پاسخ روحانی به دو ادعا علیه ایران عكس: President.ir

روحانی همچنین با اعلام اینکه طرح بحث حضور ایران در منطقه و قدرت دفاعی ایران نیز فرار به جلو است، گفت: ما در منطقه جایگاه ممتازی داریم و در زمینه برنامه‌های هسته‌ای قدم‌های درستی را برداشته‌ایم و این در حالی است که در مذاکره هیچگاه به صددرصد نمی‌رسیم، اما به اهداف مهم خود دست یافته‌ایم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: کسی نمی‌تواند درباره قدرت نظامی کشوری دیگر که بر مبنای قانون اساسی و تدابیر و دکترین دفاعی طراحی شده است، حرفی بزند. او افزود: اما حالا بعضی دوست دارند با ما حرف بزنند. تشریف بیاورند با ما حرف بزنند. ببینیم کی ضرر می‌کند. ما از بعضی کشورها سوال می‌کنیم آن روز که ما مظلومانه در برابر متجاوز می‌جنگیدیم، شما به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ او در بخش دیگری از این سخنانش، با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند با ایران کار کنند؛ اما ما به تنهایی در برابر ایران ایستاده‌ایم، گفت: هیچگاه استکبار تا این اندازه در منطقه ذلیل و ایران تا این اندازه قدرتمند نبوده است و لحن رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد که ملت ایران راه و مسیر درستی را انتخاب کردند. البته مبنای ما بر پایه تلاش، جهاد و فداکاری خودمان است و خدا هم در این راستا ما را کمک و هدایت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی اظهار کرد: ممکن است کسی حرفی درباره تسلیحات ایران بزند. خیلی به این حرف‌ها توجه نکنیم. تسلیحات ایران مثل تسلیحات همه کشورهای دنیاست. در جهان ما مقررات بین‌المللی داریم. مقررات بین‌المللی در این باره چه گفته است؟ ما قانون اساسی داریم. قانون اساسی ما چه گفته است؟ قانون اساسی ما می‌گوید تسلیحات ما باید بازدارنده باشد. ما چیز دیگری نمی‌خواهیم. قدرت نظامی ما باید در برابر تهدیدات بازدارنده باشد و در شرایط مبادا دفاع موثر انجام دهد.

روحانی ادامه داد: ما سوال می‌کنیم در شرایطی که مردم ما زیر آتش توپخانه و بمباران و موشک دشمن بودند، آیا حاضر شدید نه‌تنها سلاح تهاجمی بلکه حتی سلاح پدافند هوایی بدهید؟ آن زمان یک توپ ضدهوایی ساخت اروپا را که متعهد به تعمیرش بودند برای تعمیر ارسال کردیم؛ اما نه توپ را تعمیر کردند و نه حتی همان توپ معیوب و خراب را به ما بازگرداندند و گفتند که شما در حال جنگ هستید و ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم. حالا آنها می‌خواهند با ما درباره تسلیحات نظامی حرف بزنند.

فرار به جلو

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: طرح بحث حضور ایران در منطقه و قدرت دفاعی ایران نیز فرار به جلو است. چه کسانی در این منطقه این همه برای مردم ویرانی آوردند؟ چه کسانی عراق را ویران و به تروریست‌ها کمک کردند و اصلا چه کسانی اینها را به‌وجود آوردند؟

روحانی گفت: حرف زیاد زده می‌شود. خیلی به این حرف‌ها اعتماد نکنید. اگر روزی که لازم باشد می‌دانیم چه جوابی به آنها بدهیم. همیشه در برابر سخن حق ما، جوابی ندارند که بدهند. راه ما صحیح و استوار است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: راه ما بدون شک راهی صحیح و استوار است و ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.در دنیای سیاست صد به معنای واقعی نداریم. رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش افزود: دولت یازدهم با تلاش خود در مذاکرات این ظلم را برداشته است؛ اما اینکه امروز بخواهند عده‌ای بگویند که همه این ظلم برداشته نشده و مثلا ۸۵ درصد آن از بین رفته، درست نیست؛ چراکه ما در مذاکرات و دنیای سیاست هیچ‌گاه صفر و صد به معنای واقعی نداریم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز روزی نیست که سخنانی ازسوی عده‌ای گفته شود که باعث شود مردم امیدشان نسبت به آینده تضعیف شود، گفت: ما مطمئنا آینده خوبی خواهیم داشت و ملت ما در مسیر درستی حرکت می‌کند. ما در منطقه جایگاه ممتازی داریم و در زمینه برنامه‌های هسته‌ای قدم‌های درستی را برداشته‌ایم و این در حالی است که در مذاکره هیچ‌گاه به صددرصد نمی‌رسیم؛ اما به اهداف مهم خود دست یافته‌ایم.

کنار هم نباشیم همه حاکمیت فرو می‌ریزد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: چه زمانی را سراغ دارید که رئیس‌جمهور آمریکا حرفی بزند و همه در دنیا با او مخالفت کنند. امروز جز چند کشور کوچک و یک رژیم جعلی، حتی در درون آمریکا کسی از رئیس‌جمهوری آمریکا و حرف و راه او حمایت نمی‌کند.روحانی تصریح کرد: اینکه امروز می‌بینیم عظمت ملت ایران از هر زمان دیگر بیشتر است، به‌خاطر اعتماد بین مردم و حاکمیت است. نگذارید این اعتماد صدمه بخورد. دولت، قوه‌مقننه، قوه‌قضائیه، نیروهای مسلح و در راس همه رهبری معظم انقلاب همه با هم حاکمیت کشور را تشکیل می‌دهیم. فکر نکنیم اگر به بخشی از حاکمیت ضربه زدیم، بخش دیگر تقویت می‌شود. نه این‌گونه نیست، اگر کنار هم نباشیم همه حاکمیت فرو می‌ریزد.

