در همین حال براساس گزارش‌ها ظاهرا فضای مجلس برای رای‌آوری دو وزیر پیشنهادی مثبت است و غلامی و  اردکانیان به‌زودی بر کرسی دو وزارتخانه علوم و نیرو می‌نشینند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز ۱۷ مردادماه نامه معرفی وزرای پیشنهادی برای دولت دوازدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. نامه‌ای که در آن جای اسم وزیر پیشنهادی علوم خالی بود. گفته می‌شود که او طی سه ماه گذشته گزینه‌های بسیاری را برای وزارت علوم در نظر گرفته و پس از رایزنی‌های بسیار در نهایت منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی همدان را به‌عنوان وزیر علوم معرفی کرده است. اما وزارت نیرو حکایت دیگری دارد. گزینه اول حسن روحانی برای وزارت نیرو، حبیب‌الله بیطرف وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم (کابینه اول و دوم دولت اصلاحات) بود که نتوانست نمایندگان مجلس را هنگام دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی پست وزارت نیرو قانع کند.

او (یکشنبه ۲۹ مرداد) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از مجموع ۲۸۸ رای اخذ شده، با کسب ۱۳۳ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، حائز اکثریت آرای نمایندگان مجلس برای تصدی وزارت نیرو نشد و از ورود به کابینه دوازدهم جا ماند. این بار حسن روحانی رضا اردکانیان را به‌عنوان وزیر پیشنهادی‌اش به مجلس معرفی کرده است. او پیش از این در سال‌های (۱۳۶۸-۱۳۶۶) در وزارت کشور به‌عنوان معاون وزیر در هماهنگی امور عمرانی، در وزارت نیرو به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی در سال‌های (۱۳۶۹-۱۳۶۸)، قائم‌مقام وزیر نیرو در سال‌های (۱۳۸۰-۱۳۷۷) و معاون وزیر در امور آب بین سال‌های (۱۳۸۴-۱۳۸۰) فعالیت کرده است و در صورت قانع کردن نمایندگان برای اولین بار به پست وزارت خواهد رسید.

دو وزیر پیشنهادی طی روزهای گذشته با حضور در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس تلاش کرده‌اند نمایندگان مجلس را با ارائه برنامه‌هایشان قانع کنند تا بتوانند روز یکشنبه رای لازم را برای ورود به دو وزارتخانه که حدود سه ماه است با سرپرست اداره می‌شوند، کسب کنند. در همین راستا روز گذشته معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری شرایط مجلس شورای اسلامی درباره دو وزیر پیشنهادی را بسیار مثبت ارزیابی کرد. به گزارش «ایرنا» حسینعلی امیری روز گذشته پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: هفته گذشته آقای رئیس‌جمهوری وزیران پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رسیدگی به رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی روز یکشنبه آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: از روز معرفی تا روز رسیدگی در مجلس نیز با همکاری و همراهی رئیس و هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا دو وزیر پیشنهادی در فراکسیون‌ها، کمیسیون‌های سیاسی، تخصصی، محلی و منطقه‌ای حضور پیدا کنند که این کار در حال انجام و اجرا است.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه شرایط مجلس برای دو وزیر پیشنهادی بسیار مثبت ارزیابی و پیش‌بینی می‌شود که جلسه روز یکشنبه مجلس در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی یکی از جلوه‌های دیگر همراهی دولت با مجلس باشد.

همچنین به گزارش «ایلنا» معاون‌ پارلمانی رئیس‌جمهور از حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد اردکانیان و غلامی به‌عنوان وزرای پیشنهادی نیرو و علوم خبر داد و گفت که رئیس‌جمهوری براساس آیین‌نامه داخلی مجلس از برنامه وزرا و پیشنهادهایشان دفاع خواهد کرد.

نظر فراکسیون‌های مجلس

در این بین به‌نظر می‌رسد که نظر دو فراکسیون مستقلین مجلس و فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به غلامی و اردکانیان مثبت است و در فراکسیون امید برخی از نمایندگان از معرفی منصور غلامی به‌عنوان وزیر علوم راضی نیستند. همچنان که روز گذشته بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید گفت: در نشست فراکسیون امید با حضور دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو، اعضا از توضیحات منصور غلامی قانع نشدند. این عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با جماران، با تاکید بر اینکه بحث توان مدیریتی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: زمانی که اولویت بیست و یکم برای یک وزارتخانه معرفی می‌شود، طبعا توان گزینه‌های اولی را ندارد. به‌علاوه، این نگرانی وجود دارد که چرا آقای روحانی نتوانسته گزینه‌های اول خود را به مجلس معرفی کند!

از سوی دیگر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: شرایط منصور غلامی و رضا اردکانیان وزیران پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو برای رای آوردن از مجلس سخت نیست. همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: نظر نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی منفی نیست و احتمالا غلامی و اردکانیان رای اعتماد کسب می‌کنند. با تمام اینها قرار است این فراکسیون نظر نهایی خود را یکشنبه اعلام کند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم  با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی نیرو برای کسب رای اعتماد مشکلی نخواهد داشت، گفت: نگاه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز به وی مثبت است. در صورت کسب رای اعتماد وزرای پیشنهادی علوم و نیرو از مجلس، روز یکشنبه فهرست وزرای ۱۸ وزارتخانه دولت دوازدهم کامل می‌شود.