به گزارش خبرگزاری فارس، وی درباره نقش مدرن‌سازی آمار گفت: دستگاه‌ها نقش اول را دارند و با راه‌اندازی سامانه‌های قوی و متناسب با نیازهای اداری و پاسخگویی آماری ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به مدرن‌سازی آماری پیش‌نیازهایی لازم است که یکی از آنها اصلاح قانون است که باید ضمانت اجرایی داشته باشد. وی تاکید کرد: دیگر برای سرشماری در خانه‌ها نمی‌رویم، بلکه همه فعالیت‌ها با دستگاه‌های اجرایی، تخصصی ذی‌ربط انجام می‌شود و یک تصویر واقعی از آن در مرکز آمار ارائه خواهد شد، بنابراین آمارها با کیفیت خواهند بود. رئیس مرکز آمار ایران افزود: قرار نیست مدرن‌سازی آمار از فردا اتفاق بیفتد و در تلاشیم کمتر از ۷تا ۸ سال آینده این اتفاق رخ دهد.  وی به موضوع نظام سنتی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها در این نظام منفعلند و آمارها بر نظر کارشناسی بوده و حتی برخی نیز از ارائه آمار خودداری می‌کنند.  پارسا از حذف سرشماری‌ها خبر داد و گفت: در نظام آماری مدرن، اطلاعات مبتنی بر آمار ثبتی مبنا انجام خواهد شد که دقیق خواهد بود.

موازی‌کاری در بخش آمار حذف شود

پارسا با  بیان اینکه برای مدرن‌سازی نظام آماری، قانون ساختار اداری، سواد آماری و نظام‌مند کردن اطلاع‌رسانی باید متحول شود، تصریح کرد: در شورای عالی آمار باید برنامه ملی آمار تدوین شود و دو گام آن تاکنون مصوب شده است، همچنین برنامه راهبردی نظام آماری که شامل چشم‌انداز و ۱۴ راهبرد اساسی است، نیاز به اجرایی شدن دارد.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها آمار نمی‌دادند که با همکاری دستگاه‌های نظارتی، قضایی و دیگر ارگان‌ها فضایی فراهم شد که دستگاه‌ها آمار بدهند، برای اینکه قائل به فرد نباشد به دنبال اصلاح قانون آمار کشور هستیم که در آن تکلیف همه دستگاه‌های اجرایی، شفاف، روشن و دقیق می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه مرکز آمار مورد اعتماد مردم، متخصصان و پیشرو در نظام آماری آسیا است، خواستار حذف موازی‌کاری در این بخش شد و گفت:‌ این موازی‌کاری مشکلاتی را ایجاد کرده است، بنابراین باید یکپارچگی در تولید آمار پاسخگویی و انتشار آن وجود داشته باشد. در نظام جدید آمار و اطلاعات کشور در سطح ریزداده‌ها و سطح فردی خواهد بود که یکسویه به سمت مرکز آمار می‌آید و تبدیل به شاخص‌های آماری برای مسوولان، برنامه‌ریزان و کارشناسان خواهد شد.