پاسخ‌های دو وزیر پیشنهادی به ابهامات نمایندگان

رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو روز گذشته شایعه تابعیت مضاعف خود را تکذیب کرد و منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم هم هرگونه محکومیت دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان به دلایل سیاسی را تکذیب کرد.اردکانیان دیروز پس از آنکه در فراکسیون نمایندگان ولایی، به سوالات و ابهامات اصولگرایان پارلمان پاسخ داد، به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفت تا پاسخگوی اعضای آن کمیسیون باشد. او همچنین به ‌کمیسیون‌های کشاورزی، امنیت ملی و همچنین مجمع نمایندگان آذربایجان غربی نیز رفته بود. حضور در مجمع عمومی فراکسیون امید کمیسیون فرهنگی، کمیسیون عمران و کمیسیون اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های روز گذشته رضا اردکانیان در بهارستان بود. منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم هم دیروز میهمان کمیسیون‌های امنیت ملی، فرهنگی و آموزش مجلس بود و به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

دوتابعیتی نیستم

وزیر پیشنهادی نیرو، به استناد اظهارات سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، دیروز یکی از مهم‌ترین نقاط مبهم درباره خود را روشن کرد؛ اردکانیان با تکذیب دوتابعیتی بودنش، تاکید کرد که تابعیت هیچ کشوری را نداشته و نخواهد پذیرفت. بر اساس آنچه سیدحسین نقوی‌حسینی در تشریح جلسه «نمایندگان ولایی» با اردکانیان به خبرنگاران گفت، وزیر پیشنهادی نیرو، با قرائت بیانیه‌ای در این جلسه، هرگونه شایعه داشتن تابعیت مضاعف خود را تکذیب کرد. اردکانیان در این باره توضیح داد: «اینجانب در طول تحصیلات تکمیلی، همکاری و کار در موسسه آب سازمان ملل فقط و فقط افتخار تابعیت ایران را داشته، دارد و خواهد داشت و تابعیت هیچ کشوری را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.»اردکانیان البته در این جلسه فارغ از موضوعات سیاسی، به موضوعات تخصصی حوزه کاری وزارت نیرو نیز ورود کرد و درباره مدیریت منابع آب کشور نیز سخن گفت. سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، در این باره از درخواست اردکانیان از نمایندگان مبنی بر توجه به «مدیریت آب» به‌جای طرح مسائلی همچون «جنگ آب» خبر داد.

سوالات نمایندگان از اردکانیان

اما سوال نمایندگان از اردکانیان در چه موضوعاتی بود؟ نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره نشست صبح دیروز فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد: عمده مسائلی که از طرف نمایندگان مطرح شد، مسائلی در حوزه‌های مختلف اعم از مشکل آب، نحوه مدیریت آب و نحوه توزیع آب بود.

اوتوضیح داد: در این جلسه برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه انتقال، توازن، تعادل و توزیع آب در بین استان‌ها و پیشنهادها برای افزایش بهره‌وری آب، ابراز نگرانی در آب شرب به‌ویژه آب روستایی و ناتوانی برخی مدیران استانی در حوزه آب مطرح شد و در ادامه نیز نمایندگان، سوالات خود را درخصوص سیاست‌های سدسازی و نحوه پیشبرد این برنامه‌ها از وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کردند.به گفته نقوی حسینی، با توجه به اینکه برگرداندن آب به چرخه مصرف اهمیت فراوانی دارد، برنامه وزارت نیرو در ارتباط با حوزه فاضلاب مورد سوال قرار گرفت. علاوه بر آن، تولید برق به روش‌های نوین و تضمین خرید برق مراکز بخش خصوصی که اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق کرده‌اند نیز ازجمله سوالاتی بود که نمایندگان عضو فراکسیون ولایی از اردکانیان پرسیدند.

