هدف‌گذاری تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری با آنکارا یادگاری سران دی- 8/ عكس: ایسنا

سفر سه روزه جهانگیری به ترکیه با امضای دو سند همکاری در زمینه علوم و فناوری، توافق برای فعالیت ۲۴ ساعته مرزها جهت تسهیل در مبادلات تجاری و امضای یک توافق پولی بین روسای بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه که به‌واسطه آن امکان تجارت بین دو کشور با ارزهای ملی، ریال و لیر، ممکن می‌شود، همراه است. معاون اول رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه برای شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-۸ وارد استانبول ترکیه شد.

ایران و ترکیه طی سال‌های گذشته روابطی پرفراز و نشیب  را پشت‌سر گذاشته‌اند. دو کشور طی چند سال اخیر بر سر برخی مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه اختلافات زیادی داشته‌اند اما به‌نظر می‌رسد که روابط دو کشور پس از کودتای نافرجام تابستان سال گذشته در ترکیه، به دلیل حمایت قاطع تهران از دولت اردوغان رو به بهبود گذاشته است. در همین راستا بود که در مردادماه سال‌جاری سردار سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه نظامی و سیاسی به دعوت رسمی خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود به آنکارا سفر کرد. پس از آن ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه روز یکشنبه ۹ مهر ماه در صدر یک هیات عالیرتبه نظامی وارد تهران شد.

به‌دنبال آن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه به همراه هیاتی عالیرتبه در سفری یک روزه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و با مقامات ایران درخصوص مسائل منطقه‌ای به‌خصوص موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. به‌دنبال این سفر بود که دو کشور در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی مشترک به تفاهم بیشتری رسیدند. از همین رو اسحاق جهانگیری در بدو ورود به آنکارا با اشاره به سفر اخیر اردوغان به ایران به هدف‌گذاری برای ارتقای مبادلات تجاری میان دو کشور و تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه سخن گفت. شاید از همین رو بسیاری از کارشناسان معتقدند که با وجود اختلاف‌های سیاسی تهران و آنکارا درباره مسائل منطقه به‌خصوص سوریه در سال‌های اخیر، منافع مشترک اقتصادی میان تهران و آنکارا دو کشور را به ادامه روابط راهبردی با یکدیگر واداشته است. به هر روی اسحاق جهانگیری روز پنج‌شنبه از سوی بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در کاخ چانکایا در آنکارا مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

 هدف‌گذاری تجاری ۳۰ میلیارد دلاری

جهانگیری در یک نشست مشترک خبری با نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و ترکیه، که روز پنج‌شنبه در آنکارا برگزار شد، یکی از بهترین تصمیمات اتخاذ شده در این مذاکرات را توافق برای استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری عنوان کرد و گفت: براساس توافق، تسویه تجاری از طریق پول‌های ملی دو کشور به جای سایر ارزها انجام خواهد شد و این اقدام فرصت بسیار مناسبی پیش روی تجار و سرمایه‌گذاران دو طرف قرار خواهد داد.

به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران و مذاکرات صورت گرفته با روحانی برای رسیدن مبالادت تجاری دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار افزود: دسترسی به این هدف نیازمند آن است که از تمام فرصت‌های دو کشور استفاده و موانع پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی برطرف شود. جهانگیری در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه دو کشور تاکید کرد که همه تلاش خود را برای تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه به کار می‌گیریم.

 فعالیت ۲۴ ساعته مرزها

جهانگیری با اعلام اینکه در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و ترکیه توافق شد که مرزهای دو کشور برای تسهیل در مبادلات تجاری به‌صورت شبانه‌روزی فعال باشند، افزود: درخصوص همکاری سه‌جانبه برای ترانزیت کالا از ترکیه به قطر نیز توافقاتی انجام شده و به زودی وزرای مربوطه سه کشور توافقنامه‌ای در این خصوص امضا خواهند کرد. او همچنین عصر روز پنج‌شنبه برای شرکت در اجلاس سران دی-۸ که روز گذشته برگزار شد، وارد استانبول شد. گروه دی-۸ گروهی اقتصادی متشکل از ۸ کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که با هدف تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو از سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷ میلادی) آغاز به کار کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته طی سخنرانی‌اش در این اجلاس گفت: گفت‌وگو و مذاکره مبنای منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسیر حل‌و‌فصل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای است. او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید برای مقابله با داعش و داعشی‌گری همراه شویم. جهانگیری تاکید کرد: تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است. او در ادامه سخنانش تصریح کرد: همه ما باید در برابر سیاست‌های سلطه‌گرایانه و افراطی دولت کنونی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حساس باشیم. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در حاشیه این اجلاس با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار بر همکاری تهران - باکو در مقابله با گروه‌های تروریستی تاکید کردند. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته در نماز جمعه استانبول در مسجد بزم عالم والده سلطان شرکت کرد. به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد تعامل بیشتر با آنکارا از برنامه‌های مهم جهانگیری در سفر سه روزه‌اش به ترکیه است. با این تفاسیر می‌توان گفت که فصل تازه‌ای در روابط ایران و ترکیه آغاز شده است.