ترامپ جمعه شب در یک سخنرانی ضمن بیان استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی (برجام) را تایید نکرد و تصمیم در مورد آن را به کنگره این کشور واگذار کرد. بر این اساس کنگره ۶۰ روز وقت دارد تا درباره برقراری مجدد تحریم‌های لغو‌شده علیه ایران تصمیم بگیرد. سخنان تند ترامپ درباره ایران و برجام، پاسخ حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان را به همراه داشت. او در پاسخ به این سخنان، رئیس‌جمهور آمریکا را به رعایت ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی دعوت کرد و با اشاره به سخنان ترامپ مبنی‌بر دستور به کنگره برای بررسی برجام تاکید کرد که «به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود، نه تبصره‌ای و نه بندی.» روحانی همچنین در پاسخ به آن بخش از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا که از خلیج‌فارس با نام جعلی نام برد از او خواست تا جغرافیا را مطالعه کند. این واکنش‌ها روز گذشته نیز از سوی مقامات کشور و نمایندگان مجلس و دیگر چهره‌های سیاسی ادامه داشت. البته این تنها مقامات ایران نبودند که به سخنان تند ترامپ در قبال ایران و مواضع او در مورد توافق هسته‌ای واکنش نشان دادند. همچنان که سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا به‌عنوان اعضای گروه ۱+۵ از حفظ برجام حمایت کردند و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از سخنرانی ترامپ صراحتا اعلام کرد که برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس‌جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.

بی‌حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی‌کند

همزمان با این واکنش‌های بین‌المللی، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اظهارت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را «توخالی» خواند و تاکید کرد که «اتهام‌زنی، تهدید و بی‌حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی‌کند.» به گزارش «ایرنا» ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: برای رسیدن به تعریف سرکش، اظهارات ترامپ را با پاسخ رئیس‌جمهور روحانی مقایسه کنید. او تاکید کرد: همه می‌دانند که دوستی ترامپ به‌خاطر فروختن به کسانی بود که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهند. حالا می‌دانیم که جغرافی‌اش هم همین هدف را دارد. وزیر امور خارجه همچنین نوشت: تعجبی ندارد که حامیان سخنرانی توخالی ترامپ درباره ایران همان سنگرهای دموکراسی در خلیج‌فارس هستند: عربستان سعودی، امارات و بحرین. ظریف تاکید کرد: اتهام‌زنی، تهدید و بی‌حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی‌کند. در نهایت، ترامپ نیز همانند اسلافش این را در خواهد یافت.

درخواست ثبت بیانیه ایران در سازمان ملل

همچنین غلامعلی خوشرو، نماینده دایم ایران در سازمان ملل عصر روز جمعه پس از سخنان دونالد ترامپ بیانیه‌ کشورمان درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا را به دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد و خواستار ثبت این بیانیه در این نهاد بی‌المللی شد.

برنامه‌ریزی برای هر شرایطی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به سخنان ترامپ گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی حرف‌هایی زده بود که الان پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری و بررسی اوضاع به مغایرت حرف‌هایش با واقعیت پی برد. به گزارش «ایرنا» جهانگیری گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا در این مدت غیر از نفرت، بدبینی، دروغ و تهمت حرف منطقی نزده است. او تاکید کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود باید یاد می‌گرفت که اسم یک منطقه را درست بیان کند و برخلاف اسناد معتبر بین‌المللی اسم جعلی برای آن اعلام نکند. جهانگیری، مهم‌ترین کار در مقابل شیطنت‌های آمریکا را در داخل کشور انسجام و اتحاد بین گروه‌ها، اقشار مردم و جناح‌های سیاسی اعلام کرد و گفت: در سایه انسجام و تبعیت از رهبری توطئه‌های دشمنان نقش بر آب می‌شود.

همچنین به گزارش «ایسنا» او در آیین افتتاح کارخانه آهن اسفنجی میانه افزود: مذاکرات برجام یک الگو برای دنیا در جهت حل مسائل پیچیده بین‌المللی است و به همین دلیل پیش از آنکه ایران بخواهد به سخنان ترامپ پاسخ دهد، نماینده اتحادیه اروپا به او پاسخ داد و گفت که تمام سخنان گفته شده بی‌جا بوده و ایران در چارچوب توافق عمل کرده است. همچنین به گزارش خبرآنلاین او گفت: جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل و گفت‌وگو است، اما به هیچ عنوان حتی یک قدم از مسیر خود عقب‌نشینی نمی‌کند و برای اداره کشور در هر شرایط ممکن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه برخی می‌گویند دولت اقتصاد را به سپاه داده سخنی جفا و غیرمنصفانه است؛ چراکه دولت به میزانی که بخواهد پروژه‌ها و طرح‌ها را در اختیار سپاه قرار می‌دهد.  همچنین به گزارش خبرگزاری مهر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری نوشت: تاریخ آمریکا قدمتی کوتاه و غیر قابل مقایسه با تاریخ و تمدن ایران دارد و خلیج فارس پیش از اینکه آمریکایی وجود داشته باشد، خلیج فارس بوده است.