لزوم توجه به مدیریت آب

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح پاسخ‌های اردکانیان به سوالات نمایندگان نیز گفت: وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد که نه در کشور ما و در اغلب مناطق دنیا، آب کم نداریم بلکه مشکل در نوع مدیریت آب است. اردکانیان با تاکید بر لزوم بازتعریف مدیریت آب و این‌که فقط وزارت نیرو متولی مدیریت آب نیست، گفت که مصرف‌کننده آب در یک آپارتمان هم در مدیریت آب مشارکت دارد و تغییر اقلیم و آب و هوا نباید ما را از پرداختن به مدیریت آب غافل کند.به گفته نقوی حسینی، اردکانیان در ادامه جلسه گفت که بحث فاضلاب یکی از مباحث و منابع مهم تامین آب است و تاکید کرد که موفق شده مجوز تنها موسسه تحقیقاتی قنات را از مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران دریافت کند و معتقد است، قنات نقش مهمی در تامین آب کشور دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین در این جلسه از ظرفیت سرشار نیروهای انسانی متعهد، متخصص و نخبه در کشور به‌عنوان یکی از منابع مهم بهره‌گیری در مدیریت انرژی یاد و تاکید کرد که باید تقاضا را نیز مدیریت کنیم و در حال حاضر مدیریت تقاضا هم‌تراز تولید آب است.بر اساس توضیحات نقوی حسینی، وزیر پیشنهادی نیرو همچنین در این جلسه به اهمیت انتقال آب، حق‌آبه‌های مرزی، توزیع عادلانه و برنامه‌های دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت که افتخار دارد که نام خود را در عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه هیرمند ثبت کند. به‌گفته اردکانیان اگر ما به مدیریت مصرف هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه آب شرب نپردازیم، مشکل حل نخواهد شد و تنها تولید آب و استحصال آب مشکل‌گشا نخواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه با نمایندگان ولایی گفت که ما باید ساختار مدیریت را هم اصلاح و مشارکت همه مردم در مدیریت آب را طلب کنیم. شرق و جنوب شرق کشور به لحاظ تامین آب اهمیت زیادی دارد و به حوزه امنیت ملی کشور مربوط می‌شود.اردکانیان همچنین در این جلسه از نمایندگان درخواست کرد باتوجه به اینکه به مصلحت ما نیست که در محافل عمومی و به‌طور مکرر بحث جنگ آب، بحران آب و کمبود آب را مطرح کنیم، بنابراین لازم است بدون طرح این‌گونه مسائل، به این مساله توجه داشته باشیم. اردکانیان گفت که شرایط آبی ما شرایط خوبی است؛ بنابراین باید به بهره‌برداری بهینه آب و مشارکت همه مردم در مدیریت آب بپردازیم، ما در حوزه تامین آب هم بالادست هستیم و هم پایین‌دست و این شرایط نسبت به سایر کشورهای دنیا، شرایط خوبی است و باید روی الگوی مصرف کار کنیم.

چراغ سبز امیدی‌ها به اردکانیان

گرچه دیروز اردکانیان در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید حضور یافت و به سوالات اصلاح‌طلبان مجلس هم پاسخ داد، اما کمیته ارزیابی فراکسیون امید هم به‌صورت جداگانه صلاحیت رضا اردکانیان را بررسی کرد. یکی از اعضای این کمیته در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت که به نظر می‌رسد آقای اردکانیان، توانمندی، علم و تجربه کافی برای اداره وزارت نیرو را دارد و سوابق کاری‌اش نیز نشان می‌دهد که می‌تواند در موقعیت فعلی که کشور به‌لحاظ بحران آب با مشکل مواجه است، گره‌گشا باشد. این اظهار نظر را می‌توان به‌عنوان چراغ سبز امیدی‌ها به اردکانیان تلقی کرد. محمدرضا تابش و عبدالکریم حسین‌زاده نواب رئیس و بهرام پارسایی سخنگوی هیات رئیسه فراکسیون امید، اعضای کمیته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در این فراکسیون بوده‌اند.

تکذیب محکومیت دانشجویان سیاسی

علاوه‌بر وزیر پیشنهادی نیرو، وزیر پیشنهادی علوم هم میهمان مجلسی‌ها بود. فاطمه ذوالقدر عضو اصلاح‌طلب کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به طرح مسائل فرهنگی و مباحث مربوط به آموزش عالی در جلسه این کمیسیون با وزیر پیشنهادی علوم، گفت که غلامی هر گونه محکومیت دانشجویان بوعلی به دلایل سیاسی را تکذیب کرد. ذوالقدر در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: آقای غلامی همچنین تاکید کرد که در مدیریت دانشگاه بوعلی از رویکرد جناحی پرهیز داشته که برگزاری مراسم مختلف سیاسی دانشجویی در این دانشگاه و دعوت از چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف همچون آقایان مطهری، صادقی، رسایی و زیباکلام موید این ادعاست. ذوالقدر با بیان این‌که درباره برخی از پیامک‌هایی که ازسوی دانشجویان و در مخالفت با آقای غلامی به نمایندگان ارسال می‌شود، سوالاتی مطرح شده، گفت: از وزیر پیشنهادی علوم درباره صدور احکام محرومیت برای دانشجویان به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی سوال کردیم که آقای غلامی این موارد را تکذیب کرده و گفتند که اگر موردی هم بوده، به‌دلیل مسائل انضباطی و اخلاقی بوده است.

مانع مهاجرت دانشجویان نشویم

غلامی البته دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد که نباید مانع مهاجرت و رفتن دانشجویان علاقه‌ مند به خارج از کشور شد چرا که چنین کاری موجب قرار گرفتن علم در یک دایره بسته خواهد شد.او با بیان اینکه وزارت علوم هیچ منعی برای مهاجرات دانشجویان ندارد، گفت: نگرانی در حوزه مهاجرت وقتی ایجاد می‌‌شود که ما در کشور نتوانیم از این متخصصان و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی بهره بگیریم ولی اگر این دانشجویان برای تحصیل از کشور خارج شوند و مجددا پس از اتمام تحصیل خود به کشور بازگردند، این موضوع نه تنها اشکال و ایرادی ندارد بلکه در برخی موارد مفید هم است. او در عین حال گفت که یکی از مباحث مهم پیش‌روی وزارت علوم طی چهار سال آینده، ایجاد انگیزه برای بازگشت دانشجویان مهاجرت ‌کرده تحصیلی است.