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواهان افزایش فشار بر ایران است، با دعوا راه انداختن با سناتور باب کورکر کاری در این راستا انجام نداده است.» به‌نظر می‌آید خشم ترامپ پس از اظهارات هفته گذشته کورکر ایجاد شده باشد که گفته بود رکس تیلرسون وزیر امورخارجه، جیمز متیس وزیر دفاع و جان کلی مدیر کارکنان کاخ سفید کسانی هستند که به جداکردن آمریکا از هرج و مرج کمک می‌کنند. ترامپ بارها توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را مورد انتقاد قرار داده که موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های این کشور شده است. ترامپ آن را بدترین توافق دانسته است. قرار است وی طی یک هفته آینده طرحی را برای عدم تایید پایبندی ایران اعلام و ادعا کند که توافق به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. در این صورت کنگره باید در یک فرصت ۶۰ روزه درباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کند. اقدامی که می‌تواند توافق هسته‌ای را به نابودی بکشاند.

کنایه بن رودز به ترامپ

همزمان با واکنش‌ها به تصمیمات برجامی ترامپ، بن رودز معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به توییت یک خبرنگار آمریکایی که خواستار توضیحات ترامپ درباره شروط توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شده بود، پیامی در صفحه توییتر خود منتشر کرد. او با بیان اینکه دونالد ترامپ چیزی درباره توافق هسته‌ای نمی‌داند، تاکید کرد: اوباما درباره جزئیات فنی توافق هسته‌ای به تفصیل مباحثه کرد و از او سوال شد. این مقام پیشین آمریکایی همچنین با انتشار پیامی دیگر نوشت: ترامپ و پنس (معاون رئیس‌جمهور آمریکا) پشت نیروهای ما پنهان می‌شوند تا نمایش سیاسی ان‌اف‌ال (لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا) خود را توجیه کنند درحالی‌که جنگ با کره‌شمالی و ایران را محتمل‌تر می‌کنند.

دفاع موگرینی از حفظ برجام

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیامی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رم پایتخت ایتالیا، برجام را راه‌حلی برد - برد دانست که مانع از یک رویارویی نظامی خطرناک شده و متعلق به یک یا دو کشور نیست. به گزارش «ایرنا» فدریکا موگرینی در بخشی از پیام تصویری خود گفت: به توافق هسته‌ای با ایران توجه کنید. این توافق بدون اتحادیه اروپای قوی غیرممکن بود. ما تمام توان خود را در خدمت صلح قرار دادیم و این برای موفقیت مذاکرات ضروری بود. توافق هسته‌ای ایران قدرت همکاری بین‌المللی را نیز نشان داد. از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو به راه‌حلی برد – برد دست یافتیم؛ سنگ بنایی برای عدم اشاعه بنا نهاده و مانع بالاگرفتن یک (رویارویی) مخرب و خطرناک نظامی شدیم. او افزود: از دو سال پیش که به توافق دست یافتیم، آژانس بر اجرای توافق نظارت کرده که از جمله آنها انجام بازرسی‌ها بوده و پایبندی ایران را ۸ بار تایید کرده است. ۶۰ سال پس از تاسیس، آژانس حجتی برای همگی ما است. چراکه توافق کاملا مرتبط با عدم اشاعه هسته‌ای است و به یک یا دو کشور متعلق نبوده و متعلق به تمام دنیا و همگی ما است. در واقع توافق هسته‌ای ایران، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و توافق با ایران یکی از بدترین بحران‌های هسته‌ای دوران ما را خاتمه داده است. موگرینی ادامه داد: اکنون که با یک تهدید هسته‌ای جدید و متفاوت از سوی کره‌شمالی مواجهیم، توان گشودن یک جبهه دیگر را نداریم. منفعت، مسوولیت و وظیفه ما حفظ توافق هسته‌ای با ایران و حرکت در جهت تقویت و نه تضعیف نظام جهانی عدم اشاعه است.

امیدواری چین به عدم تغییر برجام

در ادامه واکنش‌های موافقان برجام، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه با اعلام اینکه برجام نقش مهمی در حفظ صلح دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق بدون تغییر باقی بماند. به گزارش رویترز، این مقام چینی گفت: انتظار می‌رود ترامپ یک استراتژی جامع‌تر را در قبال ایران اتخاذ کند. هوآ چانیونگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: توافق هسته‌ای ایران نشان‌دهنده آن است که چگونه می‌توان اختلافات را از طریق مذاکرات و به طرز صلح‌آمیز حل کرد.