پاسخ محکم به ترامپ

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به سخنان شب گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: خلیج‌فارس همیشه خلیج‌فارس خواهد ماند و صحبت‌هایی که ترامپ مطرح کرد، انسجام و وحدت ملی ما را افزایش خواهد داد. به گزارش «ایرنا» محمود واعظی در صفحه اینستاگرام شخصی خود افزود: سخنان دکتر روحانی پاسخ محکمی به اظهارات سخیف ترامپ بود. همچنین به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: در سخنرانی ترامپ تصمیمی اجرایی مطرح نشد و موضوعات تنها به کنگره ارجاع داده شد.

انتقاد از مواضع ترامپ در مورد سپاه

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس هم اظهار کرد: ترامپ به‌رغم لفاظی‌ها و شعارهای تند خود علیه برجام، نتوانست نیت واقعی خود را که پاره کردن و لغو برجام بود، عملی کند. بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در صفحات تلگرام و اینستاگرامش افزود: این اولین بار است که یک رئیس دولت خارجی ملتی را تروریست می‌خواند. ترامپ بی‌شک با تروریست نامیدن ملت ایران و استفاده از نام جعلی، خود را برای همیشه و نزد تمامی ایرانیان از هر گرایش و جریانی منفور کرد.

سفیر ایران در انگلیس ادامه داد: ترامپ در شرایطی چنین اظهارات تنفرآمیزی به زبان آورد که محبوبیت او فقط پس از ٩ ماه به کمترین درصد رسیده و در واقع او ضعیف‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا است. وی همچنین مواضع ترامپ را علیه سپاه پاسداران مورد انتقاد قرارداد و نوشت: او به‌طور بی‌سابقه‌ای عصبانیت خود را نیز در مورد سپاه پاسداران که بخش پرافتخاری از نیروهای مسلح ایران است، نشان داد، خشمی که جز به علت شکست‌های مکرر داعش از سپاه در منطقه نمی‌تواند تفسیر دیگری داشته باشد.

وابستگی ترامپ به لابی عبری- سعودی

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری هم در واکنش به سخنان ترامپ در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: امروز جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا به نازل‌ترین سطح خود رسیده و این مهم به‌دلیل وابستگی ترامپ به لابی عبری- سعودی است. آشنا همچنین افزود: سپاه نهادی اقتصادی نیست تا آنها بتوانند با تحریم‌ها بر سرنوشت آن تاثیر بگذارند. سپاه یک نهاد نظامی است و در انجام این وظیفه‌اش نه مذاکره‌پذیر است و نه کوتاه خواهد آمد.

انزوای بیشتر آمریکا

در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در موضوع برجام، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: سخنان سبک‌سرانه ترامپ، مردم ایران را به سوی وحدت و همگرایی بیشتر و حمایت از نهادهای انقلابی به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیان‌های دفاعی کشور سوق می‌دهد. علوی همچنین تاکید کرد سخنان ترامپ، آمریکا را در معرض انزوای بیشتری قرار داد.

زبان زور و بی‌ادبی، زبان دیپلماسی نیست

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم با اشاره به سخنان جمعه شب رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد این اتمام حجتی برای مردم ما و همه دنیاست که آمریکا قابل‌اعتماد نیست. وی ادامه داد: زبان زور و بی‌ادبی، زبان دیپلماسی نیست و حتما مردم دنیا درباره این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا قضاوت خواهند کرد. همزمان وزارت کشور در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح بی‌اعتنایی خود به تعهدات بین‌المللی را نمایان ساخته است، تاکید کرد: برجام متضمن آرامش، امنیت و آسایش ایران بوده و هر گونه تهدیدی علیه این ملت محکوم به شکست و خفت است. یگانه راه مقابله با زیاده‌خواهی دشمنان، تقویت روحیه اتحاد و انسجام ملی است.

ناامن کردن فضای سرمایه‌گذاری

در ادامه واکنش اعضای هیات دولت به سخنان ترامپ، حسن هاشمی وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات ضد ایرانی ترامپ، انسجام و وحدت ملی را بهترین پاسخ به این اظهارات نابخردانه خواند و گفت: هدف آمریکا، ناامن کردن فضا برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران است. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» گفت: سپاه بازوی توانمند نظام و ملت ایران برای اداره کشور بوده و همچنان به آن تکیه خواهیم زد. سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش هم در توییتی نوشت: از معلمان آمریکا می‌خواهم برای آموزش تاریخ و جغرافیا وقت بیشتری بگذارند.

طنز تاریخی و سیاسی

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات ترامپ درباره «خلیج‌فارس» گفت: طنز تاریخی و سیاسی است که رئیس‌جمهور یک کشور مدعی جهانداری، با نگاه بازاریابی و ترغیب برخی کشورهای عربی برای کمک‌های مالی و پولی، یک حقیقت تاریخی را مخدوش کند. وی، اتهامات بی‌ادبانه ترامپ نسبت به سپاه پاسداران و ایران اسلامی را ناشی از خشم سیاسی سردمداران استکبار جهانی دانست و گفت: این را همه می‌دانند که ایران و سپاه پاسداران از عوامل اصلی انحلال تشکیلاتی داعش در کشورهای منطقه است.