نباید امید را خدشه‌دار کنیم

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید اجازه دهیم سرمایه اجتماعی لطمه ببیند. اگر اشکال کوچکی هست آن را بزرگ نکنیم. روحانی همچنین گفت: ما یک توافق‌نامه بین‌المللی داریم که امروز حتی دولت جدید آمریکا بعد از ۱۰ ماه که هر روز گفته این بدترین توافق تاریخ ماست و به تعبیر او باعث شرم آمریکاست؛ ولی هنوز نتوانسته با آن کاری کند. این نشان عظمت ملت، تدبیر دیپلمات‌ها و اقتدار نیروهای مسلح ماست. رئیس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد: برای موفقیت در آینده تردید نداشته باشیم که وحدت و امید به آینده، امروز برای ما یک ضرورت است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: نکته مهم دیگر امید به آینده است. نباید امید را خدشه‌دار کنیم.

مسیری را که انتخاب کردیم، مسیر درست و دقیقی بوده است که موفقیت‌های فراوانی نصیب ما کرده است و نباید از هیاهوی این و آن باکی داشته باشیم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در این مراسم، آیت‌الله سید‌مصطفی خمینی را شخصیت بزرگ حوزوی، علمی و انقلابی دانست و با بیان اینکه حاج آقا مصطفی به‌عنوان مشاور امین امام، امید همه انقلابیون در به ثمر رسیدن نهضت بود، تصریح کرد: اگر حادثه ۱۵ خرداد نبود؛ جان امام در خطر بود و شهید مصطفی خمینی نقش محوری در ۱۵ خرداد ۴۲ داشت. روحانی اظهار کرد: مرحوم حاج آقا مصطفی امید همه انقلابیون بود و نگرشی که نسبت به ایشان وجود داشت بر این مبنا بود که اگر روزی خدایی ناکرده امام خمینی در میان ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گرفته و نهضت اسلامی را به ثمر و مقصد نهایی برساند. او با اشاره به شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در سال ۵۶ گفت: خبر شهادت حاج آقا مصطفی در آن سال جامعه ایران را تکان داد و خبری غیرقابل‌باور بود که بیشتر شبیه شایعه بود.

این خبر مردم راعصبانی کرد، احساس مردم این بود. حالا به اینکه واقعه شهادت یا رحلت ایشان چگونه بوده، کاری ندارم، برداشت مردم این بود که حاج آقا مصطفی را شهید کرده‌اند و این برای مردم غیرقابل‌تحمل بود؛ چراکه احساس می‌کردند رژیم کاری برخلاف اراده آنان کرده است. روحانی با اشاره به ممنوعیت تصویر، نوار، رساله و نوشته‌های امام از جمله، کتاب حکومت اسلامی در آن سال‌ها گفت: رژیم در آن دوران تصور می‌کرد که با تبعید امام و جلوگیری از انتشار نام و نوشته‌های او می‌تواند محبت امام را از دل مردم دور کرده و بر این مبنا فکر می‌کردند که «از دل برود هر آن که از دیده رود» اما نمی‌دانستند، تمامی این اقدامات اثر معکوس دارد و مردم دلداده راهبر این نظام اسلامی هستند و این کارهای کودکانه در راه و مسیر مردم تاثیری نخواهد گذاشت.

تجلیل رئیس مجلس از حاج سید‌مصطفی

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز دراین همایش گفت: شهید حاج سید‌مصطفی خمینی شخصیت بسیار ممتازی بودند و یک نهضت وقتی زنده است که این‌گونه فدایی‌های با بصیرت و با تدبیر داشته باشد. به گزارش خانه ملت، وی افزود: آیت‌الله حاج سید‌مصطفی خمینی فدایی با بصیرت نهضت انقلاب اسلامی بود. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و مرحوم حاج احمدآقا خمینی در پشت صحنه انقلاب نخواستند دیده شوند؛ درحالی‌که خیلی از مسائل را ساده، سهل و آسان می‌کردند. همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این سخن امام خمینی که آمریکا را شیطان بزرگ نامید، گفت که آن زمان کسی شاید این را باور نمی‌کرد؛ اما حالا بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال این حرف از کشورهای دوست آمریکا هم شنیده می‌شود.

به گزارش جماران، علی‌اکبر محتشمی‌پور، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی و محمدعلی انصاری، دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.  محتشمی‌پور در این مراسم گفت: رژیم شاه به این نتیجه رسیده بود که امام به‌خاطر کبر سن شاید چند صباحی زنده نماند و کسی که می‌تواند رهبری امت را به عهده بگیرد حاج سید‌مصطفی است و فکر می‌کردند که امام تحت تاثیر حاج مصطفی است و با از بین بردن او دو هدف را زده‌اند. یکی اینکه امام را متوقف می‌کنند و دوم اینکه حاج آقا مصطفی را به شهادت رسانده‌اند. آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی نیز در این همایش گفت: بعد از فوت حاج آقا مصطفی نیز نقش مرحوم حاج احمد آقا پررنگ‌تر از قبل شد و ایشان به خوبی توانستند امام، حوزه و انقلابیون را همراهی کنند.