پاسخ قاطع روحانی به ترامپ

حسن روحانی رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات ترامپ، طی سخنانی که از شبکه خبر سیما پخش شد،گفت به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود و نه تبصره‌ای. روحانی اظهار کرد: لازم بود بعد از صحبت‌هایی که از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا شنیده شد نکاتی را به عرض ملت ایران برسانم.

او افزود: ترامپ جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری نداشت. من دعوت می‌کنم رئیس‌جمهور آمریکا را که هم تاریخ و هم جغرافیا را بهتر بخواند و هم ادب و اخلاق و عرف جهانی را. روحانی همچنین تاکید کرد: دولت آمریکا دولت کودتا را در شصت و چندسال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و به‌کارگیری مزدوران خودش حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد و فراموش کرده که در طول مبارزات یکپارچه مردم ایران علیه دیکتاتوری برای به‌دست آوردن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، کشوری که بیشترین حمایت را از دیکتاتور وقت در ایران می‌کرد، آمریکا بود.

او ادامه داد: او ظاهرا فراموش کرده است که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی طراحی آمریکا در ایران کودتا بود که البته یکبار دیگر هم در سال ۵۹ این کودتا را تکرار کرد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ظاهرا فراموش کرده‌اند که در ۸ سال دفاع مقدس در برابر تجاوز، آمریکا از متجاوز حمایت کرد و فراموش کردند در موشک‌باران شهرهای ایران و بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه آمریکا در بیانیه‌ای به‌جای آنکه در برابر متجاوزین بایستد و از مظلومین حمایت کند، بالعکس عمل کرد.

رئیس‌جمهور گفت: ما باید تاریخ را دقیق‌تر بخوانیم که آمریکا چگونه با مردم ایران رفتار کرده است. جغرافیا را هم باید مطالعه کنیم. چطور یک رئیس‌جمهور، اسم معروف یک خلیج جهانی را یاد نگرفته است. همان خلیج فارس که ناوگان‌های آمریکایی بی‌جهت رفت‌و‌آمد می‌کنند. حداقل از نقشه‌هایی که دست خلبان‌های خودش است می‌پرسید. او با بیان اینکه ترامپ حقوق بین‌الملل را هم نمی‌داند، گفت: مگر یک رئیس‌جمهور می‌تواند سندی را به تنهایی لغو کند. او ظاهرا نمی‌داند که این یک سند دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست که هر گونه که بخواهد رفتار کند.

روحانی همچنین با اشاره به اتهامات بی‌اساس ترامپ نسبت به ملت ایران گفت: ملتی که دموکراسی را توام با فرهنگ و ایمانش رعایت می‌کند و به مقررات بین‌المللی احترام می‌گذارد یاغی است یا دولتی که صدها هزار نفر را در مناطق مختلف جهان از ویتنام گرفته تا آمریکای لاتین و در کشورهای دیگر با بمب‌ها مورد کشتار قرار داده. کسی ادعا می‌کند در برابر سلاح هسته‌ای می‌خواهد ایستادگی کند که تنها کشوری است که در برابر کشور دیگری از سلاح هسته‌ای استفاده کرده آن هم نه یکبار بلکه دوبار.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکبار دیگر برای مردم ما روشن شد که دولت آمریکا دولتی است که علیه مردم منطقه و دولت ایران و علیه ملت‌های مظلوم می‌خواهد خط قبلی خودش را ادامه دهد. ملت ایران ملتی نیست که با سخنان تنفرانگیز بخواهند در برابر یک دیکتاتور سر فرود بیاورند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد. خیلی از کشورها بودند که از صدام حمایت کردند و دیدند ملت ما را نتوانستند بشکنند. امروز برای ملت ایران روشن‌تر شد که باید بیش از گذشته کنار هم باشیم و متحد باشیم. روحانی افزود: سخنان امشب نشان داد که برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت‌های انتخاباتی فکر می‌کرد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام و توطئه‌هایش علیه ملت ایران است. با صراحت می‌گوییم در برابر تروریست ایستاده و خواهیم ایستاد. او درخصوص اتهامات و سخنان ترامپ علیه سپاه گفت: آیا سپاه فاسد است یا دولت و نیروهای مسلحی که همواره در این منطقه علیه استقلال ملت‌ها مداخله و تلاش کرده‌اند. آیا دولت ایران دیکتاتور است که تمام ارکانش با انتخاب مردم است یا دولت‌هایی که تحت حمایت آمریکا هستند و به‌صورت قبیله‌ای اداره می‌شوند و مردمش یک‌بار رنگ انتخابات را ندیده‌اند.

روحانی با اشاره به جنایات دولت آمریکا علیه ملت ایران اظهار کرد: یادتان رفته شما مردم مظلوم یک هواپیمای مسافربری را مورد حمله موشکی قرار دادید و بعد به متجاوزان این حادثه مدال و جایزه دادید؟ او ادامه داد: شما سکوهای نفتی ایران را مورد تجاوز قرار دادید همیشه در این منطقه تجاوز کردید. سلاح ما، موشک ما برای دفاع است. ما همیشه برای دفاع مصمم بودیم و امروز مصمم‌تریم. رئیس‌جمهور درباره پایبندی ایران به برجام گفت: ایران به تعهدات پایبند است تا زمانی که منافع‌اش تامین شود. ما نسبت به برجام به‌عنوان یک معاهده چندجانبه و بین‌المللی تا زمانی که حقوق ما رعایت شود تا زمانی که منافع ما حفظ شود، با آژانس همکاری کردیم و با آژانس همکاری می‌کنیم. اما اگر روزی منافع ما تامین نشود، ایران لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و به آن پاسخ می‌دهد.

 


 

پشت صحنه شوی ترامپ

تشریح محورهای پاسخ ایران به سخنرانی ترامپ

واکسن اقتصادی شوک‌های سیاسی

 

آدرس اشتباهی درنوسان دلار

راهبرد ۴ محوری ترامپ درباره ایران