حسن روحانی روز شنبه در دیدار «لاینتر» سفیر جدید سوئیس در تهران با اشاره به اینکه «شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل‌وفصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود»، تاکید کرد: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت خواهند کرد راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی نتیجه و اشتباه بوده است.

روحانی افزود: امروز در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفتیم و این شرایط حساس تنها برای ایران و ۱+۵ نیست، بلکه آثار آن برای کل منطقه و جهان است، چرا که برجام آرامش بیشتری را در جهان و منطقه ایجاد کرد. رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه سوئیس همواره جایگاه بسیار خوبی نزد مردم ایران داشته است، گفت: ایران همواره از روابط بسیار خوب با کشور دوست خود سوئیس استقبال می‌کند و علاقه‌مند توسعه روابط اقتصادی و همچنین علمی و فرهنگی با سوئیس هستیم. روحانی با تاکید بر اهمیت برقراری مناسبات بانکی بین تهران – برن اظهار کرد: مذاکرات خوبی درباره تسهیل روابط بانکی بین دو کشور طی دو سال گذشته انجام شده است که لازم است هرچه زودتر اجرایی و عملیاتی شود.«لاینتر» سفیر جدید سوئیس نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با بیان اینکه مردم سوئیس احترام ویژه‌ای برای تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران قائل هستند، بر اراده جدی کشورش درخصوص برقراری هرچه سریع‌تر روابط بانکی بین دو کشور تاکید کرد. لاینتر در ادامه، گفت: سوئیس از توافق برجام حمایت می‌کند و معتقدیم که تمامی طرف‌های این توافق باید به تعهدات خود عمل کنند و عکس‌العمل حساب‌شده جنابعالی نشان‌دهنده پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی است.

تصویب ضمانت حکومتی یک میلیارد یورویی

رئیس‌جمهوری همچنین توسعه روزافزون مناسبات و همکاری‌های ایران و نروژ را در همه زمینه‌ها به‌ویژه در بخش اقتصادی مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است مناسبات و همکاری‌های اقتصادی خود را با نروژ بیش از پیش گسترش دهد و بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور بتوانند پروژه‌های مشترکی با یکدیگر داشته باشند. حسن‌روحانی روز شنبه در دیدار «لارس نوردرم» سفیر جدید نروژ، با بیان اینکه توافق برجام درها را برای مذاکره درخصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است، گفت: امیدوارم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ نقش سازنده خود را در حفظ این توافق و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری ایفا کنند. «لارس نوردرم» سفیر جدید نروژ نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، با تاکید بر اراده کشورش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران، اظهار کرد: شرکت‌های نروژی توافق برجام را بسیار جدی تلقی کرده و آن را فرصتی برای برقراری همکاری‌های نزدیک با ایران محسوب کرده‌اند و از زمانی که به تهران آمده‌ام هر هفته پذیرای هیات‌های مختلف نروژی بوده‌ایم. نوردرم تاکید کرد: اخیرا دولت نروژ ضمانت حکومتی یک میلیارد یورویی را برای ایران مصوب کرده و این نشان‌دهنده اراده جدی نروژ در ارتقای روابط با ایران است. او با تاکید بر اینکه نروژ نسبت به اجرای توافق برجام تاکید دارد، اظهار کرد: موضع نروژ، موضع اتحادیه اروپا است و باید همه طرف‌ها همچون ایران به تعهدات خود در برجام متعهد بماند.

توسعه همه‌جانبه تهران – پراگ

در ادامه دیدارهای رئیس‌جمهوری ایران با سفرا، حسن روحانی روابط ایران و جمهوری چک را مثبت و رو به توسعه دانست و تاکید کرد: هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌ها و روابط همه‌جانبه تهران – پراگ وجود ندارد. روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوار‌نامه «سواتوپلک چومبا» سفیر جدید جمهوری چک، با اشاره به اینکه پس از برجام شرایط بهتری برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران فراهم شده است، گفت: معتقدیم توافق هسته‌ای و برجام به توسعه صلح پایدار و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، گفت: تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به برجام پایبند و متعهد باشند، ما نیز پایبند به آن خواهیم بود. روحانی رفع تحریم‌ها و به‌وجود آمدن فضای همکاری، تجاری و اقتصادی، میان ایران و اتحادیه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و گفت: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و چک در راستای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم. «سواتوپلک چومبا» سفیر جدید جمهوری چک نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به پویایی و توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در سال‌های اخیر، گفت: امروز تجار و فعالان اقتصادی دو کشور مناسبات خوبی با هم داشته و در راستای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری برنامه‌ریزی‌های خوبی با هم دارند.

گفت‌وگو بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی

در ادامه رئیس‌جمهور همچنین روابط ایران و یونان را تاریخی توصیف کرد و گفت: تهران و آتن ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف دارند و جمهوری اسلامی ایران برای فعال کردن همه این ظرفیت‌ها آمادگی دارد. حسن روحانی در دیدار «دیمیتری‌الکساندراکیس» سفیر جدید یونان با اشاره به مواضع سازنده اتحادیه اروپا در قبال برجام، اظهار کرد: برجام ثابت کرد که گفت‌وگو و همکاری بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی و به نفع جامعه جهانی از جمله اروپا و آمریکا است. دیمیتری الکساندراکیس سفیر جدید یونان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت اجرای برجام از سوی همه طرفین، تاکید کرد: بسیار اهمیت دارد که تمامی طرفین به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و باید به آنهایی که تعهدات خود را انجام نمی‌دهند، صراحتا اعلام شود که اشتباه می‌کنند.

توسعه روابط با قاره آفریقا

حسن روحانی در ادامه دیدارهای خود با سفرای خارجی، گسترش و تقویت مناسبات با کشورهای آفریقایی به‌ویژه نیجریه به‌عنوان یک کشور دوست و مسلمان را از اصول سیاست خارجی ایران برشمرد و تاکید کرد که شرکت‌های بزرگ ایرانی آماده پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای نیجریه هستند. روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوارنامه «ابراهیم حمزه» سفیر جدید نیجریه، گفت: اراده ایران، توسعه همکاری‌ها و روابط با کشور نیجریه است. سفیر جدید نیجریه نیز سخنان اخیر ترامپ را در مورد برجام و ایران تاسف‌برانگیز دانست و گفت: امروز همه جهان یکپارچه علیه مخالفان برجام ایستاده‌اند.