پاسخ به ترامپ در عرصه‌های سیاسی

منتظری دادستان کل کشور نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به سخنان جمعه شب ترامپ تصریح کرد: کوچک‌ترین نگرانی از این حرف‌ها و نسبت به مسائلی که پیش آمده نداریم و ان‌شاءالله دولتمردان همان‌گونه که در سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور مشاهده کردیم، در صحنه‌های مختلف و عرصه‌های سیاسی پاسخ مناسب ترامپ را خواهند داد.

بی‌هویتی ترامپ

به گزارش «ایرنا» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مطلبی با عنوان «آدرس غلط دادن؟» در کانال شخصی خود، به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا بر ضد ملت ایران واکنش نشان داد و تصریح کرد سخنان ترامپ نشانه بی‌هویتی وی است. کدخدایی در واکنش به سخنان ترامپ در به کاربردن نام جعلی به جای خلیج‌فارس نیز نوشت: آقای ترامپ هر کس جای تو بود و میلیاردها دلار از سعودی‌ها می‌گرفت، امروز نام خلیج همیشه فارس را خلیج ع‌ر‌ب‌ی می‌خواند یا حتی هر عنوان مجعول دیگری را به کار می‌گرفت. این معامله ظاهرا برای تو خیلی شیرین بود وگرنه سری به کتابخانه‌های آمریکا بزن تا بفهمی نام این بخش از خاورمیانه خلیج‌فارس است.

ارتقای توان دفاعی

ازسوی دیگر سردار جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان طی سخنانی در واکنش به سخنان جمعه شب ترامپ گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز مصمم‌تر و باانگیزه‌تر از همیشه مسیر توسعه و ارتقای توان دفاعی را ادامه خواهد داد و لحظه‌ای در دفاع از مظلومان در جای جای جغرافیای جهان ولو در ایالات‌متحده آمریکا و به‌خصوص مردم مظلوم منطقه غرب آسیا دریغ نخواهیم کرد.

فعالیت‌های سپاه کم نمی‌شود

به گزارش میزان، سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه نیز گفت: اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره سپاه و همچنین قرار گرفتن سپاه ذیل فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، به هیچ عنوان از کارها و فعالیت‌های سپاه کم نخواهد کرد.

عدم پایبندی آمریکا به معاهدات بین‌المللی

به گزارش خبرآنلاین، سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص سخنان دونالد ترامپ گفت: واقعیت این است آقای ترامپ با ادبیات گانگستری و شخصیت کاباره‌ای در دنیای سیاست شهرتی به هم زده و سخنرانی اخیر او نیز بی‌بهره از شخصیت و ادبیات او نیست. او همچنین گفت: پیامد اشتباه استراتژیک رئیس‌جمهور آمریکا و تیم همراهش به نفع مردم ایران است و ماهیت آمریکا و عدم‌پایبندی آنها به هر گونه تعهد و معاهده بین‌المللی را برای ما و جهانیان آشکار ساخت.

پاسخ هوشمندانه در چارچوب منافع ملی

نمایندگان مجلس نیز روز گذشته به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد برجام و ایران واکنش نشان دادند. به گزارش «ایسنا» محمدرضا عارف در توییت‌های متعددی نسبت به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و نوشته است: تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد شکاف بین ملت و دولت ایران ناکام ماند. ترامپ به‌زودی خواهد فهمید ادامه این‌گونه اظهارات، اجماعی را در جهان علیه او شکل خواهد داد. وی همچنین نوشت: هر گونه اقدام احتمالی آمریکا در قبال برجام با پاسخ هوشمندانه و در چارچوب منافع ملی دولت ایران روبه‌رو خواهد شد.»

تدوین سناریوهای مختلف

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان ضدایرانی ترامپ تاکید کرد: احاله موضوع برجام به کنگره توسط ترامپ یک نوع فرار رو به جلو تلقی می‌شود. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه در هیات‌ نظارت بر برجام بحث‌های مختلفی درباره اقدامات آمریکا در برجام شده است، گفـت: سناریو‌هایی برای خروج آمریکا از برجام تدوین شده است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و غلامعلی حداد عادل، نماینده سابق مجلس نیز به این سخنان واکنش نشان دادند. از سوی دیگر اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره تاثیر سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روی اقتصاد ایران اظهار کرد: «این صحبت‌ها و این روش‌ها روی اقتصاد ایران اثری نخواهد گذاشت.» به گزارش «ایرنا» جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن قدردانی از پاسخ قاطع مسوولان کشورمان به گستاخی‌ ترامپ، سخنرانی ضد ایرانی رئیس‌جمهوری آمریکا را محکوم کرد و این کشور را بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی دانست.

 

08-01