او حالا تصدی وزارتخانه‌ای را برعهده دارد که به گفته دولتی‌ها و بسیاری از نمایندگان مجلس، ۲۰ نفر از گزینه‌های مورد نظر حسن روحانی به دلیل برخی مخالفت‌ها، از رسیدن به آن باز ماندند؛ موضوعی که به طولانی شدن روند معرفی وزیر علوم کابینه دوازدهم ازسوی روحانی انجامید. تاخیر در معرفی وزیر علوم به مجلس تاحدی بود که دیروز سید‌ضیاء هاشمی سرپرست سابق وزارت علوم در استقبال از وزیر جدیدالورود، به این موضوع اشاره کرد و گفت که «بالاخره وزیر‌دار شدیم». اداره وزارت علوم با سرپرست یکی از انتقادهایی بود که بسیاری از چهره‌های سیاسی ازجمله نمایندگان مجلس خطاب به حسن روحانی مطرح کرده بودند.

شرط غلامی

به هر روی منصور غلامی دیروز پس از تحویل گرفتن وزارت علوم، درجمع خبرنگاران به مساله امنیتی نشدن فضای دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد؛ موضوعی که از جمله نگرانی‌های منتقدان غلامی بود. البته وزیر علوم درباره نگرانی برخی تشکل‌های دانشجویی در زمینه محدودیت فعالیت‌های آنها با قرار دادن شرط «رعایت قانون»، فعالیت این تشکل‌ها را بلامانع دانست. غلامی گفت که هیچ مجموعه و تشکل دانشگاهی در صورت رعایت قوانین موجود دچار مشکل و محدودیت نخواهد شد.

سرعت در اسلامی کردن دانشگاه‌ها

براساس آنچه «ایسنا» از مراسم استقبال کارکنان وزارت علوم از وزیر جدیدالورود به این وزارتخانه گزارش داد، منصور غلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های خود برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها گفت: این برنامه جزو برنامه‌های مصوب فرادستی به شمار می‌رود. به گفته وزیر علوم، باید تلاش کنیم آنچه تاکنون در این زمینه در جریان و دست اجرا بوده، پیش برود و اگر برنامه‌های اجرایی که ارائه می‌دهیم بتواند با دقت و سرعت بیشتری این موضوع را پیش ببرد، قطعا یکی از سیاست‌های کاری وزارت علوم خواهد بود.

همراهی با دانشگاه آزاد

وزیر علوم، در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رابطه وزارت علوم با دانشگاه آزاد در زمان تصدی او بر این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه هیچ تنشی بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود ندارد، توضیح داد: دانشگاه آزاد یکی از مجموعه‌های آموزش عالی به شمار می‌رود و امیدوارم با همراهی و همکاری که بین دو مجموعه آموزش وزارت علوم و دانشگاه آزاد خواهد بود، بتوانیم با کیفیت بالایی از خدمات آموزشی این دانشگاه استفاده کنیم.

وزارت علوم نباید آخر صف می‌بود

سید‌ضیاء هاشمی سرپرست سابق وزارت علوم هم از جمله استقبال‌کنندگان وزیر بود. او در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه سرانجام وزارت علوم هم «وزیر دار» شد، با بیانی منتقدانه تاکید کرد که «نباید وزارتخانه مهمی مانند وزارت علوم آخرین وزارتخانه‌ای باشد که وزیر آن معرفی می‌شود». هاشمی البته هرگونه ارتباط این وزارتخانه با تاخیر پیش آمده در معرفی وزیر علوم را رد کرد و با تاکید بر اینکه وزارت علوم کمترین سهم را در انتخاب وزیر داشت، گفت: «اگر تاخیری در انتخاب وزیر علوم پیش آمد مشکل از این حوزه نبود بلکه حواشی در این عرصه وجود دارد که می‌تواند برای آموزش عالی آسیب‌زا باشد.»